Mongoliska hästar.
Close
Världens tuffaste ryttarlopp går i Djingis khans spår – när han på 1200-talet enade de olika stammarna och skapade mongolväldet.
Close

Sara laddar om för hundra mil i sadeln

Månadens medlem. Världens tuffaste lopp. Kanske för hästarna. För ryttarna definitivt. Och för Sara Pickthall i synnerhet. Efter sin start i det mongoliska derbyt samlar hon kraft igen – i schaktbilens hytt.

– Jag tvekar inte att göra om det om jag får full sponsring. Men då måste jag få garantier att maten inte gör mig sjuk. Den kan inte lagas till första ryttaren och sedan stå framme i hettan i sex timmar.

I somras tvingades Sara Pickthall bryta loppet den tredje dagen. Utmattad, uttorkad och magsjuk.

Utmaningen är hundra mil i sadeln. Över oändliga stäpper, sen upp på 2 000 meters höjd. 45 grader varmt på slättlandet, nattfrost uppe i bergen. Den extrema värmen fick 14 av totalt 41 deltagare att ge upp.

– Men jag har aldrig tidigare träffat hästar som kan galoppera i en så fruktansvärd terräng. De vet exakt var de kan sätta hovarna. Uthålliga och starka, men ganska fula med väldigt korta halsar.

– Det var fullt blås mellan stationerna, 45 kilometer i timmen.

I Mongoliet lever hästarna lösa på stäppen och i bergen. De är halvvilda och mycket skygga. Under derbyt fångade herdarna in dem med lasso. Sedan pekade ryttarna, som kom från Europa, Australien och Amerika, ut vilken de ville ha.

– Min erfarenhet av unghästar har lärt mig mycket när det gäller att läsa hästar, berättar Sara Pickthall. Det var bra både när jag valde en ny häst vid varje station och när jag hanterade dem. Jag red sju olika, och ingen av dem var dålig.

Vid stationerna, minst tre per riddag, var det veterinärkontroll. Det blev straffpoäng om hästens puls var för hög.

Ridningen startade sju på morgonen. Halv nio på kvällen var sista chansen att sitta av utan att få straffpoäng. Straffet innebar tidstillägg då deltagaren fick stanna kvar på en station.

– Så du fick bo under bar himmel om du ville utnyttja den maximala ridtiden. Annars ordnade herdarna sovplats, kokt vatten och mat. Jag åt get och get och get. Get i soppa, get med ris, om vi hade tur blev det en brödbit till geten.

Hur hamnade du där?

– Jag satt i hytten på schaktbilen och väntade på ett lass, när en kompis sms:ade: ”Ska vi vara med i mongoliska derbyt?” Ja varför inte, svarade jag … men jag trodde nog att det aldrig skulle hända.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.