Sänkt lön får taxichaufförer att rasa

Taxichaufförerna i Dalarna är förbannade. De riskerar sänkt lön efter att arbetsgivarsidan ensidigt drivit igenom ett nytt avtal. Nu funderar många på att byta bransch.

– Chaufförerna är förbannade så det visslar om det. De är på krigsstigen, säger Örjan Jakobsson, ombudsman på Transports avdelning 88 i Dalarna.

Bakgrunden till ilskan är det nya avtal som arbetsgivarsidan ensidigt har drivit igenom och som börjar gälla den 1 juli. Över 100 taxichaufförer som kör samhällsbetalda resor för Taxi Dalarna/Sambus ska acceptera en garantilön på 17 818 kronor. Med ett personligt tillägg kommer lönen upp till 21 000 kronor.
– Men tillägget kan tas bort om det inte går ihop för företaget, poängterar Örjan Jakobsson.

I dagsläget sätts lönen olika i de bolag som kör åt Taxi Dalarna. Vissa har månadslön, andra timlön och några procentlön. Från och med halvårsskiftet ska samma avtal gälla för alla bolag.
– Jag har krävt ordnad arbetstid, månadslön, ob-tillägg och övertidsersättning, men fått nej. Och det förstår jag, eftersom det skulle ge förarna mer än vad arbetsgivarna kommer att betala i garantilön, säger Örjan Jakobsson.

Han menar att förare måste jobba långa arbetsdagar och köra upp emot 200 timmar i månaden för att få ihop en bra lön med det nya avtalet.

Några av de taxibolag som kör åt Taxi Dalarna har nu varslat alla sina chaufförer om uppsägning på grund av arbetsbrist. Förarna erbjuds återanställning, men till nya, sämre villkor, som facket ser det. De som säger nej riskerar alltså sin a-kassa eftersom de tackar nej till arbete.

Färdtjänst ska inte köras på ackord
Örjan Jakobsson är dessutom kritisk till att de som kör samhällsbetalda resor, till exempel färdtjänst, ska arbeta ackordsbaserat i stället för att få fast månadslön.
– De som kör gamla, sjuka, handikappade och skolbarn ska inte köra på ackord. Det enda de kan påverka för att höja sin timlön är att köra fortare eller stressa på. Det blir sämre för kunderna och är inte bra för trafiksäkerheten. Dessutom lever förarna under en stress, vad är det för sorts arbetsmiljö? Det är faktiskt 2014.

Samtidigt säger Örjan Jakobsson att det nya avtalet blir 6–7 miljoner kronor dyrare för beställaren, som är Region Dalarna.
– Så man kan fråga sig var pengarna tar vägen, det är det ingen som vet.

”Avtalen kommer visa sig vara bättre”
Alan Björk, ordförande för Taxi Dalarna, tror dock att de nya avtalen kommer att visa sig vara mycket bättre än vad chaufförerna och Transport säger.
– Vi har erbjudit långt över avtalet. Vi menar att de här avtalen kommer att visa sig ge betydligt mer än de gamla, säger han till Dalarnas Tidning.

Förhandlingarna om det nya avtalet har ajounerats och ska återupptas i september.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.