Close
Den lettiska dragbilen trafikerar nu Schenkers linje mellan Karlstad och Jönköping.
Close

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

– Jag har svårt att se hur körupplägget går att förena med cabotagereglerna. Bilen hinner inte lämna Sverige mellan körningarna, säger chauffören och Transportmedlemmen Kim Gewert.

Schenkers agerande har skapat stor irritation såväl inom facket som bland chaufförer och åkare. Det var tidigt i höstas som Schenker plötsligt sa upp kontraktet med samarbetspartnern Smålands Logistik.

Körningen gick till speditören NTG, som i sin tur anlitar Hagmans Transport i Varberg. Hagmans köptes nyligen upp av Dinotrans – ett åkeri som drivs av en svensk, fast med Lettland som bas. Bilarna är registrerade i Lettland, men rullar ofta i Norden med baltiska eller filippinska förare bakom ratten.

I början av december begärde Transport att Hagman Transport skulle teckna kollektivavtal. Bolaget sa nej, med hänvisning till att företagets ekonomi inte medger att avtalsenliga löner och villkor betalas till förarna.

Gunvor Munck, vd på Smålands Logistik, bekräftar att Schenker sagt upp körningen:

– Det var en daglig linje där vi hade flera bilar och chaufförer. Jag kan inte säga mer om bakgrunden, än att vi blev uppsagda. Det känns trist förstås. Det är första gången Schenker agerar på det här sättet mot oss.

Kim Gewert har flera förarkolleger som drabbats när linjen hamnat hos det som ser ut att vara lågprisaktörer. Han säger:

– Jag har öppet ifrågasatt Schenker nya trafikupplägg, men fick till svar att det saknas chaufförer. En annan källa i Schenker uppgav att Smålands Logistik var för dyra. Jag sa att jag tycker att Schenker agerar jävligt fult. Och att företaget grinar oss chaufförer i ansiktet.

Örjan Jakobsson, ombudsman på Transports Karlstadsavdelning, håller med:

– Jag ser den lettiska dragbilen stå inne på Schenkers terminalområde varje morgon, med fördragna gardiner. Är det så här seriösa speditörer agerar? Vart tog beställaransvaret vägen?

Transportarbetaren har sökt ansvariga på Schenker, genom företagets presschef Pierre Olsson. Han har inte återkommit. Tidningen önskar svar på följande frågor:

  • Är det vanligt att Schenker som speditör lägger ut uppdrag på andra speditörer?
  • Blir Schenkers kunder upplysta om att när de anlitar Schenker för transport av paket eller gods, så kan uppdraget gå till andra speditörer som kan ha helt andra krav på underentreprenörer och på kvalitet?
  • Nu körs godset, svensk inrikestrafik, av minst en lettiskregistrerad dragbil, med lettisk chaufför. Följs cabotagereglerna? Hur ofta lämnar bilen Sverige och återkommer med en internationell Transport?
  • Vilken lön och vilka övriga arbetsvillkor har den lettiske chauffören eller chaufförerna?
  • Hur ser Schenker på att er körning i slutänden utförs av ett åkeri utan kollektivavtal?
  • Lever Schenker upp till beställaransvaret?
  • Kommer Schenker att säga upp fler kontrakt med svenska åkeriföretag för att i stället utföra körningar i Sverige med utländsk arbetskraft?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Seth:
    12 oktober, 2020

    Sorgligt att transportbranchen är, fortsatt, jävligt rörig...

  2. Lennart O:
    16 december, 2018

    Tyvärr är troligen Schenker inte ensam om dumpning av priser. Och cabotagereglerna kan vi nog drömma om, liksom arbetstidsregler. Samt: Vill vi betala vad det kostar? Billigt= Någon annan betalar på något vis.

  3. Ewa Braun:
    15 december, 2018

    Detta pågår hela tiden sedan många år tillbaka. Cabotagetrafik=utländska bilar o chaufförer! En lag utan funktion. Tillika svenska åkeriers slavlöner till utländska chaufförer. Vad gör Transportstyrelsen?=0! Vad gör Transportarbetarförbunde? =0! Vad gör polisen?=0 Kanske Morell kan skapa lite ordning i transportbranschens laglösa djungel!

  4. Peter:
    15 december, 2018

    Bedrövligt!

  5. Magnus Carlberg:
    14 december, 2018

    Härligt Att ni orkar med det

  6. Mattias:
    14 december, 2018

    Även på Schenker i Gävle står en utlands reggad dragbil med svenska scenker trailer bakom. Kör mellan Gävle och Karlstad om jag hörde rätt. Föraren bor i hytten även under yelgen

  7. Christer B.:
    14 december, 2018

    På linjen Västerås - Jönköping ToR sköts transporten numera av Daniel Gustavssons åkeri.

  8. Göran Cederfjärd:
    13 december, 2018

    Svenska kollektivavtal skall gälla som golv för alla som huvudsakligen jobbar i Sverige sedan spelar det som ingen roll var personalen eller företaget har sitt huvudkontor!

  9. M.Nilsson:
    13 december, 2018

    Detta har ju Schenker gjort med en körning som går dagligen mellan Västerås-Jönköping jönköping-västerås. Exakt samma sak fast annat Schenker åkeri och vet inte vilket företag den utländska chauffören kör för

  10. Lars Fryksater:
    13 december, 2018

    Girigheten styr, tror inte att Schenker tar mindre betalt av sina kunder.

  11. Jan Strömberg:
    13 december, 2018

    Jag tycker det verkar ganska korkat att hitta på sådana lösningar nu när social dumpning och slavförhållanden är prioriterat på allas agendor! Det är ett väldigt tydligt statement från Schenker ”Vi struntar i rättvisa förhållanden inom transportsektorn i Sverige”

  12. Stefan:
    13 december, 2018

    Stycket på Stockholm och Bilpaketen till Sundsvall och Umeå har väl liknande upplägg från Jönköping..

  13. Tina Lundberg:
    13 december, 2018

    Hur ska jag som privatperson kunna påverka att det är ett seriöst åkeri med kollektivavtal som transporterar godset? Sedan finns det ju även helsvenska åkerier som inte är seriösa.

Lästips:

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

”DSV har ju inte ett jättebra rykte”

Åkeri/Terminal. – Det har tisslats och tasslats i ett och ett halvt år om att DSV var intresserat av att ta över Schenker och att det vore förfärligt. Så säger en chaufför på Schenker åkeri efter beskedet att danska logistikbjässen DSV köper tyska jätten DB Schenker.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.