”Sänkta dieselpriser hindrar övergång till biodrivmedel”
Klimat. HVO100 är ett förnybart alternativ till diesel och spelar en viktig roll när det gäller att öka användningen av förnybara drivmedel, minska utsläppen och nå upp till Sveriges klimatmål. Men regeringens sänkning av priserna på diesel och bensin hindrar övergången till gröna drivmedel.
Den slutsatsen drar forskningsinstitutet IVL Svenska miljöinstitutet i en färsk rapport som gjorts på uppdrag av Trafikverket. Syftet var att granska marknaden och bedöma betydelsen av det förnybara drivmedlet HVO100 – som ett grönt alternativ till diesel.
Forskningsinstitutet konstaterar att HVO100 tills vidare är viktigt för att öka användningen av förnybara bränslen – om Sverige ska klara av att uppfylla klimatmålen. Men institutets expert på transportsektorns klimatomställning, Tobias Gustavsson Binder, höjer ett varningens finger:
– Med den nya klimatpolitiken, inte minst beslutet att i praktiken avskaffa reduktionsplikten, är vi långt ifrån att klara våra klimatmål. Tills vidare kommer därför HVO100 och andra åtgärder där företag och upphandlare frivilligt minskar sina utsläpp att vara viktiga, säger han i ett pressmeddelande.
Frivillig merkostnad
Enligt rapporten hämmar regeringens klimatpolitik, som går ut på att sänka och hålla tillbaka priserna på fossila bränslen, framväxten av förnybara alternativ. HVO står som förlorare i priskonkurrensen.
– HVO kostar mer än fossil diesel. Hur vi än vrider och vänder kommer vi inte ifrån att någon måste betala för en ökad användning av det. Med reduktionsplikten delade drivmedelskonsumenterna på kostnaden. I nuläget är det i princip upp till företag och upphandlare att frivilligt ta merkostnaden, säger Tobias Gustavsson Binder.
Han tillägger:
– Men det kommer inte att räcka ifall klimatmålen ska nås.
Lägre pris på HVO
Institutets granskning av marknaden visar dock att tillgången på HVO i dag och på några års sikt är högre än två år innan, vilket lett till sänkta priser. HVO100 kostar nu mindre än vad vanlig diesel gick på före årsskiftet, uppger Tobias Gustavsson Binder.
Samtidigt varnar han ansvariga för att slå sig till ro och vänja sig vid låga kostnader för drivmedel.
– Det är viktigt att också satsa på andra åtgärder, inte minst elektrifiering, kombitransporter med järnväg och även efterfråga HVO med lägst klimatpåverkan, säger han.