Samling för branschen
Åkeri. Framtid och historia, fordonstillverkare och fack, chaufförer och opinionsbildare. På onsdagen öppnande den tjugoandra upplagan av lastbilsmässan på Elmia i Jönköping.
Elmia Lastbil har blivit en internationell tung mässa i flera bemärkelser, en mötesplats för alla aktörer i transportbranschen.
På plats i år i någon av de stora mässhallarna fanns 385 utställare – från A till Å, från AB Bröderna Johanssons Karosserifabrik till Åkerihistoriska Sällskapet.
Redan på öppningsdagens förmiddag var det fullt med besökare på uteområdets gator, kantade av fordon, trots duggregn. Här hålls flera spektakulära tävlingar, bland annat Nordic Trophy den avslutande lördagen. Men trots att lastbilarna dominerar bilden framhåller många bredden och helheten som värdet på mässan.
– Det finns så mycket intressant, det är häftigt att bara vara här. Man behöver egentligen inte vara specialintresserad av fordon i sig, det handlar mycket om vad man gör det till, säger Fredrik Ridderström, ungdomsansvarig i Västeråsavdelningen.
Liksom flera andra ungdomsansvariga från Transport var han på mässan också på torsdagen, ”skoldagen”, då bland annat framtidens arbetskraft var i fokus. Fredrik hade på onsdagen ett pass i förbundets monter och tipsade om den utställda ”Metallica lastbilen” i närheten, ett fordon som dragit hårdrockbandets utrustning och som många passade på att fotografera.
Svenska Transportarbetareförbundets monter i D-hallen var granne med stora scenen. Där invigde infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) mässan och där hölls en rad seminarier och debatter under mässdagarna.
Mycket handlade om elektrifiering, digitalisering, fossilfritt och omställning till hållbara transporter. En förändringsprocess som också speglades av de stora fordonstillverkarnas utställda lastbilarna.
På torsdagen diskuterade bland andra Transports ombudsman Tommy Jonsson effektiva kontroller av yrkestrafiken; en förutsättning för en sund transportmarknad.
Den intilliggande hallen påminde om ett lastbilsmuseum. Här var det utställning av veteranbilar, också det ett traditionsenligt inslag på mässan. Och en del av de i dag utställda fordonen i veteranhallen var faktiskt helt nya då lastbilsmässan först hölls i Jönköping, 1983.