Schysta åkerier ska märkas
Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.
– Märket kommer bli en kvalitetsstämpel att sätta på lastbilarna, säger Magnus Falk, internationell sekreterare på Transport och en av dem som till hösten ska jobba vidare med detaljerna.
Det handlar om arbetsvillkor, trafiksäkerhet, hållbart miljötänkande och ekonomisk hållbarhet. Överenskommelsen har gjorts på högsta nivå i de tre organisationerna – facket, arbetsgivarna och åkarnas.
I dag kan svenska åkerier genomgå tre olika kontroller som alla ska visa att de är ok. Transportköpare som vill veta att de anlitar företag som sköter sig kan därmed få lov att vända sig till tre olika organisationer:
- Transports Schysta villkor visar sedan 2014 vilka företag som har kollektivavtal och arbetar med just schysta villkor.
- Sveriges Åkeriföretags Fair Transport lanserades ungefär samtidigt. Åkeriernas organisation uppmärksammade från början trafiksäkerhet, klimatsmart agerande och goda arbetsförhållanden. Kraven har specificerats och skärpts under åren.
- Biltrafikens arbetsgivarförbund har i år startat lanseringen av Hållbar Transport, med samma syfte som de två existerande modellerna.
Samtliga organisationer har nu kommit fram till att ett skarpt kontrollmärke behöver en enad bransch bakom sig. Processen fortsätter och detaljerna ska slipas fram efter sommaren. Tanken är att märket ska bli ett redskap för schyst konkurrens – och mot social dumpning på vägarna.
Namnet? Organisationerna har bestämt sig för att behålla Fair Transport.
– Transports stenhårda krav i diskussionerna var att det ska krävas kollektivavtal för att få märket, även av enbilsåkarna, säger Magnus Falk.
Facket har också drivit att åkerierna ska kollas regelbundet, för att säkerställa att de lever upp till kraven.