Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal
Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.
– Ibland klarar jag inte att ställa upp på så kort varsel som Adecco begär. Då måste jag tacka nej, med löneavdrag, säger en hamnarbetare som vill vara anonym.
Fartyg kommer ofta till hamnarna på oregelbundna tider. För att möta arbetsgivarnas krav på flexibilitet har Transport i många år gått med på en bemanningslösning där extrapersonal – ofta kallad blixten – kan ringas in med kort varsel.
Fack och arbetsgivare har också enats om ett avsteg från de vanliga anställningsskyddsreglerna. Blixtjobbet ger inte företrädesrätt till ny anställning.
I gengäld har extringarna fått bra betalt. I avtalet finns också en klausul om att andelen ”blixt” inte bör överskrida 20 procent. Mellan parterna har det också funnits en tyst överenskommelse om att hamnarna inte hyr in personal så länge facket accepterar blixtmodellen.
Den ordningen gällde fram till hösten 2017. Då meddelade APM Terminals (APMT) att blixtpersonalen skulle ersättas med inhyrda. APMT, som i flera år legat i fejd med hamnarbetarna, varslade 140 personer. Drygt hälften av dem var fast anställda.
Transports klubbordförande Daniel Börjesson är bekymrad. Facket var emot inhyrningen från start:
– APMT hävdade att man var less på allt bråk som varit i hamnen. Men vi tyckte att blixtsystemet fungerade bra. Okej, det gav arbetsgivaren stor flexibilitet, men det fanns också fördelar för de anställda.
Efter ett år med Adecco kan Daniel Börjesson konstatera att APMT bryter mot andemeningen i kollektivavtalets skrivning om minst 80 procent fast anställda. Andelen inhyrda ligger nu kring 40 procent i containerterminalen.
– Företaget försvarar sig med att man inte vill fastanställa fler, så länge det inte råder fredsplikt i hamnen. I vart fall anställer man inte medlemmar i HF, säger Börjesson.
Han har haft många samtal från missnöjda Adeccoanställda:
– Enligt LO:s bemanningsavtal ska de uthyrda ha tillsvidareanställning, på heltid. Det finns dessutom en garantilön, om det inte blir något jobb. Hade avtalet fungerat som tänkt hade jag varit nöjd. Men Adecco rundar reglerna.
Enligt Börjesson har Adecco sagt nej till att anställda en del av de sparkade hamnarbetarna. Bemanningsföretaget tar också in många studenter – det är en välkänd metod i branschen att komma runt kravet på heltidsanställning.
På kritiklistan har Transportklubben flera punkter. Bland annat:
- I takt med att kunderna återvänder till Göteborg ökar personalbehovet. I stället för att fastanställda, ökar inhyrningen.
- APMT tar in inhyrda på halva arbetspass. De får stuverilön för de arbetade timmarna, men bara den lägre garantilönen för resten av tiden.
Fast det som oroar Daniel Börjesson mest är ändå enskilda personer som kommer i kläm. Inte minst småbarnsföräldrar har svårt med den korta framförhållning som gäller.
– Varje fredag lägger APMT en personalbeställning hos Adecco, för den kommande veckan. De flesta av hamnarbetarna jobbar tvåskift, där håller schemat oftast. Men för andra är det vanligt med avvikelser. Folk kan få ändrade arbetstider kvällen före ett pass. Eller bli avbokade helt.
Det finns en uppfattning om att Adecco medvetet ”fular sig”, berättar Daniel Börjesson:
– Adecco vill gärna komma undan garantilönen. Då kan man erbjuda småbarnsföräldrar omöjliga arbetspass. De tvingas tacka nej och betraktas då som tjänstlediga den dagen. Och blir utan lön.
– Ett alternativ är att hänvisa folk till att plocka lådor på något lager, med en lön som bara är hälften mot stuverilönen. Blir det nej tack, så utgår ingen betalning alls.
Hasse är en av de anställda på Adecco. Han vill inte ställa upp med sitt rätta namn av rädsla för repressalier. Innan Hasse hamnade hos bemanningsföretaget hade han jobbat både som blixt och fast anställd i hamnen.
Nu är hans tillvaro otryggare. En vanlig vecka är han inbokad i snitt tre dagar. De övriga två dagarna förväntas han sitta vid telefonen. Beredd att rycka in när Adecco ringer.
– Tiden jag ska vara tillgänglig är från klockan 06 till 15. Adecco kan ringa 14.55 och säga att jag ska jobba kvällsskift, med start klockan 16. Då har jag väntat i onödan, utan betalning, i nio timmar.
I början fungerade det bättre, uppger Hasse. Då höll oftast det uppgjorda veckoschemat.
– Under hösten har det blivit sämre, med fler förändringar. Det har hänt att Adecco ringt och avbokat mig. Och kort därpå ringt upp och ändrat sig igen.
– Som blixtgubbe var det också osäkra arbetstider, men då var betalningen anpassad för det. Fast jag har haft tur ändå. Jag har hört skräckhistorier om folk som blivit utbokade flera veckor på lager. I genomsnitt ligger timlönen ungefär 80 kronor lägre på sådana ställen.
Hur påverkas dina framtidsplaner av att arbetsgivaren nu är ett bemanningsföretag?
– Som blixt såg man ljuset i tunneln. Hoppet om fast jobb fanns hela tiden där. Utan det målet blir det nog tröttsamt.
Daniel Börjesson noterar att merparten av de inhyrda från Adecco än så länge står utanför facket. Det äventyrar den höga organisationsgrad som länge gällt i hamnarna. Inhyrningen får även andra konsekvenser, anser han:
– Vi är oroliga för fler olyckor. Vi har redan sett fall där inhyrda inte vågar rapportera brister på maskiner eller annan utrustning. Man är rädd för bestraffningar när jobben läggs ut.
Transportarbetaren har sökt Adecco för en kommentar.