SAS säljer ut marktjänst

Aviator räknar med att ta över marktjänsten från SAS:s eget bolag på alla storflygplatserna i Norden. De båda bolagen ska diskutera pris och villkor under hösten. Lastarnas lokala avtal kan vara i fara.

I dag, tisdag, presenterar Aviator och SAS Ground handling en avsiktsförklaring som går ut på att Aviator ska driva marktjänsten på Arlanda samt flygplatserna i Malmö, Göteborg, Köpenhamn och Oslo. Aviator är berett att ta över incheckning och bagage- och frakthantering. Målet är att företagen ska komma överens om affären under hösten.

– Våra medlemmar vill tillhöra SAS-bolaget, säger Kenneth Grampe, Transports ombudsman inom flyget. Vi är i grunden kritiska till outsourcing av verksamheterna.

Han är övertygad om att Aviators avsikt är att bagagehanterarna ska gå över till Transports riksavtal för flyget. Det skulle betyda sämre villkor än i det lokala SAS-avtal som gäller i dag. Bland annat är den rörliga skiftersättningen i SAS-avtalet bättre än det som står i riksavtalet.

Tidigare har Transport förhandlat med Aviator om villkoren för arbetarna inför ett övertagande av SAS Ground handlings (SGH) verksamhet vid Landvetter. Kenneth Grampe berättar att förhandlingarna inte gick bra och att det inte blev något övertagande den gången.

– Där visade Aviator upp en arrogant inställning till förhandlingarna och en fientlig hållning till facklig verksamhet och fackliga företrädare, säger Dennis Segerdahl, ordförande i Transports SGH-klubb på Landvetter.

Drygt 3 000 anställda i Sverige, Norge och Danmark berörs den här gången, det vill säga byter arbetsgivare om avsiktsförklaringen resulterar i ett företagsköp. Det handlar både om transportare och tjänstemän i Unionen, bland annat på Arlanda.

– Att SAS vill outsourca marktjänsten är ingen nyhet, kommenterar Ulf Turkekol, vice ordförande i Transportklubben där. För ett par år sedan skrevs det en avsiktsförklaring om att Swissport skulle ta över, men det blev aldrig av. Så en avsiktsförklaring behöver inte betyda någonting nu heller.

Ulf Turkekol räknar med att ett möte med ledningen på SAS Ground handling snart ska ge mer information om vad som ska hända framöver.

På Aviator betonar styrelseordföranden Bengt Lindberg också att affären än så länge inte är mer än en avsiktsförklaring, ett letter of intent som det heter på affärsengelska.

– Men det är typiskt för branschen att flygbolagen allt mer koncentrerar sig på sin kärnverksamhet att köra flygplan, säger han. De senaste 20 åren har fler och fler bolag lämnat över marktjänsterna till någon av de större globala aktörer som finns i den branschen.

Aviator, som kontrolleras av riskkapitalfonden Accent Equity, sköter i dag marktjänst åt olika flygbolag på 23 flygplatser i Norden och Storbritannien. Bland annat finns det redan på samtliga ställen som SAS Ground handling nu diskuterar att släppa.

– SAS har tagit beslutet att sälja verksamheten. Och personligen tror jag att det då är bättre för både SAS och de anställda om det blir ett svenskt företag som Aviator som tar över, säger Bengt Lindberg utan falsk blygsamhet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.