Krönika. Lördag före jul. Tusentals lastbilschaufförer glömde för några timmar bort julgransköp, klappinslagning och sillinläggningar. I Göteborg, Jönköping och Umeå rullade långa korteger med tunga fordon. Liksom på minst tio orter till i Sverige.
Den mäktiga manifestationen för schysta villkor på vägarna avrundade en månads dagliga stopp. Chaufförer och åkare har gått ihop och proteststannat två kvartar per dygn för att sätta fokus på en osund konkurrens där chaufförer med usla villkor – och ibland utan giltigt körkort – ökar vinsterna åt transportköparna.
Transportarbetaren.se har förstås följt protesterna: Vi har publicerat och spridit artiklar om domen som startade aktionen, om hur tusentals ekipage har stannat, att protesterna sprider sig till andra länder, att taxiförare hänger på, att riksdagsledamöter bjöd in till en träff, att ett större åkeri inte tillåter kvartsstoppen utom på raster…
Och så avslöjade transportarbetaren.se att bakom den danska stödsidan stod en man som gjort sig känd för rasistiska åsikter på nätet (”muslimer är extremt farliga djur”) och antifacklig hållning.
Det gillade inte chaufförerna. Att detta avslöjades alltså.
Transport, tidningen och jag som skrev artikeln sköljdes över av en flodvåg med hat.
Bakom reaktionerna finns idén om att det inte spelar någon roll vem som ligger bakom en aktion – bara syftet med just den aktionen är gott. Och det gör tidningens avslöjande till smutskastning av protesterna och ett försök att splittra chaufförerna.
Sant och relevant att berätta, är Transportarbetarens linje. Dansken har arbetat emot kollektivavtal – den lösning som direkt syftar till att skapa lika spelregler för alla på arbetsmarknaden. Och inte minst är det viktigt för alla som är med i protestaktionen att känna till vilka som intar olika ledande positioner i den.
Efter avslöjandet har den danska stödsidan stängts – och ersatts av en annan, utan rasistisk eller antifacklig bakgrund.
Och Transport förbereder – tillsammans med flera transportfack i Europa – insamlingen av en miljon namn som ska förmå EU att agera mot laglöshet och lönedumpning på vägarna. Du måste vänta till i maj med att skriva på, EU:s byråkrati kräver ett godkännande innan namninsamlingen kan komma i gång på riktigt.
Tänkte också få plats med en uppmuntrande nyhet till alla tidningsbud. En bit in på det nya året får ni dela ut Transportarbetaren. Och alla läsare får tidningen redan på morgonen.
Till dess: Gott nytt år allihop!