Salimovic förlorar alla uppdrag

Från årsskiftet är Sultan Salimovic och hans bolag Nävertorp specialtransport helt utan färdtjänstuppdrag i Sörmland. Även hans hustrus företag K-holms vård och omsorg har förlorat sina uppdrag. Kollektivtrafikmyndigheten har sagt upp avtalet.

– Skönt, det har varit så mycket strul, säger färdtjänstföraren Bisse Mellword Björn, som liksom de andra chaufförerna har sagts upp från årsskiftet.

Kanske skrivs det sista kapitlet i Transportarbetarens följetong om Nävertorps specialtransport nu.

I åratal har vi rapporterat om skatteskulder och konkurser, bilar med körförbud, chaufförer som inte fått lön i tid och brister i arbetsmiljön. Artiklarna har handlat om att Transportstyrelsen har dragit in Sultan Salimovic taxitrafiktillstånd – och att hans hustrus bolag då fick ta över trafiken som en underentreprenör till Nävertorp. Och om att hennes bolag vann delar av den upphandling som ska gälla från årsskiftet.

Men i förra veckan ritades Sörmlands färdtjänstkarta om. Sörmlands kollektivtrafikmyndighet sa upp avtalet med K-holms vård och omsorg. En ny snabb upphandling av två områden ska omedelbart sättas i gång.

– Företaget har inte lämnat in underlag som visar att det klarar av att starta trafiken vid årsskiftet, säger Henrik Posse vid Kollektivtrafikmyndigheten. Vi såg en risk att trafiken inte skulle kunna starta i den omfattning som vi hade avtalat.

Detta betyder att tolv andra taxiföretag ska bjudas in till en ny upphandling av färdtjänsten i Nyköping och Flen. De båda områdena omfattar 29 fordon. Bolagen får en kort tid på sig att komma med sina anbud.

– Vi har förståelse för att de inte hinner med att uppfylla alla krav i den tidigare upphandlingen, säger Henrik Posse. Så vi får göra vissa avsteg, åtminstone i början av avtalsperioden.

Den redan gjorda upphandlingen har slutligen passerat alla rättsliga instanser. De som överklagade tilldelningen förlorade i samtliga områden. Kollektivtrafikmyndighetens beslut godkändes.

Trots detta blir det alltså en ny upphandlingsrunda i de områden som Salimovicföretaget K-holms vård och omsorg vann i första omgången.

Bisse Mellword Björn rattar sin färdtjänstbil ända tills hennes uppsägningstid löper ut den sista december. Sedan byter hon yrke, blir personlig assistent i stället för chaufför.

– Orsaken till att jag har stått ut så länge är den respons jag har fått från kunderna, säger hon.

Fotnot: I förra veckan ställdes många färdtjänstresor in i Sörmland. Orsak: Nävertorps bilar kördes på sommardäck i snöovädret, berättar Sörmlands Nyheter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.