SAS hotar tekniker med utebliven lön

SAS har gjort klart att markhanteringen, där lastarna ingår, ska säljas. Teknikerna kommer dock att fortsätta ha SAS som arbetsgivare. Och företaget gör allt för att få facket att gå med på försämrade villkor. Det har till och med förekommit hot om utebliven lön. Uppdaterad version.

Transport har över 600 medlemmar som arbetar som lastare, flygtekniker, flygmekaniker eller med flygfrakt för SAS. Majoriteten ingår i det som kallas Ground Handling, en del som ska säljas så fort SAS hittar en köpare.

Men närmare 50 medlemmar är flygtekniker, och för dem pågår just nu förhandlingar om försämrade villkor.

Enligt en anonym källa har SAS ledning, på ett personalmöte på SAS Tech, hotat de anställda och sagt att de riskerar att bli utan novemberlön om de inte går med på kraven.

Företaget vill till exempel ta bort förmåner som nattöverenskommelsen. Den innebär i praktiken att teknikerna har vetorätt gällande nattjobb, och därför kan utkräva högre lön för nattarbete.

Kenneth Grampe, ombudsman i Transports flygavdelning, är dock tydlig med att man inte kommer att gå med på några försämringar i kollektivavtalet.

– Ändringar i arbetstidsparagraferna och det som är centralt avtalat kan de glömma. Det enda vi förhandlar om är lokala överenskommelser som att förlänga semesterperioden och sådana småsaker, säger han.

Grampe sitter just nu i förhandlingar för teknikerna på Arlanda och berättar att det är otrevlig stämning runt förhandlingsbordet.

– Det är ultimatum som gäller. De lägger allt ansvar i våra knän och säger att vi måste ställa upp om vi ska ha något företag att gå till. Men när vi säger att vi har vänt ut och in på oss själva och ställt upp i alla år blir de förbannade, säger Kenneth Grampe.

SAS vd, Rickard Gustafson, har tidigare gjort klart att det inte är avgörande för SAS framtid om Transport går med på de nya kraven nu. I stället är det de åtta pilot- och kabinfacken som har den stora pressen på sig och som sägs kunna avgöra bolagets framtid.

Enligt den danska tidningen Politiken väntar konkurs för SAS redan om några veckor om sparkraven inte går igenom. Källor säger till tidningen att det annars inte ens finns pengar kvar för att klara resten av det här året.

Kraven är därför stenhårda. Enligt uppgifter i flera medier, skulle SAS sparförslag innebära att lönen för timanställd kabinpersonal ska sänkas till 80 kronor i timmen, jämfört med dagens timlön på över 150 kronor. Det skulle, om kravet går igenom, innebära att den timanställda kabinpersonalen blir några av de sämst betalda på hela den svenska arbetsmarknaden, oavsett bransch.

Men SAS informationschef, Johan Dyrendahl, säger till Dagens Nyheter att det är ett missförstånd.

– Det jag kan säga och som vi gått ut med är att ingen får sin grundlön sänkt med mer än 15 procent.

Företaget ger inte heller facken något spelutrymme att förändra de föreslagna avtalskraven.

– Om SAS får igenom det här så har de infört en ny modell på svensk arbetsmarknad och det kan ge smittoeffekter. Men vi ger absolut noll när det gäller att frångå det centrala avtalet, säger Transports Kenneth Grampe.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.