Schysta villkor i Göteborg
Schysta villkor för taxiförarna blir resultatet när Göteborg upphandlar färdtjänsten. Fågelviksägda Taxi Kurir blir av med stora delar av den trafik bolaget har i dag.
– Det nya avtalet är bra för förarna och bra för samhället, säger Mats Andersson, Transports ombudsman med taxiansvar i Göteborg.
Färdtjänsten i Göteborgs stad ligger bakom det femåriga avtal som ska börja gälla från nästa sommar. En rad villkor som gäller förarnas situation är inskrivna. De ska i möjligaste mån köra heltid för färdtjänsten, de ska tjäna runt 20 000 kronor i månaden, ha försäkringar som arbetsgivaren betalar, liksom utbildning och arbetskläder.
– Avtalet innehåller i princip det som står i kollektivavtalet, säger Mats Andersson.
På den punkten får han medhåll av Färdtjänstens trafikchef Peter Norling:
– Vi får inte kräva i upphandlingen att företag ska ha kollektivavtal. Däremot har vi skrivit in förarnas villkor från gällande kollektivavtal. Löner, semestrar, försäkringar. Lönen ska räknas upp med två procent per år eftersom vi inte vet hur det nya kollektivavtalet ser ut när det blir klart nästa år.
Resultatet är att de två företagen Taxi Göteborg och Göteborgsbuss har fått merparten av trafiken. De har kollektivavtal respektive kräver kollektivavtal av sina anslutna åkare.
– Däremot kommer Fågelviksägda Taxi Kurir att minska sin fordonsflotta från 250 ner till ett 50-tal, konstaterar Peter Norling.
Transports Mats Andersson är nöjd med avtalet:
– Nu kommer varken samhället eller chaufförerna att skjuta stora ekonomiska problem framåt, säger han. Risken för konkurser med statlig lönegaranti minskar, och förarnas pensioner kommer inte att bli så dåliga.
Peter Norling vill också hålla fram att avtalet innehåller utökade krav på utbildning för förarna samt strängare miljökrav, till exempel en successiv övergång till fordon som går på fossilfria bränslen.
– Och för vår del blir inte färdtjänsttrafiken dyrare på grund av kraven på anställningvillkor, säger han. Vad de kostar bolagen är svårt att säga, de kan ju möta dem med andra driftsfördelar. Vårt syfte att de ska konkurrera med rationalitet – inte förarnas villkor.