SAS framtid ser dyster ut

”Allvaret kan inte överdrivas.” Det säger SAS vd Rickard Gustafson i en intern personalinformation. Efter gårdagens kvartalsrapport menar flyganalytiker att framtiden ser dyster ut för det skandinaviska flygbolaget.

Torsdagen den 3 maj gick SAS ut med siffrorna för årets första tre månader. Det blev en ny brakförlust, över 1,1 miljarder kronor.

Efter rapporten har analytiker och ekonomireportrar kastat sig över bolaget.

I Svenska Dagbladet konstateras att bolaget 2002 hade ett börsvärde på 13 miljarder kronor. Efter det har inte en enda krona gått i väg i aktieutdelning. Tvärtom har ägarna fått skjuta till 11 miljarder.

Av totalt 24 miljarder återstår 2,4 miljarder i börsvärde. 90 procent är borta. Då har koncernen ändå sjösatt rader av sparpaket och sålt av tillgångar på 40 miljarder, pengar som pumpats in i verksamheten.

Vad är grundproblemet i SAS?

Flyganalytikern Anders Lidman ser ingen framtid för bolaget, med nuvarande kostym. För stor produktion, på fel marknad, lyder domen.

SAS har 95 procent av sin trafik i Europa. Där är konkurrensen stenhård och lågprisbolag har pressat priserna i botten. Jättar som British Airways har börjat inse att det blir svårt att tjäna pengar på Europatrafiken, menar Lidman.

SAS har traditionellt satsat på affärsresenärerna, en grupp som villigt betalat för hög service. Men trenden är klar: de som reser i jobbet är numera piskade att jaga billigast möjliga biljetter när det handlar om kortresor.

En lösning för det krisdrabbade skandinaviska bolaget kunde vara att satsa på fler interkontinentala linjer. Med det kräver investeringar i nya, bränslesnåla flygplan. För det krävs förstås kapital…

Det senaste interna personalbladet, SAS News, bär rubriken ”Förändringar blir en del av vardagen”. Vd Rickard Gustafson deklarerar att det nu är både gas och broms som gäller. Bilden han målar upp är mörk. Fortsatt höga bränslepriser, vikande konjunkturer och en flygmarknad präglad av överkapacitet.

Han säger:

”Vår intjäning är fortsatt under mycket stor press. Våra omkostnader är stadigt för höga, jämfört med konkurrenternas”.

För att överleva måste SAS alltså spara. Det senaste åtstramningspaketet heter 4Excellence och ska på två år kapa kostnaderna med 3,5 miljarder. Redan vid årsskiftet gick ledningen ut med att 300 administrativa tjänster ska bort.

”Vi kan dock inte spara oss till tillväxt”, förklarar Gustafson. Målet, uppger han, är att öka intäkterna med 1,5 miljarder. Hur framgår inte.

Vd lyfter också fram ljuspunkter. Som att SAS hade 323 000 fler resenärer första kvartalet 2012, jämfört med året innan. 28 nya rutter har öppnats. Punktligheten sägs ligga i topp.

Rickard Gustafson avslutar med att han tror att SAS kommer att klara den resa man står inför.

I dag ägs SAS av de svenska, danska och norska staterna, tillsammans med det privata näringslivet. I Svenska Dagbladet får flyganalytiker Anders Lidman frågan: ”Ska stater fortsätta äga SAS?”

Svaret lyder:

” Nej, jag tror att ingen ska äga SAS.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.