Säkrare kurvor på gång
Med tyngre och högre fordon på vägarna blir doseringen av kurvor allt viktigare. Transportstyrelsen är på gång med nya föreskrifter om hur vägar ska byggas. Inför detta har myndigheten just fått en rapport som föreslår hur kurvorna ska utformas för att lastbilar inte ska välta.
– Vi har beställt forskarrapporten, berättar Karin Edvardsson, utredare på Transportstyrelsen. Nu ska vi göra fler och djupare analyser av förslagen i den.
Johan Granlund, vägexpert vid analys- och teknikkonsultföretaget WSP, har gjort djupdykningen i hur kurvor bör byggas för att minska riskerna. I sin rapport konstaterar han att feldoserade kurvor är en av orsakerna bakom många svåra olyckor med tunga bilar. Dragbilar med högt lastade trailrar är särskilt utsatta.
I rapporten, som Transportstyrelsen har publicerat på sin hemsida, beskriver Johan Granlund hur lutningen bör vara i kurvor på olika slags vägar, med olika hastighetsbegränsning.
– I våra fortsatta analyser ska vi ställa nyttan mot kostnaderna, säger Karin Edvardsson.
Myndigheten räknar med att till 2018 bli klar med nya föreskrifter för vilka tekniska krav som ska ställas på nya eller ombyggda vägar. I dem är kurvornas dosering en fråga bland många andra, som sikt och bredden på vägrenen.
I rapporten från Johan Granlund föreslås också hur kurvor på befintliga landsvägar ska byggas säkrare när vägarna asfalteras om. Men det är en fråga för Trafikverket, den andra myndigheten som hanterar vägar.