Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal
Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.
– Jag jobbar alltid på procent. Jag brukar få 25 000-26 000 kronor i månaden. För att få det jobbar jag cirka 50 timmar i veckan, säger en förare.
Tar du vanliga privata resor ibland?
– Nej aldrig. Jag kör bara färdtjänst, säger chauffören som vill vara anonym.
Kollektivavtalet för taxichaufförer säger att en chaufför som enbart kör upphandlad trafik har rätt till en ingångslön på 26073 kronor i månaden och 27004 kronor i månaden efter 4 år i yrket. De dagar Transportarbetaren är ute och knackar på förarfönster på Samtrans-bussar hittar vi ingen som får månadslön.
Men till slut träffar vi en chaufför med månadslön. Han heter Bulent och kör en Samtransbil i personbilsstorlek.
– Självklart får jag månadslön. Det tror jag Samtrans kräver. Jag kan få procentlön om jag vill ta privatkunder, men det är extra utöver månadslönen, säger Bultent.
Vi knackar på fler rutor och den sista färdtjänsföraren vi pratar med bekräftar kollegornas bild:
– Jag jobbar mer än heltid, ungefär 50 timmar i veckan. Måndag till fredag och ibland lördag. Jag måste göra det för att ha råd med allt. Räntan har gått upp och maten har blivit dyrare. Som tur var har min fru också ett jobb. Men för att komma upp i 25 000-26 000 kronor i månaden före skatt räcker det inte med att jobba 40 timmar i veckan. Vi måste jobba så mycket mera. Jag kör enbart färdtjänst men får ingen månadslön och ingen övertid om jag måste jobba över eller komma tidigare. Vi är många som är med i facket och tycker att Transport måste ta tag i det här.
Transports ombudsman Mikael Ladman suckar.
– Jag är verkligen inte förvånad, ibland känns den här branschen helt hopplös. Jag vet om att få har månadslön enligt tarifferna och jag är ytterst tveksam till att förarna sticker emellan och tar stolpkörningar i färdtjänstbussarna.
En förare jag talat med tycker att facket måste göra mer, vad vill du säga till honom?
– Jag skulle gärna hjälpa till. Men då måste medlemmarna komma till mig med underlag. Tyvärr är vissa livrädda för att bli av med jobbet.
– Vi hade ett ärende där förarna tog fram underlag till mig och nu har de månadslön där.
Samtrans kräver att anslutna åkerier har kollektivavtal. Enligt Samtrans betalar vissa månadslön och andra procentlön. Men de vet inte hur många som betalar på respektive sätt.
– Vi för inte statistik över om man tillämpar provisionslön eller månadslön, säger Samtrans presskontakt Lisa Ydlinger.
Vi har pratat med förare som jobbar på åkerier som tillsammans anställer över hundratalet förare. Samtliga jag kommit i kontakt med får provisionslön. Trots att de enbart kör upphandlad trafik. Hur ser ni på de uppgifterna?
– Vi är måna om goda villkor för alla förare som kör för Samtrans, samtidigt vet vi också att flera förare av olika anledningar föredrar provisionslön. Det är inte en enkel fråga. Oavsett vad ska kollektivavtalet följas. Om det finns uppgifter som talar emot det, välkomnar vi att de uppgifterna kommer till oss, för att vi ska kunna utreda det vidare.
Chaufförer jag talat med säger att de jobbar 50–60 timmar i veckan för att komma upp till en lön på 26 000 kronor. Tycker ni att det är rimligt?
– Det är uppgifter som vi ser allvarligt på och där vi behöver få mer information för att kunna utreda det vidare, säger Lisa Ydlinger på Samtrans.
Rättelse: I en tidigare version av artikeln skrev vi lönerna som gäller från och med augusti 2024.