SAS hotar tekniker med utebliven lön
SAS har gjort klart att markhanteringen, där lastarna ingår, ska säljas. Teknikerna kommer dock att fortsätta ha SAS som arbetsgivare. Och företaget gör allt för att få facket att gå med på försämrade villkor. Det har till och med förekommit hot om utebliven lön. Uppdaterad version.
Transport har över 600 medlemmar som arbetar som lastare, flygtekniker, flygmekaniker eller med flygfrakt för SAS. Majoriteten ingår i det som kallas Ground Handling, en del som ska säljas så fort SAS hittar en köpare.
Men närmare 50 medlemmar är flygtekniker, och för dem pågår just nu förhandlingar om försämrade villkor.
Enligt en anonym källa har SAS ledning, på ett personalmöte på SAS Tech, hotat de anställda och sagt att de riskerar att bli utan novemberlön om de inte går med på kraven.
Företaget vill till exempel ta bort förmåner som nattöverenskommelsen. Den innebär i praktiken att teknikerna har vetorätt gällande nattjobb, och därför kan utkräva högre lön för nattarbete.
Kenneth Grampe, ombudsman i Transports flygavdelning, är dock tydlig med att man inte kommer att gå med på några försämringar i kollektivavtalet.
– Ändringar i arbetstidsparagraferna och det som är centralt avtalat kan de glömma. Det enda vi förhandlar om är lokala överenskommelser som att förlänga semesterperioden och sådana småsaker, säger han.
Grampe sitter just nu i förhandlingar för teknikerna på Arlanda och berättar att det är otrevlig stämning runt förhandlingsbordet.
– Det är ultimatum som gäller. De lägger allt ansvar i våra knän och säger att vi måste ställa upp om vi ska ha något företag att gå till. Men när vi säger att vi har vänt ut och in på oss själva och ställt upp i alla år blir de förbannade, säger Kenneth Grampe.
SAS vd, Rickard Gustafson, har tidigare gjort klart att det inte är avgörande för SAS framtid om Transport går med på de nya kraven nu. I stället är det de åtta pilot- och kabinfacken som har den stora pressen på sig och som sägs kunna avgöra bolagets framtid.
Enligt den danska tidningen Politiken väntar konkurs för SAS redan om några veckor om sparkraven inte går igenom. Källor säger till tidningen att det annars inte ens finns pengar kvar för att klara resten av det här året.
Kraven är därför stenhårda. Enligt uppgifter i flera medier, skulle SAS sparförslag innebära att lönen för timanställd kabinpersonal ska sänkas till 80 kronor i timmen, jämfört med dagens timlön på över 150 kronor. Det skulle, om kravet går igenom, innebära att den timanställda kabinpersonalen blir några av de sämst betalda på hela den svenska arbetsmarknaden, oavsett bransch.
Men SAS informationschef, Johan Dyrendahl, säger till Dagens Nyheter att det är ett missförstånd.
– Det jag kan säga och som vi gått ut med är att ingen får sin grundlön sänkt med mer än 15 procent.
Företaget ger inte heller facken något spelutrymme att förändra de föreslagna avtalskraven.
– Om SAS får igenom det här så har de infört en ny modell på svensk arbetsmarknad och det kan ge smittoeffekter. Men vi ger absolut noll när det gäller att frångå det centrala avtalet, säger Transports Kenneth Grampe.