Corona

Satsningar på eldrivna transporter när EU startar om

EU. Återstarten av transportsektorn efter coronapandemin måste vara grön och klimatsmart. Det krävde infrastrukturminister Tomas Eneroth när EU:s transportministrar under onsdagskvällen diskuterade sektorns framtid.

EU-kommissionen och medlemsländerna planerar redan nu för återstarten av flyg, järnväg, tågtrafik och landsvägstransporter när coronasmittan har avtagit. En strategi för återstarten ska snart presenteras, lovade transportkommissionären Adina Vălean när hon mötte EU-parlamentet i tisdags.

Det var också en av punkterna på dagordningen när transportministrarna möttes via videolänk under onsdagskvällen.

Tomas Eneroth underströk på mötet att unionen måste hålla fast vid den ”green deal” med klimatåtgärder i 50 punkter, som medlemsländerna beslutade om i december förra året och som är EU:s svar på Parisavtalet.

Omfattande satsningar på järnväg, elektrifiering av transportsektorn och tuffa krav på minskningar av flygets utsläpp ska fortfarande gälla, enligt ministern.

− Det är viktigt att detta arbete inte avstannar. Mitt förslag skulle boosta både Sveriges och EU:s ekonomi och ge oss konkurrensfördelar, men vi måste fokusera på klimatomställningen, säger Tomas Eneroth till Transportarbetaren.

Han vill undvika misstag som skedde efter finanskrisen 2008. Inom åkerinäringarna sköt man upp inköp av nya fordon och förnyelsen av flottan stannade av i två till tre år.

– Skulle det ske nu får vi allvarliga problem med klimatomställningen. Vi behöver en modernare fordonspark för att klara den. Det är också viktigt för fordonsindustrin, arbetstillfällen och konkurrenskraften gentemot USA och Asien.

Från svensk sida är det viktigt att hålla fast vid kraven i EU:s gröna giv och inte börja göra undantag och därmed tappa tempo i omställningen.

Samtidigt finns det en rörelse inom EU för regellättnader inom transportområdet. I slutet av mars krävde åtta länder med Polen och Ungern i spetsen att vägpaketet skulle skjutas upp med hänvisning till de tuffa tiderna för åkerier i coronakrisens spår.

Ett antal av dem krävde också på onsdagskvällens videomöte en omprövning av nuvarande lagstiftning på vägtransportområdet mot bakgrund av de långsiktiga effekterna av coronakrisen.

– Kraven på utsläppsminskningar och tydliga prioriteringar av de gröna frågorna delas av flera medlemsländer och EU-kommissionen. Även om interaktionen är begränsad under en videokonferens tog även andra länder upp likartade frågeställningar som Sverige. De flesta inser att det handlar om Europas gemensamma konkurrenskraft, understryker Tomas Eneroth.

På mötet diskuterade också ministrarna fortsatta åtgärder under coronapandemin. De gröna vägar som upprättats i Europa fungerar relativt väl och kompletteras med förtur för lastbilstransporter vid gränskontroller. Medlemsländerna ska samordna sig ytterligare på detta område.

– När vi nu ska koordinera detta så att det blir gemensamma regler och inte olika undantag i varje land måste det ske samtidigt som vi upprätthåller vikten av goda arbetsvillkor i transportsektorn.

En stor fråga blev det nederländska förslaget om att flygets passagerare vid återbetalning av biljetter inte skulle få pengar utan vouchers. Det skulle vara ett sätt att stödja de hårt ansatta flygbolagen.

– Sverige har tillsammans med de nordiska länderna reagerat mot förslaget. Vi tycker inte att det är acceptabelt. Man kan inte ändra konsumenträttigheterna för passagerarna på det här sättet. Och det är inte rimligt att passagerna ska ta ansvar för flygbolagens krisproblem.

Men just denna fråga kvarstår att lösas efter mötet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Foodorabud på moped åker på snöig innerstadsgata i Stockholm

Ett steg mot bättre villkor för plattformsarbetare

Gigarbetare. Regeringen tar hjälp av arbetsmarknadens parter för att förbättra plattformsarbetarnas villkor. Utredare tillsatt för att få en svensk lag på plats.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Tillåtet med pant på lustgastuber

Miljö. Landets kommuner får erbjuda pant till personer som lämnar in använda lustgastuber för återvinning. Den slutsatsen drar kommunernas branschorganisation Avfall Sverige som granskat lagstiftningen. ”Jättebra”, tycker miljöarbetaren Rasmus Forsberg i Göteborg.

Utredning för att stoppa onormalt låga anbud vid upphandlingar

Upphandlingar. Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.