Sant och relevant

Krönika. Lördag före jul. Tusentals lastbilschaufförer glömde för några timmar bort julgransköp, klappinslagning och sillinläggningar. I Göteborg, Jönköping och Umeå rullade långa korteger med tunga fordon. Liksom på minst tio orter till i Sverige.

Den mäktiga manifestationen för schysta villkor på vägarna avrundade en månads dagliga stopp. Chaufförer och åkare har gått ihop och proteststannat två kvartar per dygn för att sätta fokus på en osund konkurrens där chaufförer med usla villkor – och ibland utan giltigt körkort – ökar vinsterna åt transportköparna.

Transportarbetaren.se har förstås följt protesterna: Vi har publicerat och spridit artiklar om domen som startade aktionen, om hur tusentals ekipage har stannat, att protesterna sprider sig till andra länder, att taxiförare hänger på, att riksdagsledamöter bjöd in till en träff, att ett större åkeri inte tillåter kvartsstoppen utom på raster…

Och så avslöjade transportarbetaren.se att bakom den danska stödsidan stod en man som gjort sig känd för rasistiska åsikter på nätet (”muslimer är extremt farliga djur”) och antifacklig hållning.

Det gillade inte chaufförerna. Att detta avslöjades alltså.

Transport, tidningen och jag som skrev artikeln sköljdes över av en flodvåg med hat.

Bakom reaktionerna finns idén om att det inte spelar någon roll vem som ligger bakom en aktion – bara syftet med just den aktionen är gott. Och det gör tidningens avslöjande till smutskastning av protesterna och ett försök att splittra chaufförerna.

Sant och relevant att berätta, är Transportarbetarens linje. Dansken har arbetat emot kollektivavtal – den lösning som direkt syftar till att skapa lika spelregler för alla på arbetsmarknaden. Och inte minst är det viktigt för alla som är med i protestaktionen att känna till vilka som intar olika ledande positioner i den.

Efter avslöjandet har den danska stödsidan stängts – och ersatts av en annan, utan rasistisk eller antifacklig bakgrund.

Och Transport förbereder – tillsammans med flera transportfack i Europa – insamlingen av en miljon namn som ska förmå EU att agera mot laglöshet och lönedumpning på vägarna. Du måste vänta till i maj med att skriva på, EU:s byråkrati kräver ett godkännande innan namninsamlingen kan komma i gång på riktigt.

Tänkte också få plats med en uppmuntrande nyhet till alla tidningsbud. En bit in på det nya året får ni dela ut Transportarbetaren. Och alla läsare får tidningen redan på morgonen.

Till dess: Gott nytt år allihop!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Sutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Vem vinner på väskförbudet?

Säkerhet. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.

En svårhanterad avtalsrörelse väntar

Ordförandeord. Jag tror att det blåser upp till en rätt rörig och svårsamordnad avtalsrörelse 2025. Avtalsrörelsen är, som många av er vet, perioden då vi fastställer villkoren i våra kollektivavtal. Och frågan är om vi ska vara med i en samordnad avtalsrörelse med LO eller inte.