Close
Mikael Ladman är ombudsman för Transport i Stockholm. Efter förhandlingar med två olika Samtrans-anslutna åkerier inför åkerierna nu månadslön.
Close

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

I våras kunde Transportarbetaren avslöja att flera Samtrans-åkerier som kör sjukresor hade provisionslön trots att förarna enbart körde samhällsbetalda resor, i strid mot kollektivavtalet (Transportarbetaren nr 3 2024).

Transport har nu nått överenskommelser med två av de största åkerierna som kör för Samtrans i Stockholmsregionen.

– Vi har två bolag som infört månadslön. Det sista vill ha lite tid på sig att införa det. Eftersom de måste anpassa verksamheten. Som det har blivit nu har vissa tjänat väldigt mycket pengar medan andra tjänat väldigt lite. Det har lönat sig att lära sig hur man tar de körningar som betalat bäst, men det är inte bara av godo, säger Ladman.

För Ladman har åkerierna berättat om stora problem att få chaufförer att ta vissa körningar eftersom de betalat för lite. Nu hoppas åkerierna komma till rätta med det genom att införa månadslön.

Mikael Ladman vill att fler hör av sig till facket och kräver månadslön, om man bara kör samhällsbetalda resor som färdtjänst och sjukresor.

– Kommer medlemmarna in med material ska vi driva frågan vidare. Hittills har vi lyckats med vartenda företag, så vi sitter inte still.

Transport har också inlett samtal med Samtrans, Mikael Ladman berättar att det kommer att genomföras partsgemensam utbildning och konstaterar att chaufförer och ­åkeriers kunskapsnivå om taxi­avtalet behöver höjas.

– Vi har stött på flera fall där chaufförer jobbar extra och får provisionslön. Det går inte. Vi och motparten är helt överens om att det ska vara timlön för extraanställda. Du ska inte kunna köra ett pass och riskera att inte få några pengar, säger Mikael Ladman. 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. peter Jansson:
    27 september, 2024

    Det är en självklarhet att de anställda skall ha månadslön eller timlön om de bara jobbar extra.Alla former av provisionslön och ackord skall inte få förekomma när arbetstagarnas arbetsplatser är på våra vägar.Vi vill ha transporter av gods och människor utan stress och jäkt så vi slipper från olyckor.

  2. Jan-Erik:
    27 september, 2024

    "Du ska inte kunna köra ett pass och riskera att inte få några pengar, säger Mikael Ladman".

    Hur vore det om Transport arbetade lika frenetiskt för att de som kör för exempelvis Taxi Stockholm OCKSÅ behandlades korrekt, det vill säga inte behövde sitta i timmar i en bil utan körningar och utan lön? Ibland känns det som om vi som kör taxi tillhör de människor som Gud glömde. Taxi Stockholm kör också samhällsbetalda och de förare som tvingas att slava för detta företag har också räkningar att betala. Att tvingas att jobba 13 timmar för att få ihop en dagskassa känns förnedrande. Taxi Stockholms senaste påhitt, den s.k. "FlaxTaxan", innebär att bolaget sänker priset under lågtrafik. Detta gör att förarna nu måste acceptera att köra passagerare för 40-50% lägre ersättning.

Lästips:

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.