Sara får själv avgöra om nattkunderna är farliga
Under en timme på E6:an passerar du en handfull mackar som har öppet hela natten. Bakom disken på var och en av dem står en ensam anställd som själv avgör om kunderna är så farliga att de inte borde släppas in. Trots att ett av tre rån mot mackar sker på natten.
– Man måste vara medveten om att det kan hända farliga grejer, säger Sara Corneliusson på Shell/Seveneleven i Sandsjöbacka. Men det går inte att vara rädd om man ska kunna jobba på natten.
Trenden går mot färre nattöppna mackar. Branschens bedömning är att service dygnet runt räknades som en större konkurrensfördel för ett eller ett par decennier sedan. Men att kurvan har planat ut sedan underlaget för varje enskild mack har börjat analyseras bättre.
– Egentligen är de där nattimmarna inte lönsamma, säger Håkan Svensson, regionchef på Seveneleven som numera driver Shellmackarnas butiker.
Han har en egen förklaring till att drygt 40 av deras bensinstationsbutiker ändå håller öppet dygnet runt:
– Det är bra för att hinna plocka i ordning till morgonrusningen. Och samtidigt handlar det om konkurrensen med andra bolag.
Senast Brottsförebyggande rådet gjorde en djupdykning i rån mot butiker (2011) var resultatet tydligt: Tre av fyra rån mot bensinstationer hade en ensam anställd bakom disken. Ett av tre rån mot bensinstationer sker mellan klockan två på natten och sex på morgonen.
Transportarbetaren körde från Falkenberg till Göteborg, ungefär tio mil, på E6:an. Fyra mackar hade öppet:
Shell/Seveneleven i Skreabacke. Dörren är upplåst. En ensam anställd kan välja att låsa den om hen bedömer att den som är på väg utgör en risk.
Statoil i Tvååker. Dörren låst. En ensam anställd väljer om hen ska låsa upp och släppa in kunden som är på väg.
Statoil vid Onsalamotet. Dörren låst. En ensam anställd väljer om hen ska låsa upp och släppa in kunden som är på väg.
Shell/Seveneleven vid Sandsjöbacka. Dörren låst. En ensam anställd, för denna natt Sara Corneliusson, väljer om hon ska låsa upp och släppa in kunden som är på väg.
– Jag har fjärrkontrollen i fickan, berättar hon. Och jag öppnar ju nästan alltid. Om jag ska använda nattlucka i stället så får jag springa runt så mycket i butiken, och så blåser det rakt in från luckan.
Nattlucka var annars den modell som fördes fram när Arbetsmiljöverket i början av 2000-talet gjorde en drive och kontrollerade säkerheten för dem som jobbar på nattöppna bensinmackar.
– Vi krävde nattlucka på många ställen, särskilt vid de stora vägarna, säger Roger Simu, enhetschef på Arbetsmiljöverket väst. Kraven är inte generella, utan gäller för just den inspekterade stationen och den som äger det företaget.
Branschens organisation Svensk Bensinhandel samt de stora bensinstationskedjorna konstaterar också att mackar och butiker drivs av enskilda företagare som tar ansvaret för personalens säkerhet.
– Men den anställda ska alltid känna sig trygg, säger Robert Dimmlich, vd för Svensk Bensinhandel. Det är jätteviktigt med lokala bedömningar av riskerna.
Organisationens rekommendationer till sina medlemmar är ändå tydliga. De som jobbar ensamma på nätterna ska:
…ha relevant branschutbildning, särskild säkerhetsutbildning.
…ha två larm, ett så kallat bråklarm i fickan eller bältet och vid kassan ett tyst larm som går direkt till polisen.
…klickers på dörren som gör att den låses klockan 22, och sedan släppa in kunder bara om de känner sig säkra.
…hänvisa till nattlucka om de inte känner sig trygga med personen utanför dörren.
– Jag låser senast vid midnatt, säger Sara Corneliusson på macken i Sandsjöbacka. Sedan har jag fjärrkontrollen i fickan och släpper in folk när jag har sett dem, och många som kommer om nätterna är förresten stamkunder.