Riksväg 72. Morgon i Läby. Foto: Lilly Hallberg
Close
Morgon i Läby.
Close
Vägsträckan

Salavägen – klassiker mellan slätt och skog

Riksväg 72. Den är inte bred och sträckningen verkar naturgiven. Milstenar vittnar om att här har folk färdats i hundratals år. Riksvägen går genom Västmanland och norra Upplands kulturbygd och trafiken är tidvis tät och tung.

På ena sidan öppet jordbrukslandskap, på andra sidan skog. Järnvägen i dalgången bredvid. Så ser det ut långa bitar av Salavägen. Strax före avfarten till 72:an i Uppsala, vid Mora stenar rastplats, står ett tjugotal långtradare parkerade.

På vägen mot Sala är det lugnt på morgonen. Kallt och snörök. I alla fall efter avfarten vid Stenhagens köpcentrum i utkanten av Uppsala. Men vackert med soluppgång över Uppsalaslätten.

I Uppsalas utkant, där Enköpingsvägen och Salavägen delar sträckning. Foto: Lilly Hallberg
I Uppsalas utkant, där Enköpingsvägen och Salavägen delar sträckning. Foto: Lilly Hallberg

Vänge

Första tätorten att passera är Vänge kyrkby. Både riksväg och järnväg löper genom samhället. Märkligt nog heter stationen Brunna. Det visar sig att hela Vänge hette Brunna under drygt hundra år, efter att Norra stambanan drogs fram genom orten. Samhället skulle inte förväxlas med andra Vänge i landet, som samhällen i Gotland och Halland. För knappt 30 år sedan fick dock Vänge i Uppland sitt gamla namn tillbaka.

Nästa stopp är Järlåsa, som järnvägen också går igenom. Det var dock länge sedan tågen på Dalabanan stannade här, stationshuset revs under 1900-talets sista år. Men förhoppningar finns att lokaltrafiken med Upptåget, som kör på sträckan, ska göra stopp i samhället. Där tillverkades tidigare drycken Pucko, från lanseringen 1954 fram till 1987.

Mitt i Morgongåva som sedan 15 år hör till Uppsala län. Foto: Lilly Hallberg
Mitt i Morgongåva som sedan 15 år hör till Uppsala län. Foto: Lilly Hallberg

Morgonfika i Morgongåva? I centrum i det lilla samhället, med det slående namnet, är dock Essibellas Diner stängt. Det är ett slags mellandag, en fredag efter trettondagen.

Tvärs över vägen har My Kök och Bar just öppnat. Här serveras allt från dagens och pizza till grillmeny, sallader och à la carte. Det går också bra att bara ta en kaffe och några syltkakor.

”Gåvan”

Som främling är det ju en naturlig öppning att fråga dem som arbetar på Mys restaurang varför samhället heter Morgongåva. Det verkar så – annorlunda… Räcker det liksom inte med ett smycke, måste mannen efter bröllopsnatten ge sin fru ett helt samhälle? Om än inte i klass med Bombay, historiens kanske bästa morgongåva, verkar också samhället i Heby kommun väl överdrivet.

– Ja, haha, jag vet inte om det stämmer men jag har hört att det var kungen som gav sin fru – drottningen – det som present, säger kvinnan i kassan på My Kök och Bar.

– Kungen tyckte att det var en så vackert här, hur byn ligger mellan två sjöar.

Däck på hög hos Däck Team i Heby. Foto: Lilly Hallberg
Däck på hög hos Däck Team i Heby. Foto: Lilly Hallberg

Kvinnan talar sedan med sin kollega på ett annat språk, de skrattar, och antagligen åt namnfrågan för de talar om ”Gåvan”. Det är så lokalbefolkningen kallar Morgongåva.

Wikipedia ger en delvis annan förklaring, mindre kunglig: Brukspatronen på närbelägna Molnebo gav ett torp i bröllopspresent till en dräng och en piga då de gift sig eftersom hon väntade barn (med den gifta patronen på bruket).

I Morgongåva ligger flera större nätbaserade företag, som Adlibris och Apotea.

Sedan den 1 januari 2007 tillhör tätorten Uppsala län, liksom hela Heby kommun.

Benny Hjelm i Heby kör sjukresor. Foto: Lilly Hallberg
Benny Hjelm i Heby kör sjukresor. Foto: Lilly Hallberg

Tegelbruk

Heby var tidigare Västmanlands läns östligaste utpost. Men efter en rådgivande folkomröstning övergick kommunen till Upplands län för 25 år sedan.

Historiskt var samhället ett centrum för tegelbruksindustrin i landet, och i tätorten finns i dag ett tegelbruksmuseum. Heby tätort växte efter att stambanan dragits fram på 1870-talet.

Lantmännens silo tornar upp sig över Heby. Foto: Lilly Hallberg
Lantmännens silo tornar upp sig över Heby. Foto: Lilly Hallberg

Landmärket framför andra är Lantmännens silo, som höjer sig över bygden. Dess framtid har diskuterats sedan förra årtusendet. Liksom möjligheten att använda silon som en gigantisk annonspelare för den närbelägna älgparken. I januari står silon kvar, med banderoll med en älg.

På en obemannad bensintapp, vid 72:an, väntar Benny Hjelm som kör sjukresor för Enköpingstaxi.

– Det är ett bra jobb. Fast om det blir något mer i dag vet jag inte.

Det är lunchtid. Han har haft en körning tidigare i dag, också här tycks det vara en typisk mellandag.

Strax utanför Sala ligger kaféet Rutiga huset. Det är inte rutigt längre, men skylten vid vägen lockar fortfarande med kiosk och grill.

Det visar sig att kaféverksamheten lade ned redan 2005, och den nuvarande ägaren tog över ett par år senare. Nu är det bostäder på gång i huset och 72:an ska bli 2+1-väg, med gång och cykelbana, på sträckan.

Benny Hjelm i Heby kör sjukresor. Foto: Lilly Hallberg
Benny Hjelm i Heby kör sjukresor. Foto: Lilly Hallberg

”Mellandag”

Sala silvergruva var under lång tid en av Sveriges viktigaste inkomstkällor. När den danske författaren HC Andersen besökte staden på 1800-talet ställde han i sin reseskildring frågan var alla människor i Sala höll hus.

– De flesta reste nog i går. Det är lite av en mellandag i dag, det är lugnt, säger Anina Nilverud på OKQ8-macken i en annan utkant av Sala.

Anina Nilverud och kollegan Tindra Marttila på OKQ8 utanför Sala. Foto: Lilly Hallberg
Anina Nilverud och kollegan Tindra Marttila på OKQ8 utanför Sala. Foto: Lilly Hallberg

Anina har jobbat sex år på bensinstationen och tycker att det fungerar bra.

– Det är varierat, olika uppgifter hela tiden. Det enda negativa är att vi jobbar ensamma när vi jobbar kväll.

En hel del kunder kommenterar det höga dieselpriset, men det är inga problem.

– De flesta skojar, en del frågar om de kan få rabatt eller hintar om att det är dyrt. Och det är ju dyrt. Absolut, säger hon.

Tankbilschauffören Jessica Vallimaa från Värmdö fyller på vid mack i Uppsal. Foto: Lilly Hallberg
Tankbilschauffören Jessica Vallimaa från Värmdö fyller på vid mack i Uppsal. Foto: Lilly Hallberg

På en annan bensinstation, i Uppsalas utkant, står Jessica Vallimaa vid sin tankbil. Det börjar skymma.

– Jag trivs bra med jobbet, det är självständigt. Det är ingen som flåsar dig i nacken, säger hon.

Jessica har kört tankbil i drygt fem år, och utgår från Nacka. Vart hon kör varierar.

Transportarbetaren kör sista kilometern på Salavägen ut till E4:an, och söderut: hem.

Riksväg 72: Salavägen

Rilsväg 72 Salavägen
Grafik: Christina Ahlund

Vägsträckan Uppsala–Sala, ”Salavägen”, är 62,9 km lång. Beräknad färdtid: cirka en timme.

Från Uppsala delar riksväg 72 först sträckning genom staden med riksväg 55, ”Enköpingsvägen”, från E4:an.

Från Sala delar riksväg 72 sträckning med riksväg 56, ”Räta linjen”, fram till en bit före Heby – då svänger riksvägen till Gävle från Norrköping av mot norr.

Riksväg 72 löper långa sträckor parallellt med järnvägen, Dalabanans sträcka mellan Uppsala och Sala, tidigare en del av Norra stambanan.

Passerar genom tätorterna Vänge, Järlåsa, Vittinge, Morgongåva, Heby och Heby kommun.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Nyfikna förskolebarn vid den elektriska sopbilen.

Så bra är kommunerna på miljö – hela listan är här

Miljöarbete. Lund tar hem förstaplatsen som landets miljöbästa kommun, följt av Malmö. De får toppoäng i tidningen Aktuell Hållbarhets årliga kommunrankning.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.