Satsning på cabotage-polis
Regeringen satsar 100 miljoner kronor på trafikpoliser med ett enda uppdrag: att jobba med cabotage. Det beskedet lämnades i dag på Elmia lastbil under en debatt som stundtals väckte starka reaktioner från upprörda åhörare.
Det hade kommit många för att lyssna på den politiska debatten mellan trafikpolitiker, branschföreträdare och fack. Ämnet var oschyst konkurrens i branschen och vad som kan göras åt den.
Facket måste få rätt instrument att motverka den sociala dumpningen, sa Peter Persson (S), som sitter i riksdagens skatteutskott.
– Facket måste ges makten att blockera företag – och det måste finnas en huvudman att ställa till svars, sa han.
Peter Lundgren (SD), som jobbar med transportfrågor i EU-parlamentet, undrade varför facket ska lösa problemet.
– Vad är det för fel på er? Det är polisen som ska lösa det! Men ni drar ner på poliserna och tillsätter en inkompetent rikspolischef. Regeringen är ett skämt.
Applåder och busvisslingar från publiken.
– Jamen gör något åt det då!!! ropade upprörda åhörare.
– Tillsätt fler poliser!!!
Då levererades nyheten: 100 miljoner kronor har beviljats till trafikpoliser som enbart ska jobba med cabotage (transport inom ett lands gränser, utfört av ett företag som är registrerat i ett annat land). 25 miljoner om året kommer att betalas ut i fyra år, och polisens arbete kommer att bli med trafikpolisens cabotagearbete i Danmark som förebild.
Men fler trafikpoliser löser inte hela frågan om konkurrens på vitt skilda villkor, enades debattdeltagarna om. Det behövs krafttag på flera fronter. Socialdemokraterna och Vänsterpartiet vill se en vägslitageavgift som en konkurrensutjämnare. Moderaterna vill i stället se en skattesänkning. Sverigedemokraterna varnade för att en slitageavgift skulle innebära en dubbel avgift för åkerier som redan betalar bränsleskatt.
– Förslaget är förödande, sa Peter Lundgren.
Fler applåder och busvisslingar.
– Avgå sossar!!! ropade publiken där stämningen började bli rejält uppretad.
Bland de debatterande fanns Transports ombudsman Tommy Jonsson.
– Skrota kombidirektivet, sa han. Och rätta till utstationeringsdirektivet. Det har skitit sig för bägge – de har blivit ett bra sätt att bedriva illegal cabotage. Vi känner till flera utländska företag som är här på permanent basis. Men själva säger de att de bedriver internationell trafik. Med Sverige som utgångspunkt, ja. Det kan fan inte vara meningen med direktiven.
Han berättade också att Transport har anmält Bring Trucking från Slovakien för permanent verksamhet i Sverige.
– Vi anmälde till Arbetsmiljöverket. Men än har inget hänt.
– Nästa vecka kommer vi att anmäla ett till företag för samma sak, polska Vos.