SAS varslar på Arlanda

SAS har varslat Arbetsförmedlingen om nedskärningar bland lastare och övrig markpersonal på Arlanda. Uppåt 100 tjänster kan beröras. I september aviserade flygbolaget ett nytt sparpaket i miljardklassen.

– Ledningen hävdar att bolaget har högst två år på sig. Lyckas man inte vända trenden är det samma läge som 2012, då företaget stod på konkursens rand, säger en källa med god insyn i SAS.

I september presenterade SAS en ekonomisk rapport för tredje kvartalet. Vinsten före skatt uppgick till 756 miljoner kronor. Men siffrorna inger inget större hopp. I juni redovisade bolaget 1,1 miljarder i förlust och nya sparåtgärder presenterades. Sedan 2012 har SAS sjösatt sparprogram på sammanlagt fyra miljarder kronor.

Transportarbetaren har pratat med en rad anställda i SAS och personer i olika fackförbund. Bilden som ges av flygjätten är allt annat än positiv. Kenneth Grampe, ombudsman i Transports flygavdelning 46, säger:

– Problemet är överetableringen som råder i hela flygbranschen. Inga bolag, vid sidan av lågprispiraterna, tjänar pengar.

– SAS fyller sina flygstolar. Kruxet är att intäkten per stol, den så kallade yielden, dyker. Det är för många flygstolar som måste säljas ut för billigt. Företaget gick två miljarder back årets två första kvartal. Läget är väldigt allvarligt.

I övrigt är Kenneth Grampe förtegen om utvecklingen i SAS. Transportarbetaren har i stället pratat med andra personer med kännedom om verksamheten.

Hur ska krisen lösas? En röst säger:

– SAS säger inte hur det ska gå till. Jag tror faktiskt inte att ledningen vet riktigt heller. Den får ingen draghjälp av ägarna. Politikerna är bara intresserade av att flygbiljetterna är så billiga som möjligt.

– Flera faktorer är emot SAS. En handlar om åldersstrukturen, många anställda är 50 plus. Det innebär
automatiskt högre lönekostnader.

I Norge beställde Arbeidsforskningsinstituttet en rapport om löneläget i flygbranschen. Ett 15-tal europeiska bolag jämfördes. Granskningen visade att SAS lägger 32 procent av intäkterna på löner och pensioner. Motsvarande siffra för lågprisbolaget Ryan Air är 9,5 procent. Norwegian får också hård facklig kritik för sin personalpolitik. Där uppgår kostnaden till 17,4 procent.

Flera personer betonar att SAS marktjänster, som finns i bolaget SAS Ground Handling (SGH) faktiskt går plus. Fast det betyder inte att lastarna klarar sig undan nedskärningsbilan.

I september varslade SGH Arbetsförmedlingen om neddragningar.

– Vi kommer att genomföra förändringar som kan beröra fler än 25 och färre än 99 personer. Det är så Arbetsförmedlingens intervaller ser ut när man anmäler driftsinskränkningar. Men det handlar inte nödvändigtvis om uppsägningar, personer kan komma att beröras på andra sätt, säger SGH:s vd Roberto Maiorana.

Exakt hur vill Maiorana inte uttala sig om. SGH har tidigare gjort om heltidstjänster till deltider.

På Arlanda finns tre bolag som erbjuder marktjänster till flygbolagen. Konkurrensen är knivskarp. SAS uppges ha förlängt flera kundavtal, men till lägre priser. Mot sig har SAS bolaget Menzies, där lastarna är organiserade i fackförbundet Seko. Sekos kollektivavtal medger delade pass – vilket Menzies utnyttjar frekvent.

SAS har tidigare gått ut med att markhanteringen, ”ground handlingen”, ska säljas. Swissport är en stor internationell aktör som redan köpt tio procent av SGH.

En fackligt aktiv person säger:

– Tanken var att Swissport skulle vara majoritetsägare 2015 och ta över både SAS linjestationer och de stora naven Arlanda, Gardemoen och Kastrup. Så blev det inte. Swissport har inte ökat sin ägarandel och det blev Swedavia, gamla Luftfartsverket, som tog över linjestationerna.

– Jag antar att Swissport avvaktar med att fullfölja affären till dess SAS slimmat verksamheten. Tyvärr har Swissport rätt dåligt rykte. Från andra håll i världen får vi rapporter om att facket motarbetas.

I SGH ingår enheten Spirit Air Cargo Handling, som sköter flygfrakten i SAS. Just nu är Spirit ett sorgebarn. Verksamheten omsätter runt 100 miljoner kronor, men går back omkring 25 miljoner.

Hur är stämningen på golvet? Roberto Balzano är klubbordförande för flygfraktspersonalen:

– Det är deppigt. Vi har talat om för ledningen att vi måste få en handlingsplan. Som det är nu får vi inga besked alls om framtiden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.