Schenkerförare med måltidskort får retroaktiva pengar
Åkeri. Schenker åkeri kommer att betala ut runt en halv miljon kronor till chaufförer som under flera års tid fått för låg måltidsersättning.
– Företaget gjorde en pudel vid förhandlingsbordet. Pengarna betalas ut retroaktivt och Schenker backar också från kravet på att försämra villkoren för måltidskorten, säger Transports ombudsman Joakim Guttman.
I kollektivavtalet finns en regel som säger att lastbilschaufförer som inte får traktamente har rätt till måltidskuponger. Kupongerna har sedan länge ersatts av digitala kort och ersättningen är i nuläget 98 kronor för varje arbetad dag.
Av det betalar föraren själv lite drygt 57 kronor, genom löneavdrag. Resten står företaget för.
I höstas gick Schenker ut med att villkoren skulle stramas åt för anställda som tackat ja till korten. Förarna fick inte längre äta för mer än 150 kronor per dag. Ersättningen skulle schablonberäknas till 20 dagar per månad, inte på antalet faktiskt arbetade dagar.
Schenker ville dessutom bara fylla på kortet med den summa som chauffören förbrukat. Den som ätit för låt säga 400 i januari, skulle bara få 400 kronor intankat i februari.
På Transports Malmöavdelning fick den fackliga organisatören Danny Palm en rad samtal från besvikna medlemmar.
– Det var framför allt begränsningen på 150 kronor som retade chaufförerna. Den summan räcker inte till lunch och frukost, säger han.
På flera håll i landet kallade Transport Schenker till lokal förhandling för brott mot kollektivavtalet. Det framkom även att åkeriet missat att höja ersättningen. Den låg kvar på 80 kronor, det vill säga den ersättning som gällde 2013. Schenker hade på det sättet sparat hundratusentals kronor.
Parterna kom inte överens. Tvisten lyftes till centra nivå och mitten av april nåddes en uppgörelse. Ombudsman Joakim Guttman är nöjd:
– Schenker vek sig. Reglerna för kortuttag blir som förr. Chaufförerna kan äta för valfri summa och ersättningen utgår för varje arbetad dag. Företaget fyller också på med hela summan, oavsett hur mycket föraren förbrukat.
– Företaget kommer också att erbjuda retroaktiva pengar till alla som vill. Eftersom förarna står för en del av kostnaden själva är det inte säkert att alla nappar. Det handlar ju om ganska många tusenlappar.
Enligt Joakim Guttman håller Schenker på och räknar på skulden till de anställda. Uppåt en halv miljon kronor är en grov preliminär siffra.