Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

– Jag jobbar alltid på procent. Jag brukar få 25 000-26 000 kronor i månaden. För att få det jobbar jag cirka 50 timmar i veckan, säger en förare.

Tar du vanliga privata resor ibland?

– Nej aldrig. Jag kör bara färdtjänst, säger chauffören som vill vara anonym.

Kollektivavtalet för taxichaufförer säger att en chaufför som enbart kör upphandlad trafik har rätt till en ingångslön på 26073 kronor i månaden och 27004 kronor i månaden efter 4 år i yrket. De dagar Transportarbetaren är ute och knackar på förarfönster på Samtrans-bussar hittar vi ingen som får månadslön. 

Men till slut träffar vi en chaufför med månadslön. Han heter Bulent och kör en Samtransbil i personbils­­storlek.

– Självklart får jag månadslön. Det tror jag Samtrans kräver. Jag kan få procentlön om jag vill ta privatkunder, men det är extra utöver månadslönen, säger Bultent.

Vi knackar på fler rutor och den sista färdtjänsföraren vi pratar med bekräftar kollegornas bild:

– Jag jobbar mer än heltid, ungefär 50 timmar i veckan. Måndag till fredag och ibland lördag. Jag måste göra det för att ha råd med allt. Räntan har gått upp och maten har blivit dyrare. Som tur var har min fru också ett jobb. Men för att komma upp i 25 000-26 000 kronor i månaden före skatt räcker det inte med att jobba 40 timmar i veckan. Vi måste jobba så mycket mera. Jag kör enbart färdtjänst men får ingen månadslön och ingen övertid om jag måste jobba över eller komma tidigare. Vi är många som är med i facket och tycker att Transport måste ta tag i det här.

Transports ombudsman  ­Mikael Ladman suckar.

Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm Foto: John Antonsson

– Jag är verkligen inte förvånad, ibland känns den här branschen helt hopplös. Jag vet om att få har månadslön enligt tarifferna och jag är ytterst tveksam till att förarna sticker emellan och tar stolp­körningar i färdtjänstbussarna. 

En förare jag talat med tycker att facket måste göra mer, vad vill du säga till honom?

– Jag skulle gärna hjälpa till. Men då måste medlemmarna komma till mig med underlag. Tyvärr är vissa livrädda för att bli av med jobbet.

– Vi hade ett ärende där förarna tog fram underlag till mig och nu har de månadslön där.

Samtrans kräver att anslutna åkerier har kollektivavtal. Enligt Samtrans betalar vissa månadslön och andra procentlön. Men de vet inte hur många som betalar på respektive sätt.

– Vi för inte statistik över om man tillämpar provisionslön eller månadslön, säger Samtrans press­kontakt Lisa Ydlinger.

Vi har pratat med förare som jobbar på åkerier som tillsammans anställer över hundratalet förare. ­Samtliga jag kommit i kontakt ­med får provisionslön. Trots att de enbart kör upphandlad trafik. Hur ser ni på de uppgifterna?

– Vi är måna om goda villkor för alla förare som kör för Samtrans, samtidigt vet vi också att flera förare av olika anledningar föredrar provisionslön. Det är inte en enkel fråga. Oavsett vad ska kollektivavtalet följas. Om det finns uppgifter som talar emot det, välkomnar vi att de uppgifterna kommer till oss, för att vi ska kunna utreda det vidare. 

Chaufförer jag talat med säger att de jobbar 50–60 timmar i veckan för att komma upp till en lön på 26 000 kronor. Tycker ni att det är rimligt?

– Det är uppgifter som vi ser allvarligt på och där vi behöver få mer information för att kunna utreda det vidare, säger Lisa Ydlinger på Samtrans.

Rättelse: I en tidigare version av artikeln skrev vi lönerna som gäller från och med augusti 2024. 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Arash Asgari:
    4 november, 2024

    Hej
    Jag har varit på Samtrans o klagat på provision lön men de säger inte mycket, de på kontoret är medvetna om vad som försiggår i åkerier men ställer inga krav på åkarna

  2. Mikael Petersson:
    20 april, 2024

    Låter som att de kopierat Linköpings Taxi/SWETAXI.

Lästips:

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.