Scheman tände gnistan att nystarta flygklubb
Arlanda. – Står man bara längst bak och klagar händer inget. Så resonerade Meddy, Marie-Louise, Johan och Anders och väckte sin klubb ur törnrosasömnen. En ”massa petande” i deras arbetsscheman tände gnistan.
Plåtslagaren Meddy Linond och flygteknikern Johan Afvander satt och pratade scheman på en rast. Ett brännande ämne i SAS flyghangar, vid Arlandas terminaler, när coronan och flygkrisen slog till och ännu ett i raden av sparpaket.
Företaget vill ha många och korta pass och de anställda ofta färre och längre eftersom många har lång resväg till jobbet. Marie-Louise Rindå har två timmar, enkel väg.
– Man kan inte bara räkna kronor och ören. Det som ser bra ut på papperet fungerar inte alltid i verkligheten, säger Johan.
– Lite konstigt är det. Våra ledare kommer ofta från yrket men när de klättrar uppåt glömmer de hur det var att stå på golvet, tycker Meddy.
Han jobbade några år på ett annat företag och var klubbordförande även där. Att tala med ledningen skapar ömsesidig förståelse, även om man har olika syn på saker, tycker Johan.
Delar lokaler
Vi sitter i klubblokalerna som gänget delar med Unionen och konkurrentfacket Svensk Flygteknikerförening, som har fler medlemmar.
Varför är ni med i Transport?
– Vi hade avtalet först, har mer representativ demokrati och snabbare beslutsvägar. Vi har fått till ett bättre samtalsklimat med ledningen, svarar trion.
Skyddsfrågor, arbetsmiljö och trivsel står överst på agendan. Som huvudskyddsombud sedan 20 år vakar Marie-Louise över hälsa och säkerhet. När vinterkylan slog till i sällskap med höjda energipriser gällde det att övertyga SAS om att personalen inte kan arbeta med finteknik i 13 grader.
– Regelverket säger 16 grader för att jobba utan handskar. Nu har vi fått upp temperaturen några grader, men det är fortfarande för kallt att jobba med våra plan. De hinner inte tina. Det är som att ta in stora frysklampar, säger Marie-Louise.
– Vi springer med mössa och vantar här på nätterna men kylan sprids varje gång porten, en hel vägg, öppnas, säger Meddy.
Avtalsrörelsen
Att balansera på stegar i dålig belysning är ett annat problem. Avtalsrörelsen stundar och det är brist på tekniker, mekaniker och plåtslagare. En diskussion utbryter. Johan förespråkar mer ledig tid och trion enas till slut:
– Vi borde få minst 1,5 gånger mer än 4,4 procent.
Det är kravet LO-förbunden driver i samordningen, som Transport ställt sig utanför. I hopp om mer.