Eldrivna lastbilar blir vanligare. Men de står för en väldigt liten del av försäljningen.
Close
Eldrivna lastbilar blir vanligare. Men de står för en väldigt liten del av försäljningen.
Close
Teknik och miljö

Sänkt reduktionsplikt – och sen då?

Åkeri. De svenska klimatmålen ligger fast. Men hur ska åkeribranschen ställa om? Inblandning av biodrivmedel ska minska och nu efterlyser Sveriges Åkeriföretag långsiktiga åtgärder för att Sverige ska klara klimatet. – Vi tror att det behövs flera olika lösningar för att klara av omställningen, säger Fredrik Svensson, hållbarhetsansvarig på Sveriges Åkeriföretag (SÅ).

När åkeriernas branschorganisation Sveriges Åkeriföretag (SÅ) för fem år sedan tog fram en färdplan för klimatomställning var biodrivmedel och reduktionsplikt viktiga pusselbitar för att klara målen. SÅ kunde då visa att inblandningen av biodrivmedel i dieseln hade minskat lastbilstransporternas utsläpp under flera år, trots att antalet transporter ökat.

Fredrik Svensson, hållbarhetsansvarig på Sveriges Åkeriföretag (SÅ). Foto: Håkan Flank
Fredrik Svensson, hållbarhetsansvarig på Sveriges Åkeriföretag (SÅ). Foto: Håkan Flank

Reduktionsplikten infördes år 2018. Tanken var att år för år spä ut diesel och bensin med mer och mer drivmedel som inte är baserade på fossil olja. Till exempel avfall från skogsindustrin och slaktavfall. Första året var det 20 procent inblandning. Sedan ännu mer förnybart och mindre fossilt. Under förra året sammanföll ökad inblandning med kriget i Ukraina och allmänt höga världsmarknadspriser på olja. Det blev dyrt att tanka för såväl åkerier som privatpersoner. Den närmast totala politiska enigheten bakom reduktionsplikten upphörde.

Samtidigt som regeringen och Sverigedemokraterna jobbade med ett förslag om att minska reduktionsplikten så mycket som möjligt hakade Sverige Åkeriföretag på ett förslag från Drivkraft Sverige om en ”omstart” av reduktionsplikten.

– Vi kollade på förslaget att starta om reduktionsplikten till cirka 20 procent, som 2018, i kombination med bland annat en sänkning av skatten. Det hade kunnat ge ett konkurrenskraftigt pris på diesel och samtidigt bibehålla en betydande klimatnytta, säger Fredrik Svensson.

Men så blev det inte.

Regeringen och Sverigedemokraterna har kommit överens om att minska reduktionsplikten till sex procent.

Vill se en mix

Fredrik Svensson vill se en mix av åtgärder och långsiktiga spelregler.

– Klimatmålen finns kvar och de är långsiktiga. Vi saknar dock en långsiktig plan för laddinfrastruktur och drivmedelsinfrastruktur som gäller oavsett vilken regering som är vid makten.

Fredrik Svensson tror inte att det finns ett drivmedel eller en lösning som gör att vi klarar klimatmålen för transporterna i Sverige.

– Nu behöver vi andra åtgärder än reduktionsplikten för att nå klimatmålen. En viktig fråga för oss är användning av mer energieffektiva längre och tyngre fordon och att införa bärighetsklass 4 på en större del av det statliga och kommunala vägnätet.

Fredrik Svensson och SÅ tycker fortfarande att biologiska drivmedel har en roll att fylla och att Sverige behöver långsiktiga åtgärder för produktion av drivmedel. Då krävs incitament för att bygga ut det.

– Vår bransch behöver en trygg produktion av drivmedel och det är viktigt för vår beredskap att vi har en mix av energislag och inhemsk produktion i landet. I händelse av kris och krig behöver vi klara av att genomföra transporter trots störningar i elnätet och där kan inhemsk produktion av drivmedel göra att vi klarar det. Det är viktigt att ha ett robust system för sådana situationer.

Ska byggas ut

I Tidöavtalet har regeringen och Sverigedemokraterna skrivit att Sverige ska bygga ut laddinfrastruktur för elfordon. Redan i dag finns något hundratal elektriska lastbilar som rullar på svenska vägar. Men det har inte gått lika fort som för de mindre privatbilarna. Svenska Dagbladet skriver att Volvo Lastvagnar tillverkar hälften av världens helelektriska lastbilar och av 60 000 sålda lastbilar årets första kvartal var 683 eldrivna. Trots det blir de eldrivna lastbilarna fler och EU pressar på mot elektrifiering. Men det är en omställning som kräver nytänk från åkerier och transportköpare.

– Då det är betydligt dyrare att köpa och kräver investeringar i laddare på åkeriet. Även om det finns ett statligt stöd och fördelar med lägre driftskostnader på lång sikt, kan det ta några år att räkna hem kostnaderna. De åkerier som kör helelektriska lastbilar behöver göra det i samarbete med transportköpare och de måste vara beredda att betala en högre transportkostnad för en mer hållbar transport, säger Fredrik Svensson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Man med keps och varselgul t-shirt som står framför förarhytten till en vit ellastbil.

”Att starta en ellastbil är en kick”

Åkeri. – Det är som att köra flygplan nästan, säger lastbilsföraren Kenneth Ericsson. Kollegan Pernilla Qvarnström nickar och fyller i: – Man bara flyter fram i ellastbilen!

Illustration elvägar

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.