Close
Den lettiska dragbilen trafikerar nu Schenkers linje mellan Karlstad och Jönköping.
Close

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

– Jag har svårt att se hur körupplägget går att förena med cabotagereglerna. Bilen hinner inte lämna Sverige mellan körningarna, säger chauffören och Transportmedlemmen Kim Gewert.

Schenkers agerande har skapat stor irritation såväl inom facket som bland chaufförer och åkare. Det var tidigt i höstas som Schenker plötsligt sa upp kontraktet med samarbetspartnern Smålands Logistik.

Körningen gick till speditören NTG, som i sin tur anlitar Hagmans Transport i Varberg. Hagmans köptes nyligen upp av Dinotrans – ett åkeri som drivs av en svensk, fast med Lettland som bas. Bilarna är registrerade i Lettland, men rullar ofta i Norden med baltiska eller filippinska förare bakom ratten.

I början av december begärde Transport att Hagman Transport skulle teckna kollektivavtal. Bolaget sa nej, med hänvisning till att företagets ekonomi inte medger att avtalsenliga löner och villkor betalas till förarna.

Gunvor Munck, vd på Smålands Logistik, bekräftar att Schenker sagt upp körningen:

– Det var en daglig linje där vi hade flera bilar och chaufförer. Jag kan inte säga mer om bakgrunden, än att vi blev uppsagda. Det känns trist förstås. Det är första gången Schenker agerar på det här sättet mot oss.

Kim Gewert har flera förarkolleger som drabbats när linjen hamnat hos det som ser ut att vara lågprisaktörer. Han säger:

– Jag har öppet ifrågasatt Schenker nya trafikupplägg, men fick till svar att det saknas chaufförer. En annan källa i Schenker uppgav att Smålands Logistik var för dyra. Jag sa att jag tycker att Schenker agerar jävligt fult. Och att företaget grinar oss chaufförer i ansiktet.

Örjan Jakobsson, ombudsman på Transports Karlstadsavdelning, håller med:

– Jag ser den lettiska dragbilen stå inne på Schenkers terminalområde varje morgon, med fördragna gardiner. Är det så här seriösa speditörer agerar? Vart tog beställaransvaret vägen?

Transportarbetaren har sökt ansvariga på Schenker, genom företagets presschef Pierre Olsson. Han har inte återkommit. Tidningen önskar svar på följande frågor:

  • Är det vanligt att Schenker som speditör lägger ut uppdrag på andra speditörer?
  • Blir Schenkers kunder upplysta om att när de anlitar Schenker för transport av paket eller gods, så kan uppdraget gå till andra speditörer som kan ha helt andra krav på underentreprenörer och på kvalitet?
  • Nu körs godset, svensk inrikestrafik, av minst en lettiskregistrerad dragbil, med lettisk chaufför. Följs cabotagereglerna? Hur ofta lämnar bilen Sverige och återkommer med en internationell Transport?
  • Vilken lön och vilka övriga arbetsvillkor har den lettiske chauffören eller chaufförerna?
  • Hur ser Schenker på att er körning i slutänden utförs av ett åkeri utan kollektivavtal?
  • Lever Schenker upp till beställaransvaret?
  • Kommer Schenker att säga upp fler kontrakt med svenska åkeriföretag för att i stället utföra körningar i Sverige med utländsk arbetskraft?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Seth:
    12 oktober, 2020

    Sorgligt att transportbranchen är, fortsatt, jävligt rörig...

  2. Lennart O:
    16 december, 2018

    Tyvärr är troligen Schenker inte ensam om dumpning av priser. Och cabotagereglerna kan vi nog drömma om, liksom arbetstidsregler. Samt: Vill vi betala vad det kostar? Billigt= Någon annan betalar på något vis.

  3. Ewa Braun:
    15 december, 2018

    Detta pågår hela tiden sedan många år tillbaka. Cabotagetrafik=utländska bilar o chaufförer! En lag utan funktion. Tillika svenska åkeriers slavlöner till utländska chaufförer. Vad gör Transportstyrelsen?=0! Vad gör Transportarbetarförbunde? =0! Vad gör polisen?=0 Kanske Morell kan skapa lite ordning i transportbranschens laglösa djungel!

  4. Peter:
    15 december, 2018

    Bedrövligt!

  5. Magnus Carlberg:
    14 december, 2018

    Härligt Att ni orkar med det

  6. Mattias:
    14 december, 2018

    Även på Schenker i Gävle står en utlands reggad dragbil med svenska scenker trailer bakom. Kör mellan Gävle och Karlstad om jag hörde rätt. Föraren bor i hytten även under yelgen

  7. Christer B.:
    14 december, 2018

    På linjen Västerås - Jönköping ToR sköts transporten numera av Daniel Gustavssons åkeri.

  8. Göran Cederfjärd:
    13 december, 2018

    Svenska kollektivavtal skall gälla som golv för alla som huvudsakligen jobbar i Sverige sedan spelar det som ingen roll var personalen eller företaget har sitt huvudkontor!

  9. M.Nilsson:
    13 december, 2018

    Detta har ju Schenker gjort med en körning som går dagligen mellan Västerås-Jönköping jönköping-västerås. Exakt samma sak fast annat Schenker åkeri och vet inte vilket företag den utländska chauffören kör för

  10. Lars Fryksater:
    13 december, 2018

    Girigheten styr, tror inte att Schenker tar mindre betalt av sina kunder.

  11. Jan Strömberg:
    13 december, 2018

    Jag tycker det verkar ganska korkat att hitta på sådana lösningar nu när social dumpning och slavförhållanden är prioriterat på allas agendor! Det är ett väldigt tydligt statement från Schenker ”Vi struntar i rättvisa förhållanden inom transportsektorn i Sverige”

  12. Stefan:
    13 december, 2018

    Stycket på Stockholm och Bilpaketen till Sundsvall och Umeå har väl liknande upplägg från Jönköping..

  13. Tina Lundberg:
    13 december, 2018

    Hur ska jag som privatperson kunna påverka att det är ett seriöst åkeri med kollektivavtal som transporterar godset? Sedan finns det ju även helsvenska åkerier som inte är seriösa.

Lästips:

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

”DSV har ju inte ett jättebra rykte”

Åkeri/Terminal. – Det har tisslats och tasslats i ett och ett halvt år om att DSV var intresserat av att ta över Schenker och att det vore förfärligt. Så säger en chaufför på Schenker åkeri efter beskedet att danska logistikbjässen DSV köper tyska jätten DB Schenker.

Utredning för att stoppa onormalt låga anbud vid upphandlingar

Upphandlingar. Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.