Satsningar på eldrivna transporter när EU startar om
EU. Återstarten av transportsektorn efter coronapandemin måste vara grön och klimatsmart. Det krävde infrastrukturminister Tomas Eneroth när EU:s transportministrar under onsdagskvällen diskuterade sektorns framtid.
EU-kommissionen och medlemsländerna planerar redan nu för återstarten av flyg, järnväg, tågtrafik och landsvägstransporter när coronasmittan har avtagit. En strategi för återstarten ska snart presenteras, lovade transportkommissionären Adina Vălean när hon mötte EU-parlamentet i tisdags.
Det var också en av punkterna på dagordningen när transportministrarna möttes via videolänk under onsdagskvällen.
Tomas Eneroth underströk på mötet att unionen måste hålla fast vid den ”green deal” med klimatåtgärder i 50 punkter, som medlemsländerna beslutade om i december förra året och som är EU:s svar på Parisavtalet.
Omfattande satsningar på järnväg, elektrifiering av transportsektorn och tuffa krav på minskningar av flygets utsläpp ska fortfarande gälla, enligt ministern.
− Det är viktigt att detta arbete inte avstannar. Mitt förslag skulle boosta både Sveriges och EU:s ekonomi och ge oss konkurrensfördelar, men vi måste fokusera på klimatomställningen, säger Tomas Eneroth till Transportarbetaren.
Han vill undvika misstag som skedde efter finanskrisen 2008. Inom åkerinäringarna sköt man upp inköp av nya fordon och förnyelsen av flottan stannade av i två till tre år.
– Skulle det ske nu får vi allvarliga problem med klimatomställningen. Vi behöver en modernare fordonspark för att klara den. Det är också viktigt för fordonsindustrin, arbetstillfällen och konkurrenskraften gentemot USA och Asien.
Från svensk sida är det viktigt att hålla fast vid kraven i EU:s gröna giv och inte börja göra undantag och därmed tappa tempo i omställningen.
Samtidigt finns det en rörelse inom EU för regellättnader inom transportområdet. I slutet av mars krävde åtta länder med Polen och Ungern i spetsen att vägpaketet skulle skjutas upp med hänvisning till de tuffa tiderna för åkerier i coronakrisens spår.
Ett antal av dem krävde också på onsdagskvällens videomöte en omprövning av nuvarande lagstiftning på vägtransportområdet mot bakgrund av de långsiktiga effekterna av coronakrisen.
– Kraven på utsläppsminskningar och tydliga prioriteringar av de gröna frågorna delas av flera medlemsländer och EU-kommissionen. Även om interaktionen är begränsad under en videokonferens tog även andra länder upp likartade frågeställningar som Sverige. De flesta inser att det handlar om Europas gemensamma konkurrenskraft, understryker Tomas Eneroth.
På mötet diskuterade också ministrarna fortsatta åtgärder under coronapandemin. De gröna vägar som upprättats i Europa fungerar relativt väl och kompletteras med förtur för lastbilstransporter vid gränskontroller. Medlemsländerna ska samordna sig ytterligare på detta område.
– När vi nu ska koordinera detta så att det blir gemensamma regler och inte olika undantag i varje land måste det ske samtidigt som vi upprätthåller vikten av goda arbetsvillkor i transportsektorn.
En stor fråga blev det nederländska förslaget om att flygets passagerare vid återbetalning av biljetter inte skulle få pengar utan vouchers. Det skulle vara ett sätt att stödja de hårt ansatta flygbolagen.
– Sverige har tillsammans med de nordiska länderna reagerat mot förslaget. Vi tycker inte att det är acceptabelt. Man kan inte ändra konsumenträttigheterna för passagerarna på det här sättet. Och det är inte rimligt att passagerna ska ta ansvar för flygbolagens krisproblem.
Men just denna fråga kvarstår att lösas efter mötet.