Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.
Close
Billigare diesel hindrar Sverige att nå klimatmålen, menar IVL Svenska Miljöinstitutet.
Close

”Sänkta dieselpriser hindrar övergång till biodrivmedel”

Klimat. HVO100 är ett förnybart alternativ till diesel och spelar en viktig roll när det gäller att öka användningen av förnybara drivmedel, minska utsläppen och nå upp till Sveriges klimatmål. Men regeringens sänkning av priserna på diesel och bensin hindrar övergången till gröna drivmedel.

Den slutsatsen drar forskningsinstitutet IVL Svenska miljöinstitutet i en färsk rapport som gjorts på uppdrag av Trafikverket. Syftet var att granska marknaden och bedöma betydelsen av det förnybara drivmedlet HVO100 – som ett grönt alternativ till diesel.

Forskningsinstitutet konstaterar att HVO100 tills vidare är viktigt för att öka användningen av förnybara bränslen – om Sverige ska klara av att uppfylla klimatmålen. Men institutets expert på transportsektorns klimatomställning, Tobias Gustavsson Binder, höjer ett varningens finger:

– Med den nya klimatpolitiken, inte minst beslutet att i praktiken avskaffa reduktionsplikten, är vi långt ifrån att klara våra klimatmål. Tills vidare kommer därför HVO100 och andra åtgärder där företag och upphandlare frivilligt minskar sina utsläpp att vara viktiga, säger han i ett pressmeddelande.

Frivillig merkostnad

Enligt rapporten hämmar regeringens klimatpolitik, som går ut på att sänka och hålla tillbaka priserna på fossila bränslen, framväxten av förnybara alternativ. HVO står som förlorare i priskonkurrensen.

– HVO kostar mer än fossil diesel. Hur vi än vrider och vänder kommer vi inte ifrån att någon måste betala för en ökad användning av det. Med reduktionsplikten delade drivmedelskonsumenterna på kostnaden. I nuläget är det i princip upp till företag och upphandlare att frivilligt ta merkostnaden, säger Tobias Gustavsson Binder.

Han tillägger:

– Men det kommer inte att räcka ifall klimatmålen ska nås.

Lägre pris på HVO

Institutets granskning av marknaden visar dock att tillgången på HVO i dag och på några års sikt är högre än två år innan, vilket lett till sänkta priser. HVO100 kostar nu mindre än vad vanlig diesel gick på före årsskiftet, uppger Tobias Gustavsson Binder.

Samtidigt varnar han ansvariga för att slå sig till ro och vänja sig vid låga kostnader för drivmedel.

– Det är viktigt att också satsa på andra åtgärder, inte minst elektrifiering, kombitransporter med järnväg och även efterfråga HVO med lägst klimatpåverkan, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Henrik:
    26 augusti, 2024

    Jag har aldrig förstått varför HVO 100 ska va dyrare än vanlig diesel, när hela regeringen trycker på att alla ska va miljövänliga och vad väljer man när man tankar så klart de billigaste alternativet. då alla har inte råd då man har en familj att försörja, och kanske har tajt i sin ekonomi och inte har råd med dem 100 kr extra de kostar för att va miljövänlig. Varför inte bara göra HVO 100 eller alla biodrivmedel billigare än fossila bränslen så blir de automatiskt att fler tankar de och blir lättare att nå alla utsläpps mål.
    En elbil är inte nå mycket bättre när de gäller utsläpp visst den släpper inte ut nå koldioxid när man kör endast partiklar som inte är nyttiga, vid tillverkning av dem så släpps de ut lika mycket koldioxidutsläpp som en vanlig bil gör under sina 16 år med tillverkningsprocessen.

  2. Peter Jansson:
    31 maj, 2024

    Vill man som ett seriöst företag och som en seriös transportbeställare värna om miljön så tar man den merkostnaden det innebär att fordonen drivs med HVO100 och för över den kostnaden på sina kunder.Eller så satsar man helhjärtat på eldrivna lastbilar och bygger högeffektiva snabbladdare överallt vid lastbryggorna där ellastbilar kommer att stå under längre tider som när de lossar/lastar lastbilen/släpet eller lossar/lastar hela ekipaget.För mig är det en ickefråga med en avskaffad eller minska reduktionsplikt.Alla är ju ändå överens om att bilar, bussar och lastbilar och långtradare skall drivas med el i framtiden så varför klamra sig fast vid att HVO100 är dyrare än vanlig diesel...hm hm hm....???!!!Regeringen borde även vara drivande i utbyggnaden av högeffektiva snabbladdare som både personbilar, personbilar med husvagn/släp, lätta transportfordon, bussar, lastbilar och långtradare kan ladda utan att behöva koppla isär ekipaget när de har rast och äter mat eller när chauffören tillbringar sin dygnsvila i fordonet på säkra inhägnade rastplatser med högeffektiva snabbladdare tillsammans med Svenska åkeri-föreningen och andra inom transportbranschen för att få ett heltäckande nät av högeffektiva snabbladdare på de bästa och mest lämpade platserna i vårt avlånga land med hänsyn tagen till hur långt de olika fordonen kan köra tills de behöver laddas igen.Standardiserade elkontakter och standardiserade betalningar med vanliga kontokort och eventuellt även andra betalnings möjlighet om det är något som kunderna/åkerierna önskar.Med enbart elektrifierade lastbilar och långtradare så kan vi ta bort godstågen och enbart köra höghastighetståg på våra järnvägar.Nåja, det kanske är att önska sig för mycket.Däremot behöver våra politiker hela tiden göra konsekvensanalyser och lyssna på de som arbetar ute i verkligheten och vet vad som behöver göras för att lyckas med att ställa om vägtrafiken till att bli helt elektrifierad med några undantag för utryckningsfordon och försvarsmakten.Det våra politiker beslutar om idag får vi i befolkningen leva med i framtiden så det gäller att de hela tiden tänker på idag, imorgon, nästa år, nästa decennium osv.... osv.... osv.....i all "evighet" och gör noggranna konsekvensanalyser innan de fattar viktiga beslut som kommer att påverka befolkningen idag, imorgon, nästa år, nästa decennium osv...osv...osv....i alla "evighet,

Lästips:

Samling för branschen

Åkeri. Framtid och historia, fordonstillverkare och fack, chaufförer och opinionsbildare. På onsdagen öppnande den tjugoandra upplagan av lastbilsmässan på Elmia i Jönköping.

Mattias Goldmann vd och grundare 2030-sekretariatet.

I väntan på en plan – så ställer Transportsverige om

Debatt. I januari 2027 ska en utredare föreslå hur svensk klimatpolitik ska utformas. Då är EU:s bindande 2030-mål nära i tid, och bommar vi det måste vi köpa utsläppsrätter eller betala EU-böter; miljarder som vi borde använda i svensk ekonomi. Målet är kumulativt; ökar utsläppen nu måste de minska ännu mer sen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nytt statligt stöd till lätta ellastbilar införs

Klimat. (UPPDATERAD) Regeringen inför ett nytt tillfälligt stöd för inköp av lätta ellastbilar, som efterfrågats av transportbranschen. Små och medelstora åkerier som satsar på tunga miljölastbilar ska också kunna få utökat ekonomiskt stöd. Syftet är att skynda på omställningen till eldrivna fordon.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.