SAS förlorar uppdrag
Oron fortsätter på SAS. Bolagets avdelning, som hanterar marktjänster på Arlanda, har nu förlorat kunden Estonian Air till Turkish Airlines handlingbolag, Havas. Vad det innebär för de anställda på SAS Ground Handling är ännu oklart.
Transports lokalombudsman, Kenneth Grampe, på Transports flygavdelning 46 har nyss nåtts av det dystra beskedet.
– Prispressen från flygbolagen är nu oerhört stor vid upphandlingen av marktjänster på flygplatserna. Är det bara priset som ska gälla och inte kvalitén på tjänsterna kan det självklart drabba våra medlemmar. Man kan undra vart det leder och var vi hamnar i slutändan när det gäller anställningsformer, arbetstider och trygghet, funderar han.
Kenneth Grampe beskriver situationen som orolig och skakig när det gäller att upprätthålla såväl service för resenärerna som bra villkor för Arlandas flygplanslastare med flera.
– Hur långt kan SAS och de andra bolagen egentligen sänka priserna, undrar han.
Hur det förlorade handling-uppdraget kan komma att drabba de anställda på SAS Ground Handling är för tidigt att säga, förklarar Kenneth Grampe. Likaså om det kan bli aktuellt med uppsägningar,
– Jag vet ingenting om det nu, beskedet är alldeles färskt. Kanske blir det tal om ännu fler anställningar på 75 procent. Allt jag kan säga med säkerhet är att detta kom mycket olägligt och olämpligt för SAS.