SAS marktjänster blir eget dotterbolag
Sedan SAS stod på ruinens brant i slutet av förra året har det varit klart att marktjänsterna ska säljas. Swissport har räknats som den troliga köparen. Men först ska markhanteringen omvandlas till ett eget aktiebolag.
I mars blev det klart att SAS ville lägga ut all markhantering på en annan aktör. Men i stället för att sälja hela Ground handling i nuvarande form, eller släppa in Swissport i ett samarbete, tar SAS ett mellansteg.
Lastare, incheckningspersonal och andra som står för tjänsterna på marken ska först över till ett nytt dotterbolag. Därefter är planen att Swissport ska köpa 51 procent av aktierna i det nybildade SAS Ground Service, och därmed bli majoritetsägare. Under de kommande åren ska Swissport sedan ta över allt mer av det nya bolaget.
Om mindre än två veckor, den 14 juni, är det tänkt att bolagsomvandlingen vara klar.
Enligt Kenneth Grampe, på flygavdelning 46, finns en oro bland medlemmarna om vad som ska hända, eftersom informationen har varit dålig. Han berättar att avdelningen har ställt frågor till både SAS och Swissports ledning utan att få några konkreta svar.
– Just nu är det jättekomplicerat och jag vet inte varför de tar det här mellansteget, men en teori är att det är svårt att identifiera vilka delar som ska höra till det nya bolaget, säger han.
De norska och danska facken är missnöjda med beslutet om att sälja markhanteringen, och Unionens svenska medlemmar menar att det finns mycket kvar att reda ut innan omvandlingen kan gå igenom.
– Inställningen bland Transports medlemmar här i Sverige är blandad, men många tycker att det är strunt samma vad det står på ryggen. Att få behålla jobben och förmånerna är det viktiga, säger Grampe.
Även i en övergång till Swissport vill de anställda behålla sådant som de så kallade id-biljetterna, för flygresor med SAS.
Just nu pågår förhandlingar mellan facken och arbetsgivarna. Kenneth Grampe och de andra fackliga representanterna jobbar för att de lokala överenskommelserna ska följa med kollektivavtalet in i det nya bolaget. Men om allt hinner bli klart redan till den 14 juni återstår att se.
I början av maj gick SAS också ut med att de säljer 80 procent av sitt norska regionalflygbolag Widerøe till investerargruppen Torghatten. För detta får SAS omkring 2 miljarder kronor. Tanken är att sälja de resterande 20 procenten under 2016.