Debatt

Satsa på fler lastbilsparkeringar!

Debatt. Blir jag vald till statsminister så ska det inte få byggas ett enda nytt industriområde utan ytor för lastbilsparkering. Storleken ska vara i förhållande till hur stort behov av transporter som området kommer att ha.

Och gamla industriområden måste ta väck sina förbudsskyltar fram tills dess att andra parkeringsmöjligheter har ordnats.

Det är riktigt besvärligt att hitta nattparkering numera.

I morgon bitti ska jag lasta på ett industriområde utanför Göteborg. På varenda industrigata här är det parkeringsförbud, trots att det är gott om plats och inga människor i bostäder som jag kan störa.

Nu har jag parkerat utanför gatan, då ska de ju inte kunna bötfälla mig … hoppas jag … jag står ju inte PÅ gatan.

Åker väl dit för brott mot terrängkörningslagen i stället.

För dig som undrar så har jag inte körtid för att snurra runt mer för att leta efter andra platser att stå på. Min digitala färdskrivare registrerar allt jag gör och dagens körtid är slut.

Alla vill ha sitt gods ”just in time”, men vi chaufförer får helst inte synas och märkas. På många ställen får vi inte komma in och låna toaletten eller skölja av oss (corona). Och som sagt, nattparkeringar blir bara svårare och svårare att hitta.

Men det finns fortfarande bra företag. Jag blev i veckan erbjuden att sova innanför grindarna inne på en firmas område, med tillgång till toalett, dusch och kaffemaskin. ”Tyvärr kan du dock inte komma ut genom grinden på natten.” Men det gör ju inget, jag ska ju bara sova i bilen.

Så många, ofta lite mindre ställen är jättebra att ha och göra med.

Dags att tänka om och göra rätt, politiker och stadsplanerare!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Maik Sprenger:
    28 november, 2020

    Problemet kommer tas upp nu på högre nivå....

  2. PaKa:
    25 oktober, 2020

    2020 - Alla borde ha tillgång till toalett när man parkerar för natten.
    Den som sålt godset som står på flaket sover nog på hotell med toalett, dusch och frukostbuffé.
    Varför sover inte de i bilen på ett industriområde?
    2020 - Vi kräver mer!

  3. Ove Österåker:
    3 oktober, 2020

    Det har ju kommit till många betal parkeringar som sägs vara bevakade, men största bevakningen är att åka runt och se till att avgiften är betald. Bränslestölder och sönderskurna kapell rycks det på axlarna åt.

  4. Magnus:
    2 oktober, 2020

    Håller med, samt när bostadsområden planeras se då till att man kommer fram med ev gods som skall levereras! Alltid fullt med bilar och träd som förstör fordonet.

  5. Ulrika Ehrlin:
    4 september, 2020

    Jag skulle absolut rösta på dig som statsminister 😁! Man blir frustrerad, speciellt i de större städerna, på att det inte finns en chans för oss chaufförer att stå sina 9/11h utan att få en gul lapp på rutan på morgonen. Allt som oftast får man stå en bit utanför stan för att hitta en plats o måste då räkna med morgontrafiken när man ska in till kund o lossa.

Lästips:

Johan Danielsson maj 2024

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Tommy Sundvall foto Maria Mäki

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Örjan Wallon och Tommy Sahlberg. Avdelning 51.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Vem vinner på väskförbudet?

Säkerhet. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.