Illustration: Gustaf Öhrnell Hjalmars Foto: Lilly Hallberg/Jan Lindkvist/Justina Öster
Close
Fullt med Trendtaxis i Mellansverige. Enligt ägaren är bolaget en koncern med mellan 150 – 200 anställda. Transports avdelningar har kommit i kontakt med många, chaufförer som haft en rad olika problem med arbetsgivaren. Ombudsmännen till höger är 1: Mikael Ladman, Värmland. 2: Kjell Arbestål, Västerås. 3: Mats L Andersson, Linköping. 4: Clas Hellsing, Örebro.
Close
Oseriösa taxibolag

Samhällstrafik på lånade tillstånd

Trendtaxi. Förlorade trafiktillstånd. Slavliknande kontrakt. Lön som inte betalats och bortglömda förhandlingar. Trots det har Trendtaxi gång på gång vunnit upphandling av samhällstrafik för hundratals miljoner. Transports avdelningar tar nu striden för de många chaufförer som drabbats.

Det liknar ett imperium, byggt av två bröder, som driver såväl stora som små taxiföretag främst i Mälardalen och Värmland. Många under Trendtaxi-paraply. AB Trendtaxi, Trendtaxi i Södermanland AB och Trendtaxi i Uppland AB.

Trendtaxi-koncernen väcker ilska i facket. Foto: Staffan Wolters
Trendtaxi-koncernen väcker ilska i facket. Foto: Staffan Wolters

Då Transportstyrelsen drog in moderbolagets tillstånd för yrkestrafik kunde Trendtaxi ändå driva verksamheten vidare. Detta genom att ”låna” trafiktillstånd och låta underentreprenörer köra.
Men före jul sade både Region Värmland och Region Sörmland upp sina avtal med bolagen i ”koncernen”. Det var efter att Transportstyrelsen återkallat flera trafiktillstånd. En månad senare sade också Uppsala kommun upp sitt avtal med AB Trendtaxi.
– Vi har jagat det där bolaget i flera år. De har inte ens tillstånd att köra, sa Mikael Ladman, ombudsman på Transports Värmlandsavdelning, två veckor före jul.

Värmland:
Konflikter under flera år

Den 10 december backade regionala Värmlandstrafik. Upphandlingen av servicetrafik från AB Trendtaxi avbröts med omedelbar verkan. Droppen blev när också underentreprenören – vars bolag ägs av brodern till AB Trendtaxis vd – förlorade sitt trafiktillstånd. Regionens trafikbolag motiverade annars den senaste upphandlingen med att de som körde färdtjänst hade tillstånd för yrkestrafik.
Transports Värmlandsavdelning har under senare år haft en rad tvister med Trendtaxi och Din taxi Örebro, som har samma ägare. Det gäller bland annat:
Icke förhandlade organisationsförändringar.
Utebliven övertidsersättning; chaufförer som arbetat närmare 220 timmar i månaden, men fått betalt för 166,5 timmar.
Förbigången återanställning.
Allt gick vidare till centrala förhandlingar – som var planerade till mitten av december – eftersom Trendtaxis vd uteblev från förhandlingarna i Karlstad då han, med egna ord, ”glömt tiden”.
Ombudsman Mikael Ladman såg det som en seger när Värmlandstrafik avbröt upphandlingen före jul. Förhoppningen var att seriösa bolag skulle ta över trafiken, för chaufförerna behövs i samhällstrafiken.
En månad senare, i mitten av januari, är oron hos de anställda tillbaka. Dels för smittspridningen under pandemin, dels för att förarna inte ska erbjudas anställning i de nya bolagen. För ägaren till Trendtaxi Uppland har raskt startat två nya taxibolag: Taxiresan i Värmland och Taxiresan i Mälardalen.
– Man får ta med sig anställningsåren in i det nya bolaget. Men ingen därifrån kontaktade oss för att försöka hitta en lösning, säger Mikael Ladman.

Södermanland:
”Kör 1 procent privat” – och förlora 5 000 i månaden

För drygt två år sedan vann AB Trendtaxi/Trendtaxi i Södermanland AB en stor del i upphandlingen av Region Sörmlands serviceresor. Sammanlagt värde: 470 miljoner kronor.
Transports avdelning i Södermanland har varit i kontakt med Trendtaxis dotterbolag. Det har gällt lönefrågor, enligt Kjell Arbestål, ombudsman med ansvar för taxiavtalet. Däremot har det inte varit problem att förhandla.
– Vi har haft långtgående diskussioner där vi förklarat att deras tänkta upplägg inte fungerar efter kollektivavtalet, säger Kjell Arbestål.
Trendtaxi i Södermanlands upplägg var att skriva avtal med chaufförer, som tidigare haft månadslön och kört samhällstrafik, så att de i fortsättningen skulle få procentlön och även åta sig privatkörningar. På 1,0 procent. Denna procent skulle i praktiken innebära kraftigt sänkt lön för chaufförerna, ett tapp på upp till 5 000 kronor i månaden.
Transports ombudsman har inte hört talas om ett sådant upplägg tidigare.
– Jag vet att personalen blivit informerad, men bolaget hann inte genomföra det. Nu är det ny upphandling på gång, säger Kjell Arbestål.
Den nya upphandlingen är en konsekvens av att Region Sörmland sade upp avtalet med Trendtaxi i december. Det ledde till stora svårigheter att ordna fram bilar för färdtjänst, sjuktransporter och skolskjutsar i slutet av förra året. Region Sörmland bröt samtidigt med Trendtaxi Södermanland, som skulle sköta servicetrafiken från årsskiftet. I slutet av januari blev det klart med nytt avtal för färdtjänst.
Men samtidigt riskerar många åkare att stå utan uppdrag den 1 februari. Alltså de som övertalats att bli egna företagare och köra färdtjänst under Trendtaxis paraply.

Östergötland:
”Det växer hela tiden”

Mats L Andersson är ombudsman med ansvar för taxi på avdelning 4 Östergötland.
– Det är helt otroligt att de kan vinna upphandling efter upphandling, säger han om Trendtaxi.
– Det är inte konstigt att det blir illa i branschen när de kan konkurrera ut seriösa bolag. Med facit i hand borde det funnits nationella riktlinjer. Det är konstigt att det inte kommit mer reaktioner från politiskt håll med tanke på hur det fungerar.
Mats L Andersson har bland annat kommit i kontakt med Trendtaxi-sfären då ett av bolagen i mindre omfattning körde samhällstrafik in i Östergötland.
Mats L Andersson tar också upp Trendtaxibolagens försök att förmå enskilda chaufförer att bli egenföretagare, i Trendtaxibilar:
– De lockar in dem att bli åkare med F-skatt. Sedan är de fast i träsket. Som underentreprenör är de ganska rättslösa.
Problemen ser olika ut i olika regioner, liksom Trendtaxis agerande och taktik.
– Men det växer hela tiden, säger Mats  L.
Ombudsmän från fem avdelningar inom Transport samarbetar nu för chaufförernas arbetsvillkor och avtal; avdelning 4 Östergötland, avdelning 6 Värmland, avdelning 9 Örebro, avdelning  7 Södermanland och avdelning 41 Uppsala.
– Vi är specialister inom olika grenar och flätar ihop kunskaperna för att nå framgång, säger Mats L Andersson.

Region Örebro:
Press på politikerna

Minst 10 procent av servicetrafiken ska köras i egen regi, av den som får avtal på samhällstrafik. Det är ett krav från Transports Örebroavdelning. Och det vore ett sätt att få stopp för Trendtaxi.
– Vi vill få till en ändring genom de politiskt ansvariga, och ett sätt är att pressa politikerna vid upphandlingarna. I dag har vi en bra diskussion och en grund för att komma bort från dagens situation, säger Clas Hellsing, ombudsman med ansvar för taxi på avdelning 9.
En annan sak Örebroavdelningen tagit strid för är att underentreprenörer ska slippa bli bötfällda, då de bara följt uppmaningar från Trendtaxi:s vd. Det gäller kravet på prisinformation till kunden, det anslag med tariffer som ska finnas i bilarna.
– Chaufförer som varit på utbildning här säger att ”vi har fått lära oss av vd:n att det inte behövs”, säger Clas Hellsing.
Resultatet är att förarna får böter om de stoppas av polis.
– Det är jättetråkigt. Just nu har vi en kille som råkat illa ut, både företaget och föraren har åkt på en dagsbot. Vi tycker att det är fel att förarna drabbas och har överklagat i det fallet, säger Clas Hellsing.
Och han tycker också att det vittnar om vilken syn Trendtaxis vd har på verksamheten:
– Han tar inget ansvar.

Trendtaxis vd: ”Enstaka misstag”

Trendtaxi. Transportarbetaren har talat med Trendtaxis vd. Han uppgav då, liksom i flera andra medier – både före och efter telefonintervjun – att Trendtaxi inte alls kör taxitrafik.

Det är i stället underleverantörer som utför den samhällsbetalda trafiken; färdtjänst, sjukresor och skolskjuts, enligt vd:n:

– Totalt har vi ett åttiotal underleverantörer som kör åt oss. De kör i Värmland och på många ställen.

Trendtaxi följer också kollektivavtalet och bolaget betalar korrekta löner, enligt honom. Men han medger att det kan ha skett enstaka misstag, som dock rättats till så fort de upptäckts.

Transports Värmlandsavdelning har visat att Trendtaxi haft egna bilar i trafik. Transportstyrelsen beslutade på grund av det att också dra in trafiktillståndet för underleverantören, Trendtaxi Uppland. Det beslutet överklagades. I ett yttrande till högre instans, förvaltningsrätten, framför Trendtaxi att konsekvensen var oproportionerlig och att det borde räckt med en varning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.