SAS chefsbonusar orsakar kritikstorm bland anställda
SAS beslut att dela ut extrabonusar till chefer som ska driva igenom nedskärningarna i företaget väcker starka reaktioner bland Transports medlemmar. Förbundets ordförande Lars Lindgren är arg som ett bi: – Transport kommer att göra allt för att få klarhet i den här skandalen! SAS är ett statligt bolag och vi ska använda alla våra politiska kontakter för att lyfta frågan i riksdagen.
I fredags kunde Transportarbetaren berätta om kritikstormen i Norge, sedan det kommit fram att SAS i smyg delat ut extra bonus till ett antal chefer i såväl Norge som Sverige och Danmark.
Från bolagets sida är det locket på. SAS vägrar avslöja hur många chefer som berörs, storleken på bonusarna och vem som fattat beslutet.
Men enligt uppgifter i media är det omkring 15–20 chefer, siffran 18 nämns, som fått uppåt en halv årslön extra. Sammanlagt uppges bonusarna kosta bolaget 20 miljoner kronor.
SAS för svarar sig med att pengarna går till nyckelpersoner, som själva riskerar att bli överflödiga när de ska jobba med nedskärningarna i den nya hårda sparplanen.
Den motiveringen blidkar inte Transportbasen Lars Lindgren:
– Det här är huvudlöst! SAS är ett statligt ägt bolag som på ett synnerligt märkligt sätt drivit igenom kraftiga försämringar för de anställda. I det läget delar man ut extrabonusar till chefer som redan har miljonlöner. Och det gör man för att de påstås riskera sina egna jobb!
– Samtidigt har vi ju tusentals löntagare som mår dåligt. Som levt med konkurshot. Som fortfarande kan få gå från hus och hem sedan SAS sänkt deras löner. Som fackförening ska vi gå till botten med det här! Precis som i Norge måste frågan upp på riksdagens bord.
Kenneth Grampe, ombudsman på Transports flygavdelning 46, konstaterar att SAS agerande väckt en flod av missnöje bland SAS-personalen:
– Att SAS mörkat chefsbonusarna är absurt. Reaktionen bland medlemmarna är att man inte längre tänker gå med på några som helst försämringar.
Enligt Grampe håller SAS på och försöker lägga om de anställdas scheman:
– Särskilt på tekniska sidan är det väldigt förvirrat. Mitt i den soppan briserar den här bomben. Från Transports sida ställer vi inte upp på schemaändringar, inte om syftet är att spara pengar.