Close
Mikael Ladman är ombudsman för Transport i Stockholm. Efter förhandlingar med två olika Samtrans-anslutna åkerier inför åkerierna nu månadslön.
Close

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

I våras kunde Transportarbetaren avslöja att flera Samtrans-åkerier som kör sjukresor hade provisionslön trots att förarna enbart körde samhällsbetalda resor, i strid mot kollektivavtalet (Transportarbetaren nr 3 2024).

Transport har nu nått överenskommelser med två av de största åkerierna som kör för Samtrans i Stockholmsregionen.

– Vi har två bolag som infört månadslön. Det sista vill ha lite tid på sig att införa det. Eftersom de måste anpassa verksamheten. Som det har blivit nu har vissa tjänat väldigt mycket pengar medan andra tjänat väldigt lite. Det har lönat sig att lära sig hur man tar de körningar som betalat bäst, men det är inte bara av godo, säger Ladman.

För Ladman har åkerierna berättat om stora problem att få chaufförer att ta vissa körningar eftersom de betalat för lite. Nu hoppas åkerierna komma till rätta med det genom att införa månadslön.

Mikael Ladman vill att fler hör av sig till facket och kräver månadslön, om man bara kör samhällsbetalda resor som färdtjänst och sjukresor.

– Kommer medlemmarna in med material ska vi driva frågan vidare. Hittills har vi lyckats med vartenda företag, så vi sitter inte still.

Transport har också inlett samtal med Samtrans, Mikael Ladman berättar att det kommer att genomföras partsgemensam utbildning och konstaterar att chaufförer och ­åkeriers kunskapsnivå om taxi­avtalet behöver höjas.

– Vi har stött på flera fall där chaufförer jobbar extra och får provisionslön. Det går inte. Vi och motparten är helt överens om att det ska vara timlön för extraanställda. Du ska inte kunna köra ett pass och riskera att inte få några pengar, säger Mikael Ladman. 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. peter Jansson:
    27 september, 2024

    Det är en självklarhet att de anställda skall ha månadslön eller timlön om de bara jobbar extra.Alla former av provisionslön och ackord skall inte få förekomma när arbetstagarnas arbetsplatser är på våra vägar.Vi vill ha transporter av gods och människor utan stress och jäkt så vi slipper från olyckor.

  2. Jan-Erik:
    27 september, 2024

    "Du ska inte kunna köra ett pass och riskera att inte få några pengar, säger Mikael Ladman".

    Hur vore det om Transport arbetade lika frenetiskt för att de som kör för exempelvis Taxi Stockholm OCKSÅ behandlades korrekt, det vill säga inte behövde sitta i timmar i en bil utan körningar och utan lön? Ibland känns det som om vi som kör taxi tillhör de människor som Gud glömde. Taxi Stockholm kör också samhällsbetalda och de förare som tvingas att slava för detta företag har också räkningar att betala. Att tvingas att jobba 13 timmar för att få ihop en dagskassa känns förnedrande. Taxi Stockholms senaste påhitt, den s.k. "FlaxTaxan", innebär att bolaget sänker priset under lågtrafik. Detta gör att förarna nu måste acceptera att köra passagerare för 40-50% lägre ersättning.

Lästips:

Taxibranschen är ett av de mest orättvisa yrken jag har sett i Sverige

Debatt. Jag jobbar för Taxi Stockholm, ett av de taxibolag som har kollektivavtal och anses ha bättre arbetsvillkor för sina chaufförer jämfört med andra bolag. Det säger många erfarna chaufförer som tidigare har jobbat för andra företag. Jag vill beskriva de vanliga rutinerna i detta bolag, som enligt många chaufförer anses vara det bästa i Stockholm.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Tommy Wreeth. Foto: Kristina Sjöberg

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.