Satsning på grönt fartygsbränsle avbryts
Sjöfart & flyg. Flagship Ones fabrik i Örnsköldsvik skulle tillverka fossilfritt e-metanol. Den skulle bidra till grön omställning och skapa nya jobb. Men det blir ingenting av det.
Det var i mitten av augusti nyheten slog ner som en blixt från klar himmel. Ägarbolaget Örsted hade i sin senaste halvårsrapport meddelat att de skulle lägga ner satsningen på elektrobränsle.
Tanken var att elektrobränslet skulle kunna vara ett miljövänligt alternativ till sjöfart och flyg. Men investeringen blev för dyr och tiderna är för osäkra, har Örsted argumenterat.
Så sent som december förra året stod Bill Gates i en talarstol vid miljötoppmötet COP28 och lovade att han skulle satsa 240 miljarder euro i några projekt och att Flagship One var ett av dem.
Bygget var redan i gång och planen var att fabriken skulle stå klar under 2025 och ha en kapacitet på 50 000 ton fossilfritt e-metanol och att det skulle kunna leda till minskade utsläpp på 100 000 ton koldioxid per år. Enligt flera bedömare är det här en del av en trend som pågått sedan kriget i Ukraina startade. Omställningen till grön energi har saktats av och fartygsbranschen har visat minskat intresse av att byta ut sina fossila drivmedel.
Enligt Öviks energi kommer den uteblivna satsningen inte att leda till att någon i deras personal blir av med jobbet, det kan däremot påverka deras underleverantörer. Enligt bolaget kommer skattebetalarna i kommunen inte heller att påverkas negativt, eftersom Örsted är ansvariga för att bekosta avvecklingen. Nu letar det kommunala bolaget efter nya aktörer som kan ta över den tilltänkta platsen.
– Vi är fast beslutna att fortsätta vår resa med att möjliggöra energilösningar för en hållbar framtid, säger Roland Nordin, vd på Övik Energi, i ett pressmeddelande.