Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

– Jag jobbar alltid på procent. Jag brukar få 25 000-26 000 kronor i månaden. För att få det jobbar jag cirka 50 timmar i veckan, säger en förare.

Tar du vanliga privata resor ibland?

– Nej aldrig. Jag kör bara färdtjänst, säger chauffören som vill vara anonym.

Kollektivavtalet för taxichaufförer säger att en chaufför som enbart kör upphandlad trafik har rätt till en ingångslön på 26073 kronor i månaden och 27004 kronor i månaden efter 4 år i yrket. De dagar Transportarbetaren är ute och knackar på förarfönster på Samtrans-bussar hittar vi ingen som får månadslön. 

Men till slut träffar vi en chaufför med månadslön. Han heter Bulent och kör en Samtransbil i personbils­­storlek.

– Självklart får jag månadslön. Det tror jag Samtrans kräver. Jag kan få procentlön om jag vill ta privatkunder, men det är extra utöver månadslönen, säger Bultent.

Vi knackar på fler rutor och den sista färdtjänsföraren vi pratar med bekräftar kollegornas bild:

– Jag jobbar mer än heltid, ungefär 50 timmar i veckan. Måndag till fredag och ibland lördag. Jag måste göra det för att ha råd med allt. Räntan har gått upp och maten har blivit dyrare. Som tur var har min fru också ett jobb. Men för att komma upp i 25 000-26 000 kronor i månaden före skatt räcker det inte med att jobba 40 timmar i veckan. Vi måste jobba så mycket mera. Jag kör enbart färdtjänst men får ingen månadslön och ingen övertid om jag måste jobba över eller komma tidigare. Vi är många som är med i facket och tycker att Transport måste ta tag i det här.

Transports ombudsman  ­Mikael Ladman suckar.

Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm Foto: John Antonsson

– Jag är verkligen inte förvånad, ibland känns den här branschen helt hopplös. Jag vet om att få har månadslön enligt tarifferna och jag är ytterst tveksam till att förarna sticker emellan och tar stolp­körningar i färdtjänstbussarna. 

En förare jag talat med tycker att facket måste göra mer, vad vill du säga till honom?

– Jag skulle gärna hjälpa till. Men då måste medlemmarna komma till mig med underlag. Tyvärr är vissa livrädda för att bli av med jobbet.

– Vi hade ett ärende där förarna tog fram underlag till mig och nu har de månadslön där.

Samtrans kräver att anslutna åkerier har kollektivavtal. Enligt Samtrans betalar vissa månadslön och andra procentlön. Men de vet inte hur många som betalar på respektive sätt.

– Vi för inte statistik över om man tillämpar provisionslön eller månadslön, säger Samtrans press­kontakt Lisa Ydlinger.

Vi har pratat med förare som jobbar på åkerier som tillsammans anställer över hundratalet förare. ­Samtliga jag kommit i kontakt ­med får provisionslön. Trots att de enbart kör upphandlad trafik. Hur ser ni på de uppgifterna?

– Vi är måna om goda villkor för alla förare som kör för Samtrans, samtidigt vet vi också att flera förare av olika anledningar föredrar provisionslön. Det är inte en enkel fråga. Oavsett vad ska kollektivavtalet följas. Om det finns uppgifter som talar emot det, välkomnar vi att de uppgifterna kommer till oss, för att vi ska kunna utreda det vidare. 

Chaufförer jag talat med säger att de jobbar 50–60 timmar i veckan för att komma upp till en lön på 26 000 kronor. Tycker ni att det är rimligt?

– Det är uppgifter som vi ser allvarligt på och där vi behöver få mer information för att kunna utreda det vidare, säger Lisa Ydlinger på Samtrans.

Rättelse: I en tidigare version av artikeln skrev vi lönerna som gäller från och med augusti 2024. 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Arash Asgari:
    4 november, 2024

    Hej
    Jag har varit på Samtrans o klagat på provision lön men de säger inte mycket, de på kontoret är medvetna om vad som försiggår i åkerier men ställer inga krav på åkarna

  2. Mikael Petersson:
    20 april, 2024

    Låter som att de kopierat Linköpings Taxi/SWETAXI.

Lästips:

Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.