SAS varslar på Arlanda
SAS har varslat Arbetsförmedlingen om nedskärningar bland lastare och övrig markpersonal på Arlanda. Uppåt 100 tjänster kan beröras. I september aviserade flygbolaget ett nytt sparpaket i miljardklassen.
– Ledningen hävdar att bolaget har högst två år på sig. Lyckas man inte vända trenden är det samma läge som 2012, då företaget stod på konkursens rand, säger en källa med god insyn i SAS.
I september presenterade SAS en ekonomisk rapport för tredje kvartalet. Vinsten före skatt uppgick till 756 miljoner kronor. Men siffrorna inger inget större hopp. I juni redovisade bolaget 1,1 miljarder i förlust och nya sparåtgärder presenterades. Sedan 2012 har SAS sjösatt sparprogram på sammanlagt fyra miljarder kronor.
Transportarbetaren har pratat med en rad anställda i SAS och personer i olika fackförbund. Bilden som ges av flygjätten är allt annat än positiv. Kenneth Grampe, ombudsman i Transports flygavdelning 46, säger:
– Problemet är överetableringen som råder i hela flygbranschen. Inga bolag, vid sidan av lågprispiraterna, tjänar pengar.
– SAS fyller sina flygstolar. Kruxet är att intäkten per stol, den så kallade yielden, dyker. Det är för många flygstolar som måste säljas ut för billigt. Företaget gick två miljarder back årets två första kvartal. Läget är väldigt allvarligt.
I övrigt är Kenneth Grampe förtegen om utvecklingen i SAS. Transportarbetaren har i stället pratat med andra personer med kännedom om verksamheten.
Hur ska krisen lösas? En röst säger:
– SAS säger inte hur det ska gå till. Jag tror faktiskt inte att ledningen vet riktigt heller. Den får ingen draghjälp av ägarna. Politikerna är bara intresserade av att flygbiljetterna är så billiga som möjligt.
– Flera faktorer är emot SAS. En handlar om åldersstrukturen, många anställda är 50 plus. Det innebär
automatiskt högre lönekostnader.
I Norge beställde Arbeidsforskningsinstituttet en rapport om löneläget i flygbranschen. Ett 15-tal europeiska bolag jämfördes. Granskningen visade att SAS lägger 32 procent av intäkterna på löner och pensioner. Motsvarande siffra för lågprisbolaget Ryan Air är 9,5 procent. Norwegian får också hård facklig kritik för sin personalpolitik. Där uppgår kostnaden till 17,4 procent.
Flera personer betonar att SAS marktjänster, som finns i bolaget SAS Ground Handling (SGH) faktiskt går plus. Fast det betyder inte att lastarna klarar sig undan nedskärningsbilan.
I september varslade SGH Arbetsförmedlingen om neddragningar.
– Vi kommer att genomföra förändringar som kan beröra fler än 25 och färre än 99 personer. Det är så Arbetsförmedlingens intervaller ser ut när man anmäler driftsinskränkningar. Men det handlar inte nödvändigtvis om uppsägningar, personer kan komma att beröras på andra sätt, säger SGH:s vd Roberto Maiorana.
Exakt hur vill Maiorana inte uttala sig om. SGH har tidigare gjort om heltidstjänster till deltider.
På Arlanda finns tre bolag som erbjuder marktjänster till flygbolagen. Konkurrensen är knivskarp. SAS uppges ha förlängt flera kundavtal, men till lägre priser. Mot sig har SAS bolaget Menzies, där lastarna är organiserade i fackförbundet Seko. Sekos kollektivavtal medger delade pass – vilket Menzies utnyttjar frekvent.
SAS har tidigare gått ut med att markhanteringen, ”ground handlingen”, ska säljas. Swissport är en stor internationell aktör som redan köpt tio procent av SGH.
En fackligt aktiv person säger:
– Tanken var att Swissport skulle vara majoritetsägare 2015 och ta över både SAS linjestationer och de stora naven Arlanda, Gardemoen och Kastrup. Så blev det inte. Swissport har inte ökat sin ägarandel och det blev Swedavia, gamla Luftfartsverket, som tog över linjestationerna.
– Jag antar att Swissport avvaktar med att fullfölja affären till dess SAS slimmat verksamheten. Tyvärr har Swissport rätt dåligt rykte. Från andra håll i världen får vi rapporter om att facket motarbetas.
I SGH ingår enheten Spirit Air Cargo Handling, som sköter flygfrakten i SAS. Just nu är Spirit ett sorgebarn. Verksamheten omsätter runt 100 miljoner kronor, men går back omkring 25 miljoner.
Hur är stämningen på golvet? Roberto Balzano är klubbordförande för flygfraktspersonalen:
– Det är deppigt. Vi har talat om för ledningen att vi måste få en handlingsplan. Som det är nu får vi inga besked alls om framtiden.