Schyst skifte
Sommardäck. I år satsar Euromaster på däckbyte i tält för drop in-kunder på sju orter runt om i landet. Till skillnad från andra kedjor med liknande verksamhet har Euromaster kollektivavtal och en särskild uppgörelse med Transport som möjliggör däckskifte även på fredagkvällar och helger – med schysta villkor för de anställda i tältet.
Säsongen för däckskifte är kort. På bara några få veckor ska så gott som alla bilägare byta däck och den som inte är ute i god tid kan ha svårt att få tid på verkstaden. För att möta efterfrågan erbjuder flera företag drop in-tält med däckskifte på stora kundparkeringar. Problemet är att en del saknar kollektivavtal och inte lever upp till Transports avtal för däckverkstäder. Enligt det avtalet ska arbetet utföras mellan 07 och 20 måndag till torsdag och 07 och 17 på fredagar. Ingen arbetstid får schemaläggas på helgen.
Under flera år har Transport legat på en lågpriskedja i Karlstad och försökt få dem att teckna avtal.
– Vi har varit där och delat ut flyers till kunderna för att på så vis utöva påtryckning på företaget. Till slut tecknade företaget kollektivavtal, men bara centralt, och eftersom arbetet ofta utförs av franchisetagare är det osäkert hur villkoren faktiskt ser ut för de som jobbar där, säger Mikael Ladman, ombudsman i Karlstad.
Därför tyckte han att det var positivt när Euromaster tog upp kampen om drop in-kunderna i Karlstad förra året.
– Vi hade redan kollektivavtal med Euromaster och nu såg vi till att förhandla fram ett särskilt avtal för tältet som även medgav arbete på fredagkvällar och helger, men till schysta villkor, säger Mikael Ladman.
Enligt uppgörelsen med Transport ska fast anställda få kompensationsledigt när de arbetar på helger, medan säsongsanställda ska få dubbel ersättning för varje arbetad timme.
Nytt för i år är att Euromaster har utökat verksamheten och finns på sju orter runt om i landet.
En av dem är Nyköping. Här ligger tältet på den stora kundparkeringen utanför köpcentrumet i Pålljungshage med ett strategiskt läge nära påfarten till motorvägen.
De öppnade 25 mars – precis när det strålande vårvädret slog om. Med snö och minusgrader valde många att behålla vinterdäcken lite till. Därför var det relativt lugnt i tältet till en början.
– Det var ganska väntat. Det stora trycket kommer ofta andra veckan i april, säger Peter Andreasson som är ansvarig för tältet och platschef på Euromasters däckverkstad i Nyköping till vardags.
Eftersom det är första året som de erbjuder drive thru-service i Nyköping kunde de inte veta innan hur behoven skulle se ut. Därför valde de att ha full bemanning hela säsongen. De sju som arbetar i tältet är alla säsongsanställda och går omlott för att kunna ta emot kunder även på kvällar och lördagar.
Innan de började i tältet fick alla introduktion, och de som inte hade arbetat med däckbyte tidigare fick utbildning och praktik på den permanenta däckverkstaden. Där har de lärt sig vad de behöver för att kunna erbjuda samma service som i däckverkstaden: Däckskifte, däckreparation och balansering.
– Det är kul. Det här är helt nytt för mig så jag fick först en veckas utbildning. Sedan blev det en mjukstart eftersom det var dåligt väder, säger Peter Sleet som jobbar i tältet.
Han är nöjd med arbetsvillkoren.
– Jag har inget att klaga på, säger han.
Även hans kollega, Joachim Nilsson, som är utbildad mekaniker trivs med att jobba i drive thru-tältet. Han har tidigare arbetat i en däckverkstad och på Volvo lastvagnar, men har varit arbetslös ett tag innan han hoppade in här.
– Jag tycker att det är skönt med lite blandade tider, säger han.
Alla anställda var med och satte upp tältet, berättar Peter Andreasson.
– och eftersom det var så lugnt i början hade vi gott om tid att sätta rutiner för en säker arbetsmiljö, säger han.
Euromasters HR-chef i Sverige, Caroline Klinteby, säger till Transportarbetaren att för dem är schysta villkor och en säker och god arbetsmiljö en självklarhet.
– Vi har nära samverkan med vår fackliga part och har gemensamt hittat en bra lösning för våra medarbetare i drive thru-tälten. Tack vare de lokala överenskommelser vi har med Transport har vi möjligheten att kliva in som en seriös aktör inom tältverksamheten, säger hon.
– Det är bra att det finns ett seriöst företag så att folk kan åka till dem i stället för andra mindre seriösa alternativ, säger Mikael Ladman på Transport.