Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

– Jag jobbar alltid på procent. Jag brukar få 25 000-26 000 kronor i månaden. För att få det jobbar jag cirka 50 timmar i veckan, säger en förare.

Tar du vanliga privata resor ibland?

– Nej aldrig. Jag kör bara färdtjänst, säger chauffören som vill vara anonym.

Kollektivavtalet för taxichaufförer säger att en chaufför som enbart kör upphandlad trafik har rätt till en ingångslön på 26073 kronor i månaden och 27004 kronor i månaden efter 4 år i yrket. De dagar Transportarbetaren är ute och knackar på förarfönster på Samtrans-bussar hittar vi ingen som får månadslön. 

Men till slut träffar vi en chaufför med månadslön. Han heter Bulent och kör en Samtransbil i personbils­­storlek.

– Självklart får jag månadslön. Det tror jag Samtrans kräver. Jag kan få procentlön om jag vill ta privatkunder, men det är extra utöver månadslönen, säger Bultent.

Vi knackar på fler rutor och den sista färdtjänsföraren vi pratar med bekräftar kollegornas bild:

– Jag jobbar mer än heltid, ungefär 50 timmar i veckan. Måndag till fredag och ibland lördag. Jag måste göra det för att ha råd med allt. Räntan har gått upp och maten har blivit dyrare. Som tur var har min fru också ett jobb. Men för att komma upp i 25 000-26 000 kronor i månaden före skatt räcker det inte med att jobba 40 timmar i veckan. Vi måste jobba så mycket mera. Jag kör enbart färdtjänst men får ingen månadslön och ingen övertid om jag måste jobba över eller komma tidigare. Vi är många som är med i facket och tycker att Transport måste ta tag i det här.

Transports ombudsman  ­Mikael Ladman suckar.

Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm Foto: John Antonsson

– Jag är verkligen inte förvånad, ibland känns den här branschen helt hopplös. Jag vet om att få har månadslön enligt tarifferna och jag är ytterst tveksam till att förarna sticker emellan och tar stolp­körningar i färdtjänstbussarna. 

En förare jag talat med tycker att facket måste göra mer, vad vill du säga till honom?

– Jag skulle gärna hjälpa till. Men då måste medlemmarna komma till mig med underlag. Tyvärr är vissa livrädda för att bli av med jobbet.

– Vi hade ett ärende där förarna tog fram underlag till mig och nu har de månadslön där.

Samtrans kräver att anslutna åkerier har kollektivavtal. Enligt Samtrans betalar vissa månadslön och andra procentlön. Men de vet inte hur många som betalar på respektive sätt.

– Vi för inte statistik över om man tillämpar provisionslön eller månadslön, säger Samtrans press­kontakt Lisa Ydlinger.

Vi har pratat med förare som jobbar på åkerier som tillsammans anställer över hundratalet förare. ­Samtliga jag kommit i kontakt ­med får provisionslön. Trots att de enbart kör upphandlad trafik. Hur ser ni på de uppgifterna?

– Vi är måna om goda villkor för alla förare som kör för Samtrans, samtidigt vet vi också att flera förare av olika anledningar föredrar provisionslön. Det är inte en enkel fråga. Oavsett vad ska kollektivavtalet följas. Om det finns uppgifter som talar emot det, välkomnar vi att de uppgifterna kommer till oss, för att vi ska kunna utreda det vidare. 

Chaufförer jag talat med säger att de jobbar 50–60 timmar i veckan för att komma upp till en lön på 26 000 kronor. Tycker ni att det är rimligt?

– Det är uppgifter som vi ser allvarligt på och där vi behöver få mer information för att kunna utreda det vidare, säger Lisa Ydlinger på Samtrans.

Rättelse: I en tidigare version av artikeln skrev vi lönerna som gäller från och med augusti 2024. 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Arash Asgari:
    4 november, 2024

    Hej
    Jag har varit på Samtrans o klagat på provision lön men de säger inte mycket, de på kontoret är medvetna om vad som försiggår i åkerier men ställer inga krav på åkarna

  2. Mikael Petersson:
    20 april, 2024

    Låter som att de kopierat Linköpings Taxi/SWETAXI.

Lästips:

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Utredning för att stoppa onormalt låga anbud vid upphandlingar

Upphandlingar. Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.