Schysta villkor i bilen – ingen hemlighet längre
Facket har vetat om det. Förarna har vetat om det. Nu vet Taxi Stockholms kunder också om att företaget är en av få taxibjässar där chaufförerna har kollektivavtal.
– Vi har pratat om det länge, och i somras kom vi överens med företaget om att göra reklam för villkoren, berättar Saied Tagavi, ordförande i förarklubben på Taxi Stockholm och aktiv i Transports buss- och taxisektion i avdelningen.
Resultatet blev en dekal om schysta villkor på bilarnas bakfönster under några veckor, där det brukar sitta reklam som företag har betalat för.
– Dekalen kommer att hamna där igen, säger Lars Strömberg, vd i Taxi Stockholm. Vi gör 25 000 resor varje dag och jag tycker att vi ska tala om för kunderna att våra förare har avtal som ska ge dem schysta villkor.
Han berättar att en baktanke med reklamkampanjen är att kommuner, landsting och myndigheter som upphandlar taxitjänster ska titta mer på de anställdas villkor när de köper tjänster. Lars Strömberg säger också att reklamkampanjen mest har fått positiva reaktioner, och där håller Saied Tagavi med:
– Dekalerna öppnar för en dialog, säger han. Kunderna frågar vad som menas med schysta villkor och föraren kan berätta om taxibranschen och om förarnas rättigheter i olika bolag.