”När man öppnar dörren följer ratten med. Det är en kul grej med bilen som räddade BMW från total bankrutt”, säger P-O Åberg om sin mintgröna BMW 300 Isetta från 1959. Bredvid står en annan tysk minibil, en Goggomobil. Foto: Kamilla Kvarntorp
Close
”När man öppnar dörren följer ratten med. Det är en kul grej med bilen som räddade BMW från total bankrutt”, säger P-O Åberg om sin mintgröna BMW 300 Isetta från 1959. Bredvid står en annan tysk minibil, en Goggomobil.
Close
Kultur

Samlare utan mål

Mopedfantast. En flygplanspropeller, gamla radioapparater och kameror, en Wurlitzer-jukebox och en lyxig trampbil av märket Austin J40. Men framför allt mopeder är det som gäller för samlaren P-O Åberg.

Per-Ola ”P-O” Åberg har samlat på saker i hela sitt liv.

– När jag var grabb letade jag bult och mutter som ramlat loss från bilarna, jag hade fickorna fulla och sålde dem sedan för att finansiera grejor som jag ville köpa, säger han i bilen på väg mot Sörfors, en tätort 16 kilometer från centrala Umeå.

Här har han bott i snart 30 år. Dels ville han komma bort från stan, dels ville han få mer plats för sina prylar. Fokus för samlandet har sedan flytten varit mopeder. Väl framme visar P-O Åberg runt i det som tidigare var en ladugård med höns och andra djur, men som i dag har omvandlats till verkstad och förvaringsplats.

Intresset för mopeder och mekanik har funnit med sedan barndomen. P-O är IT-tekniker, men hans pappa cykelhandlaren, hade gärna sett att sonen hade tagit över rörelsen.

Mopeder och trampbilar. Austin J40 (andra bilen från vänster på hyllan) har handbroms, elektrisk signal, en låtsasmotor med riktiga tändstift och skinnsäten.
Mopeder och trampbilar. Austin J40 (andra bilen från vänster på hyllan) har handbroms, elektrisk signal, en låtsasmotor med riktiga tändstift och skinnsäten. Foto: Kamilla Kvarntorp

– Min mamma ville inte att jag skulle stå ute i kylan och hålla på med cyklar och olja. Och jag lyssnade på henne. I efterhand kan jag ångra att jag inte fick den erfarenheten. Men jag har ju vuxit upp med grejorna, så jag vet vad jag håller på med, säger P-O Åberg, som tror att han har samlandet i generna.

Hans mamma samlade på tavlor, prydnadssaker, möbler och andra vackra ting, hans pappa mest på teknik, vapen och allmoge.

Vad är tjusningen med att samla på saker?

– Det kanske är resan mot målet. Men jag har inget mål. Det är absolut ingen tävling om att ha mest grejor när man dör, som en del tror. Det är en möjlighet att träffa folk. De som har samma intresse som en själv kommer hit och tittar.

Vad är grejen med mopeder?

– Det som är kul med moppe är att det inte är så pretentiöst och ambitiöst. Det behövs inte skinnkläder, ryggskydd och speciella skor för att köra moped, som det gör med en motorcykel.

En utfällbar trappa i den 400 kvadratmeter stora byggnaden tar oss upp till en del av mopedsamlingen.

Hur många moppar har du?

P-O Åberg uppskattar att han har ungefär 55 mopeder. En stor del av samlingen förvarar han i en före detta ladugård bredvid huset där han bor. Flera mopeder är också utlånade till MC-veteranernas museum i Umeå. Foto: Kamilla Kvarntorp
P-O Åberg uppskattar att han har ungefär 55 mopeder. En stor del av samlingen förvarar han i en före detta ladugård bredvid huset där han bor. Flera mopeder är också utlånade till MC-veteranernas museum i Umeå. Foto: Kamilla Kvarntorp

– Har du någon gång frågat hur många renar en renägare har? kommer en rapp motfråga från P-O Åberg.

Efter ett tag avslöjar han att han förmodligen har 55 mopeder, men att de var omkring hundra när samlingen var som störst.

– I början samlade jag på allt, tyckte att allt var jättefränt.

Nu har han specialiserat sig på mopeder med lång sadel, sportmopeder, mopeder som har en ovanlig motorlösning eller är unika på något annat sätt – samlingen har därför krympt och delvis omvandlats till reservdelar som sålts.

– Så länge jag kan finansiera det jag köper med något eget blir det inte så dyrt. Men visst finns det tillfällen när jag har gått back. Ibland har jag lånat från barnbidraget, men satt tillbaka pengarna sedan, säger han.

Reservdelarna kan även komma från andra håll och fyller vid besöket kanske 200 banankartonger.

– Det var nyss en dödsstädning, en 85-årig farbror ville bli av med bilen och reservdelarna. Villkoret för affären var att jag tog allt.

Det finns alltså även bilar i samlingen, kanske tio. En favorit är en Thunderbird, en stor amerikanare som står dold i mörkret bakom bananlådorna. En annan ögonsten är en trehjulig bil, en Messerschmitt från 1955.

– Det är en sådan som Stig Helmer brukar ha på sina resor. Reklamsloganen var ”Åk nästan fritt, åk Messerschmitt”.

Gamla tändstift och andra prylar som P-O säljer och själv använder när han reparera sina fordon.
Gamla tändstift och andra prylar som P-O säljer och själv använder när han reparera sina fordon. Foto: Kamilla Kvarntorp

Ofta är historierna kring föremålen mer spännande än sakerna i sig, tycker P-O Åberg. Och historierna om sina föremål kan han.

– Jag är motorhistoriker och skulle kunna berätta varje historia om saker och ting i flera timmar om jag fick, säger han och inflikar att moped är ett svenskt ord.

– Det var en svensk journalist la ihop orden motor och velociped i en artikel på 1950-talet och skapade ordet, som används i 70 procent av världens länder. Det är kul att det är ett svenskt låneord. Men i Danmark heter det knallert.

Intresset för motorhistoria är tydligt. Förkärleken för design från 1900-talets mitt går heller inte att ta miste på.

– Jag gillar art deco och funkis. Man blir glad av industridesign, där de har ansträngt sig för att göra snygga grejor av sådant som absolut inte behöver vara snyggt för att fungera.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

German Bender. Foto: Lilly Hallberg

Andra sidans slitningar synade

Mötet. Teslakonflikt och inflation gjorde German ­Benders doktorsavhandling högaktuell. I den ­utforskar han lönebildning och industrinormeringen som institution – och belyser betydelse­fulla motsättningar på arbetsgivarsidan som sällan uppmärksammas.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.