SAS framtid ser dyster ut
”Allvaret kan inte överdrivas.” Det säger SAS vd Rickard Gustafson i en intern personalinformation. Efter gårdagens kvartalsrapport menar flyganalytiker att framtiden ser dyster ut för det skandinaviska flygbolaget.
Torsdagen den 3 maj gick SAS ut med siffrorna för årets första tre månader. Det blev en ny brakförlust, över 1,1 miljarder kronor.
Efter rapporten har analytiker och ekonomireportrar kastat sig över bolaget.
I Svenska Dagbladet konstateras att bolaget 2002 hade ett börsvärde på 13 miljarder kronor. Efter det har inte en enda krona gått i väg i aktieutdelning. Tvärtom har ägarna fått skjuta till 11 miljarder.
Av totalt 24 miljarder återstår 2,4 miljarder i börsvärde. 90 procent är borta. Då har koncernen ändå sjösatt rader av sparpaket och sålt av tillgångar på 40 miljarder, pengar som pumpats in i verksamheten.
Vad är grundproblemet i SAS?
Flyganalytikern Anders Lidman ser ingen framtid för bolaget, med nuvarande kostym. För stor produktion, på fel marknad, lyder domen.
SAS har 95 procent av sin trafik i Europa. Där är konkurrensen stenhård och lågprisbolag har pressat priserna i botten. Jättar som British Airways har börjat inse att det blir svårt att tjäna pengar på Europatrafiken, menar Lidman.
SAS har traditionellt satsat på affärsresenärerna, en grupp som villigt betalat för hög service. Men trenden är klar: de som reser i jobbet är numera piskade att jaga billigast möjliga biljetter när det handlar om kortresor.
En lösning för det krisdrabbade skandinaviska bolaget kunde vara att satsa på fler interkontinentala linjer. Med det kräver investeringar i nya, bränslesnåla flygplan. För det krävs förstås kapital…
Det senaste interna personalbladet, SAS News, bär rubriken ”Förändringar blir en del av vardagen”. Vd Rickard Gustafson deklarerar att det nu är både gas och broms som gäller. Bilden han målar upp är mörk. Fortsatt höga bränslepriser, vikande konjunkturer och en flygmarknad präglad av överkapacitet.
Han säger:
”Vår intjäning är fortsatt under mycket stor press. Våra omkostnader är stadigt för höga, jämfört med konkurrenternas”.
För att överleva måste SAS alltså spara. Det senaste åtstramningspaketet heter 4Excellence och ska på två år kapa kostnaderna med 3,5 miljarder. Redan vid årsskiftet gick ledningen ut med att 300 administrativa tjänster ska bort.
”Vi kan dock inte spara oss till tillväxt”, förklarar Gustafson. Målet, uppger han, är att öka intäkterna med 1,5 miljarder. Hur framgår inte.
Vd lyfter också fram ljuspunkter. Som att SAS hade 323 000 fler resenärer första kvartalet 2012, jämfört med året innan. 28 nya rutter har öppnats. Punktligheten sägs ligga i topp.
Rickard Gustafson avslutar med att han tror att SAS kommer att klara den resa man står inför.
I dag ägs SAS av de svenska, danska och norska staterna, tillsammans med det privata näringslivet. I Svenska Dagbladet får flyganalytiker Anders Lidman frågan: ”Ska stater fortsätta äga SAS?”
Svaret lyder:
” Nej, jag tror att ingen ska äga SAS.”