Sänkt lön får taxichaufförer att rasa
Taxichaufförerna i Dalarna är förbannade. De riskerar sänkt lön efter att arbetsgivarsidan ensidigt drivit igenom ett nytt avtal. Nu funderar många på att byta bransch.
– Chaufförerna är förbannade så det visslar om det. De är på krigsstigen, säger Örjan Jakobsson, ombudsman på Transports avdelning 88 i Dalarna.
Bakgrunden till ilskan är det nya avtal som arbetsgivarsidan ensidigt har drivit igenom och som börjar gälla den 1 juli. Över 100 taxichaufförer som kör samhällsbetalda resor för Taxi Dalarna/Sambus ska acceptera en garantilön på 17 818 kronor. Med ett personligt tillägg kommer lönen upp till 21 000 kronor.
– Men tillägget kan tas bort om det inte går ihop för företaget, poängterar Örjan Jakobsson.
I dagsläget sätts lönen olika i de bolag som kör åt Taxi Dalarna. Vissa har månadslön, andra timlön och några procentlön. Från och med halvårsskiftet ska samma avtal gälla för alla bolag.
– Jag har krävt ordnad arbetstid, månadslön, ob-tillägg och övertidsersättning, men fått nej. Och det förstår jag, eftersom det skulle ge förarna mer än vad arbetsgivarna kommer att betala i garantilön, säger Örjan Jakobsson.
Han menar att förare måste jobba långa arbetsdagar och köra upp emot 200 timmar i månaden för att få ihop en bra lön med det nya avtalet.
Några av de taxibolag som kör åt Taxi Dalarna har nu varslat alla sina chaufförer om uppsägning på grund av arbetsbrist. Förarna erbjuds återanställning, men till nya, sämre villkor, som facket ser det. De som säger nej riskerar alltså sin a-kassa eftersom de tackar nej till arbete.
Färdtjänst ska inte köras på ackord
Örjan Jakobsson är dessutom kritisk till att de som kör samhällsbetalda resor, till exempel färdtjänst, ska arbeta ackordsbaserat i stället för att få fast månadslön.
– De som kör gamla, sjuka, handikappade och skolbarn ska inte köra på ackord. Det enda de kan påverka för att höja sin timlön är att köra fortare eller stressa på. Det blir sämre för kunderna och är inte bra för trafiksäkerheten. Dessutom lever förarna under en stress, vad är det för sorts arbetsmiljö? Det är faktiskt 2014.
Samtidigt säger Örjan Jakobsson att det nya avtalet blir 6–7 miljoner kronor dyrare för beställaren, som är Region Dalarna.
– Så man kan fråga sig var pengarna tar vägen, det är det ingen som vet.
”Avtalen kommer visa sig vara bättre”
Alan Björk, ordförande för Taxi Dalarna, tror dock att de nya avtalen kommer att visa sig vara mycket bättre än vad chaufförerna och Transport säger.
– Vi har erbjudit långt över avtalet. Vi menar att de här avtalen kommer att visa sig ge betydligt mer än de gamla, säger han till Dalarnas Tidning.
Förhandlingarna om det nya avtalet har ajounerats och ska återupptas i september.