Jessica Andersson ska göra samma jobb på kortare tid. Foto: Lilly Hallberg
Close
Jessica Andersson ska göra samma jobb på kortare tid.
Close

Samma runda – lägre lön efter VTD:s omläggning

Tidningsbud. Jessica Andersson på Kungsbackafilialen har 27 år i yrket. – Jag älskar det här jobbet, vill inte jobba med något annat. Men jag förstår dem som lämnar nu, säger hon.

Det är midnatt, tidningsbilen har nyss lämnat av buntarna vid filialen i Kungsbacka. Inne i lokalen pågår sortering. Natten mot en fredag betyder mycket jobb inför helgens utdelning. Under senare år har framför allt mängden paket och brev ökat kraftigt.

Jessica Andersson är ett av tidningsbuden som natten innan började arbeta med VTD:s nya start- och stopptider. För hennes del innebär det en minskning i sysselsättningsgrad med 11 procent. Men hennes runda är densamma, elva mil på Särö. På halvön ligger villasamhällen med många pampiga villor från förra sekelskiftet. Med många höginkomsttagare, trogna läsare av både Svenska Dagbladet och Dagens Industri, förutom Göteborgs-Posten.

– Jag är ändå lyckligt lottad, jag arbetar måndag–lördag och kommer att jobba 75 procent. Det vore värre att fått neddraget till halvtid, med samma distrikt. Själv orkar jag inte alltid tänka på hur det blir med nya lönen, nu under uppsägningstiden har jag ju kvar min vanliga lön, säger Jessica Andersson, som själv bor i Kungsbacka.

Kritisk till omläggningen

Rayan Debian, VTD. Foto: Lilly Hallberg
Rayan Debian, VTD. Foto: Lilly Hallberg

Hennes kollega, Rayan Debian, instämmer. Arbetsgivarens attityd har förändrats, försämrats, på senare tid. Men han låter mer förbannad än Jessica när han talar:

– Omläggningen har skett så snabbt att man knappt hunnit reagera och kunnat agera. Jag vet flera som slutar. Efter att ha ställt upp i så många år behandlar VTD oss bara som siffror.

Rayan, liksom facket både lokalt och centralt, är inne på att det vore mycket bättre om arbetsgivaren sagt upp några av tidningsbuden på grund av arbetsbrist. Och gått enligt turordningsreglerna, i stället för att hyvla ned de flestas tider.

– Vi som i ur och skur levererar tidningar, post och paket till kunderna är de som tar riskerna. Inte ledningen, men de sitter med höga löner. Fast vi har också räkningar som måste betalas, lån som ska amorteras, säger Rayan Debian, som räknar med att förlora minst 4 000 kronor i månaden med nya anställningsavtalet som gäller för hans distrikt i Åsa.

Säger sin mening

Trots att arbetet på filialen är hektiskt tar de flesta sig tid att säga sin mening innan de försvinner ut på rundorna. Flera talar också med Transports ombudsman Peter Åkesson från Göteborgsavdelningen och Lars Jonasson, som är ordförande i avdelningens sektion för tidningsbud, och som båda är med på filialen i Kungsbacka. Transport var med om att ta initiativ och genomföra systemet med filialanläggningar som buden kan utgå från, och där tidningsbuntarna från tryckeriet lämnas.

Lars Jonasson, ordförande i tidningsbudens sektion i Göteborg.
Lars Jonasson, ordförande i tidningsbudens sektion i Göteborg.

– Jag kan inte se hur det nya ska fungera, och förstår inte hur ledningen tänker. Många klarar ju inte distrikten på de gamla tiderna och så skall de ta bort arbetstid. Men det är klart, de räknar kanske kallt med att kunna fortsätta och fuska med lönerna och inte betala ut all extratid. Deras strategi verkar vara att stjäla från buden för att ge till tidningsdirektörerna, säger Lars.

– Jag är både förbannad och besviken över att det får gå till så här. Det är så uträknat av arbetsgivaren att driva igenom omläggningen, innan nya lagen om anställningsskydd som ska stoppa hyvling börjar gälla, säger Tomas Grönlund.

Han har jobbat flera årtionden som tidningsutdelare, och säger sig ha sett hur arbetsgivarens inställning till de anställda försämrats:

– Vi hade en kille här som slutade efter 33 år nu i onsdags. Inte en jävel från arbetsgivaren var här för att avtacka honom.

VTD: Vi gör vårt bästa

Tidningsbud. Distributions­bolaget VTD motiverar omställningen – men avvisar kritik om hyvling när majoriteten av tidningsbudens sysselsättningsgrad sänks.

Annika Nyberg, vd för VTD, framhöll före sommaren att det inte handlar om hyvling: En del tidningsbud kommer att förlora arbetstid, andra få mer.

– Både till medarbetare och fack har vi sagt att ingen vore gladare än vi om vi kunde ha fler anställda med högre tjänstgöringsgrad, sa Annika Nyberg då.

Nu håller förändringarna på att genomföras. VTD:s ledning bedömer det som helt nödvändigt.

Annika Nyberg, vd, har lämnat svar på Transportarbetarens frågor skriftligt:

Anser du fortfarande att det är fel att kalla förändringarna av start- och stopptider för hyvling?

”Omställningen innebär nya sluttider som justerats utifrån våra nya förutsättningar, där vissa har fått mer tid, och andra mindre. VTD har i den omställning som pågår förändrat sysselsättningsgraderna med anledning av kraftigt minskade tidningsupplagevolymer och vikande paket­volymer, som i kombination med stigande priser på drivmedel, el och papper har påverkat oss som företag negativt.”

Varför vill ni inte förhandla med facket om att säga upp på grund av arbetsbrist enligt turordningsreglerna, som tidigare?

”VTD har fört en lokal förhandling i Göteborg där parterna tyvärr inte kunde enas, trots att det var vår intention. Inget konkret motförslag lades då fram från Transport avdelning 3. Därefter skedde en central förhandling där förhandlingen avslutades. Parallellt med förhandlingarna i Göteborg har vi även förhandlat lokalt med Transport på andra ort­er inom vårt verksamhetsområde och där har vi nått överenskommelser om både övertalighet och sänkt sysselsättningsgrad.”

Spelar det in att nya arbetsrättslagstiftningen, som gör det krångligare att dra ned sysselsättningsgrad, införs den 1 oktober?

”Vi följer rådande lagstiftning och vår tidplan har inte påverkats av den nya lagstiftningen, utan av vår kraftiga nedgång av tidningsupplagor och paket.”

Är det något du själv/VTD:s ledning vill framhålla i sammanhanget?

”Vi värdesätter konstruktiva dialoger och ett gott samarbete med Transport. Detta upplever vi är lättare i vissa avdelningar inom Transport än andra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Genrebild tidningsbud

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.