Scania tror på hybrider

Vad är Scanias huvudspår när Sveriges fordonsflotta ska bli fossil-oberoende om bara 16 år? – Elvägar är en fantastisk vision. Fast den traditionella förbränningsmotorn kommer att finnas kvar länge. Frågan är bara vad man stoppar i den, säger Nils-Gunnar Vågstedt, forskningschef på Scania.

På en bergknalle i Södertälje ligger Scanias tekniska centrum. Här jobbar närmare 1 000 ingenjörer med att utveckla motorer för morgondagens tunga lastbilar och bussar.

Verksamheten är känslig. Ingen besökare får passera in, med mindre än att man lämnat ifrån sig allt som går allt fotografera med. Även mobilen.

Nils-Gunnar Vågstedt öppnar dörren till ett litet sammanträdesrum och säger samtidigt ett ord som han kommer att återkomma till flera gånger under vår intervju: Hybridisering. Det är det som är Scanias huvudlinje när oljefesten är på väg mot sitt slut.

– I dag finns inte ETT huvudalternativ till fossil olja som fordonsbränsle. Vi har ett antal bra tekniklösningar och förbereder oss på gas, både biogas och naturgas. Men också på etanol och biodiesel.

– Det som växt fram ganska mycket på senare tid är just el. För att förbruka så lite som möjligt av fossila bränslen och biodrivmedel kombinerar vi med eldrift. Tillsammans blir det en hybrid.

Elmotorer med uppladdningsbara batterier finns redan i personbilar. Tekniken testas också vid kortare godstransporter, som distribution och sophämtning. Men ren batteridrift är inget alternativ för lastbilar i fjärrtrafik, betonar Nils-Gunnar Vågstedt:

– Det blir svårt att någonsin klara sträckor som Stockholm-Göteborg tur och retur. I nuläget skulle det kräva en batteribank som väger 40 ton. Och då talar vi ändå om bästa tillgängliga batteriteknik. Det räcker alltså inte att batterierna blir dubbelt så bra i framtiden. De måste bli 100 gånger effektivare, om det ska vara intressant för långväga transporter.

Och det är alltså den insikten som ger näring åt elvägsentusiasterna. Vågstedt säger:

– Tekniken för att elektrifiera vägar är inte långt borta. Men tanken att alla vägar är elektriska ligger betydligt längre fram i tiden. Förutsättningen är hybrider. Vi ser framför oss en lösning där fjärrbilen har en elmotor och en effektiv förbränningsmotor, som komplement vid trafikhinder och när bilen ska klara sista biten fram till dörren.

Enligt Nils-Gunnar Vågstedt kommer det inte att vara något problem för trådlastbilen att köra om andra fordon på vägen:

– Föraren kommer inte att märka någon skillnad när bilen kopplar ner sig från ledningen.

När det gäller långväga tyngre godstrafik talar mycket för att elkraften förs över via lufttråd, anser Scania. Strömkablarna hängs i stolpar som byggs vid sidan av motorvägen. Sedan krävs sannolikt räcken som skydd.

Vintertid kan det bildas is på luftledningar. Fast Nils-Gunnar Vågstedt ser risken som liten, om det passerar en strid ström av bilar.

En viktig fråga som måste lösas är varningssystem och möjlighet att stänga av strömmen på vägavsnitt där kontaktledningen rivs eller ramlar ner.

Kostnaden för de nödvändiga installationerna beräknas i dag till tio miljoner kronor per kilometer asfaltsväg.

– Det finns redan testanläggningar i drift där vi kör våra lastbilar, påpekar Vågstedt. Utmaningen är att ta det vidare till en färdig produkt. Ska vi som fordonstillverkare ta fram lastbilarna måste politikerna fatta beslut om att infrastrukturen ska byggas.

Det är inte bara ledningsnätet som måste färdigställas. Beräkningar tyder på att åtminstone en tredjedel av lastbilarna som kör längs de stora godsstråken måste haka på eltråden – om investeringen ska betala sig.

Ett krux är priset för användarna. Vad ska det kosta att koppla upp sig? Vad händer om kraftbolagen i framtiden chockhöjer priset på el?

Induktions-el då?

Spontant låter det förstås bra att gräva ner elkabeln i marken. Nackdelen är sannolikt högre kostnad och att det bildas ett starkt magnetfält som måste avskärmas för att inte påverka omgivningen. Frågetecken finns också kring funktionen vid vinterväglag.

Enligt Scania kan induktion ändå bli intressant för stadstrafik, där gatusträckorna är kortare och lättare att underhålla. En idé som ska prövas är att inrätta busslinjer där induktionskablar grävs ner kortare sträckor och vid hållplatser och ändstationer. Då kan bussens batterier laddas vid varje kortare stopp eller under begränsade sträckor.

Nils-Gunnar Vågstedt berättar att elförsörjda fordon används redan i dag inom den tunga industrin. Vid exempelvis gruvdrift går det att specialanpassa lastbilar eller truckar för en viss sorts transport.

Hur lång tid tar det innan den första allmänna elvägen invigs i Sverige?

– Vi har inlett ett samarbete med Siemens, som räknar med att det tar ett par år att elektrifiera en längre vägsträcka med tråd. På Scania behöver vi tre, fyra år för att få fram fordon i serieproduktion för respektive teknologi.

– Fast längsta tiden ligger i den politiska beslutsprocessen. Byggnationer av det här slaget kräver miljöprövningar och genererar ofta många överklagningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.