Sänkt avgift till a-kassan efter årsskiftet
Avgiften till Transports a-kassa sänks med 150 kronor nästa år. Det är innebörden i regeringens budgetproposition för 2014. – Det är ingen allmosa. Regeringen betalar tillbaka vad de stulit från våra medlemmar, kommenterar Transports förbundsordförande Lars Lindgren.
Transports a-kassa kommer, enligt budgetförslaget, att sänkas från 270 till 120 kronor den 1 januari nästa år.
Den differentierade a-kasseavgiften har hela tiden varit utsatt för hård kritik från fackligt håll. Regeringens syfte med skiftande avgifter i olika fackförbund var att hålla tillbaka löneökningarna inom yrken med hög arbetslöshet. Det innebar att förbund med många arbetslösa tvingades höja sina avgifter, medan förbund med få arbetssökande kunde sänka dem.
Cirka 2,2 miljoner medlemmar i landets a-kassor kommer nu att få sänkta avgifter efter årsskiftet, när löntagarna återgår till att betala lika mycket. Allt enligt alliansens beräkningar.
– Det är på tiden att avgifterna sänks igen. Regeringen är skyldig våra medlemmar cirka 15 000 kronor efter det här misslyckade experimentet med att få ner arbetslösheten. Höjda avgifter har inte haft någon som helst effekt på arbetslösheten. Jag uppfattar det som ett rent ideologiskt experiment, säger Lars Lindgren.
Hotell- och restaurangfackets medlemmar drabbades av ännu högre höjningar än Transports. Där får de anställda nu en sänkning med 255 kronor, att jämföra med Transportmedlemmarnas 150 kronor. Fler vinnare är medlemmar i Alfa-kassans, IF Metalls, Fastighets och GS:s a-kassor.
Transports a-kasseföreståndare Carin Florell är också lättad och välkomnar återgången till lika avgifter för alla.
– Införandet var en katastrof. Det har krävts extremt mycket administration för oss för att våra medlemmar ska få rätt avgift. Ändringen infördes 2007, men vi började tappa medlemmar redan hösten 2006.
Närmare 10 000 personer i Transports branscher valde att lämna a-kassan efter höjningen.
– Men nu är vi ett av få förbund inom LO som ökar vårt medlemsantal. Vi är tillbaka på nästan 79 000 medlemmar i a-kassan igen, förklarar Carin Florell.
Till en början var medlemmarna ilskna över höjningen, men nu upplever hon att transportarna vant sig. Att avgifterna åkt upp och ner, flera gånger, allt efter svängningarna på arbetsmarknaden, har dock skapat irritation.
– Vi har sänkt och höjt. Det blir skönt att de nu ligger still.
Säger Carin Florell med reservation för att några formella direktiv ännu inte gått ut till landets a-kassor. Budgeten ska först klubbas.
Samtidigt som administrationen av avgifterna lättar för a-kassorna ökar de betydligt när det gäller kontrollen av arbetslösa. Arbetssökande ska från och med denna månad bland annat skriva rapporter varje månad om arbeten de sökt. Den som slarvar med det eller missar möten med Arbetsförmedlingen kommer i fortsättningen att rapporteras till a-kassorna, varnas och vid upprepade förseelser få sin ersättning indragen.
I sin budget för nästa år presenterar regeringen också ytterligare sänkningar av arbetsgivaravgifter för företagare som anställer unga. Även det en hett omdebatterad modell för att komma åt den höga arbetslösheten bland ungdomar.
Förslaget går ut på att det ska bli 1 000 kronor billigare per månad att anställa en person under 23 år.
I alliansens jobbpaket återfinns också de så kallade YA-jobben, som utretts under lång tid. Det innebär anställningar med yrkesintroduktionsavtal för unga upp till 25 år, som inte har någon tidigare erfarenhet av ett särskilt yrke.
Tanken är att ungdomarna ska få lön och villkor enligt gällande kollektivavtal. Men de ska bara arbeta till 75 procent. De resterande 25 procenten ska användas för handledning och utbildning, ungefär som lärlingsplatser i andra länder, förklarar regeringen.
Transport har hela tiden varit motståndare till lägre löner för ungdomar.
– Det finns ingenting som visar att sänkta ungdomslöner ger fler jobb. Möjligen blir det ytterligare någon som får steka hamburgare på McDonald’s. Vad vi borde satsa på är i stället ordentliga, kvalificerade arbeten där unga kan gå in och göra karriär, anser Lars Lindgren.
Hotell- och Restaurangfacket är också kritiskt till förslaget. Man menar att det gör det mindre attraktivt för arbetsgivare att anställa unga personer, först vid fyllda 23 år och därefter vid fyllda 25 år.
– Regeringen skapar incitament för fler visstidsanställningar och skapar fler trösklar, säger förbundets ordförande Ella Niia.
Fotnot. Regeringens förslag innebär att de sociala avgifterna för unga upp till 23 år sänks från 15,49 procent till 10,21 procent. För personer mellan 23 och 25 år behålls den nuvarnde lägre nivån, 15,49 procent.