Saknas: säkra parkeringsplatser
Chaufförer. För närvarande saknas 100 000 trygga och säkra uppställningsplatser för lastbilar i EU. Nu slår fack och arbetsgivare på Europanivå larm och kräver att EU och dess medlemsländer omedelbart vidtar åtgärder. Men i Sverige går det trögt.
I Europa finns 300 000 uppställningsplatser för lastbilar, men långt under 10 000 av dem kan anses säkra.
– Vi måste få ett vägtransportsystem som sätter säkra och trygga arbetsvillkor för förarna främst, säger Roberto Parrillo, ordförande för vägtransportsektorn i Europeiska Transportarbetarfederationen (ETF) enligt ett pressmeddelande.
Tillsammans med åkeribranschens Europasammanslutning IRU slår ETF larm om bristen på uppställningsplatser och kräver åtgärder från både EU:s institutioner och varje medlemsland.
De båda organisationerna ställer kraven mot bakgrund av den stora bristen på yrkeschaufförer. Vart femte professionellt förarsäte står tomt. En viktig åtgärd är bättre arbetsförhållanden. I det sammanhanget är säkra och trygga uppställningsplatser oerhört viktigt, anser ETF och IRU.
Det handlar om att kunna sova lugnt i bilen utan att släpet länsas, att ha tillgång till matservering, internet och mycket annat.
Sedan en tid finns en Europastandard för lastsbilsparkeringar, som är ett resultat av en EU-utredning. Uppställningsplatser kan också certifieras, vilket visar att de når upp till EU-standarden.
Men i Sverige går utvecklingen långsamt framåt. För tre och ett halvt år sedan kom det statliga organet Trafikanalys med en rapport som visar att det bara finns två säkra uppställningsplatser i Sverige och båda har höga avgifter.
För två år sedan fick Trafikverket i uppdrag av regeringen att se över hur uppställningsplatser för yrkestrafiken längs de större vägarna kan bli bättre. Förra året inleddes arbetet, enligt verkets hemsida. Man utreder vilket behov som finns och hur stort utbudet är av uppställningsplatser som drivs i offentlig regi eller av privata aktörer.
Trafikverket ska också utreda hur den nya lagen för kamerabevakning kan bidra till ökad säkerhet på Trafikverkets rastplatser.
Resultaten kommer att ingå i Trafikverkets långsiktiga planering, enligt hemsidan.