SAS satsar på nya plan
SAS flygplansflotta ska utökas, med 12 nya plan. Det är de interkontinentala långlinjerna som ska få förstärkning om några år. Ordern är värd omkring 22 miljarder kronor.
Beställningen gäller åtta så kallade A350-900. Det är en helt ny flygplansmodell med flera tekniska förbättringar jämfört med de nuvarande Airbus 340.
De nya planen har bland annat 20 procent högre passagerarkapacitet, drar mindre bränsle och bullernivån är halverad jämfört med dagens plan.
Dessutom ska SAS köpa fyra stycken A330-300 Enhanced, som ska ersätta de nuvarande A340 när leasingavtalet går ut.
– Jag blev väldigt förvånad när jag hörde det här, men jag är på semester så jag vet inte hur det har tagits emot ute bland de andra. Jag misstänker att det inte är positivt, säger Dan Holmberg, regionalt skyddsombud på Transports flygavdelning 46.
Trots förbättringarna säger Dan Holmberg att de nya planen inte kommer att skilja från de gamla när det gäller lastningsförfarandet.
– Det ska inte vara någon skillnad. Men jag vet inte om de har beställt till hjälpmedel som så kallade ”sliding carpets” eller inte. Det återstår att se, säger Holmberg.
Sliding carpets är en typ av redskap för att transportera last inuti flygplanskropparna, och har visat sig minska ryggproblem för lastarna.
Flygplanen kommer dock inte att tas i bruk inom någon snar framtid, oavsett om köpet blir klart snabbt. Den nya modellen ska först tillverkas, för att sedan kunna levereras om fem år, 2018.
De fyra A330-300 Enhanced har något snabbare leveranstid och är planerade att börja användas år 2015. Till dess ska SAS också uppgradera passagerarkabinerna på sju stycken A330 eller A340.
Koncernens vd, Rickard Gustafson, är nöjd med dagens besked.
– Samtidigt som vi fortsätter att leverera på vår strategi och plan för ett lönsamt SAS lyckas vi genomföra grundläggande förändringar som tillåter oss att investera i vår framtid som Skandinaviens ledande flygbolag, säger han i ett pressmeddelande.
Prislappen ligger på totalt 3,3 miljarder dollar, motsvarande över 22 miljarder svenska kronor.
Till Svenska dagbladet säger Rickard Gustafson att finansieringen inte är helt klar ännu, men tanken är att SAS ska använda sig av så kallad sale/leaseback. Det innebär kortfattat att SAS skulle hyra de nya planen.