Schysta villkor krävs för att köra kylskåp
Tio nordiska transportavtal klarar granskningen när Elgiganten tecknar nytt avtal för sina transporter. Kraven lyder: schysta villkor för chaufförerna, trafiksäkra fordon och mindre miljöpåverkan.
– Ett förbannat bra initiativ, kommenterar Tommy Jonsson, Transports ombudsman i Jönköping där Elgiganten har sin distributionscentral.
Men så tillägger han att det är bäst att avvakta och se vilka bilar som rullar när verksamheten väl kommer igång med det nya avtalet.
Företaget Elgiganten har förhandlat med nordiska åkerier i närmare två år. Från början var 85 företag med i diskussionen. Avtal har tecknats med tio av dem.
– De fem svenska åkerierna ska ha kollektivavtal och de andra ska ha motsvarande avtal i sina länder, säger Jimmy Olofsson, logistikansvarig på Elgiganten.
Underleverantörer till de företag som har skrivit på avtalet accepteras dels om de redan har kontrakt, dels vid arbetstoppar som julhandeln.
– Och när det gäller underleverantörer som kör för oss ska samma regler gälla, säger Tommy Olofsson. Där kräver vi att löner och villkor minst ska uppfylla kollektivavtalet.
I säkerhetskraven står det bland annat att fordonen ska vara utrustade med gps. Ett sätt att minska transporternas miljöpåverkan är bättre utnyttjande av lastutrymmena.
– Att vi får mer plats i fordonen kan delvis kompensera de högre lönekostnaderna, säger Jimmy Olofsson.
Han berättar att de sociala kraven, med till exempel chaufförernas löner, var det största hindret för många av de åkerier som föll bort under processen.
Från den 8 juni ska alla Elgigantens transporter från Jönköping ske med de nya leverantörerna. Infasningen börjar nu i februari.
Det samlade värdet för avtalen uppgår till 250 miljoner kronor. De tio företagen ska leverera till samtliga Elgigantens närmare 400 varuhus och hemkörningscentraler.