Schysta villkor med vita jobb i två städer

Stockholm och Malmö ska bli bättre på att kräva schysta arbetsvillkor i sina upphandlingar. De som levererar tjänster till staden ska ha kollektivavtalsenliga löner och får inte anlita svart arbetskraft.

– Arbetsmarknaden i Stockholm har varit i en nedåtgående spiral under en tid, med mer och mer svarta och ljusskygga verksamheter. Förhoppningsvis leder det här till att den blir bättre, säger Roger Mogert, ansvarigt borgarråd (S) i Stockholm.

Ett av de första besked som den nya S-ledda majoriteten i Stockholms stadshus gav efter valet var att den tänker återinföra Vita jobb-modellen. Modellen både uppfanns och prövades under Socialdemokraternas förra period vid makten, 2002 till 2006. Men just när stadsfullmäktige tagit beslut om ett brett införande blev det val och makten gick över till Alliansen.

– De började sin mandatperiod med att svepa bort alla krav utom lägsta pris. Ambitionsnivån i de här frågorna har varit ganska låg, säger Roger Mogert.

Redan 2003 tog Roger Mogert initiativ till en modell som skulle säkerställa att staden inte gynnade svartjobb och företag med dåliga arbetsvillkor. Idén kom när han något år tidigare arbetade som utredare på Transports förbundskontor.

– Utgångspunkten var egentligen ett fikarumssamtal på Transport. 2003 samlade jag några fackförbund och sen stötte och blötte vi. Med juristen Kurt Junesjös hjälp landade vi i det som sen blev Vita jobb, säger han.

Vita jobb går ut på att kommunen i sitt upphandlingsunderlag lyfter ut delar ur kollektivavtalet och kräver att de företag som lägger anbud ska leva upp till dem. På så sätt kommer man runt frågan om huruvida det är lagligt att ställa krav på att företagen faktiskt ska ha kollektivavtal eller ej.

– Vi bestämde oss för en modell som vi visste var laglig och ingen skulle överklaga, berättar Roger Mogert.

Modellen hann testas i mindre skala före maktskiftet 2006. I en provupphandling på städområdet, som staden gjorde i samarbete med Svenska Bostäder, fick man goda resultat.

– Vi fick färre anbud till samma pris. Och de riktigt dåliga företagen, med svartarbete, konflikter med Skatteverket och inga kollektivavtal, valde att inte ens lägga anbud.

Nu när Socialdemokraterna sitter vid makten igen, i samarbete med Miljöpartiet och Vänsterpartiet, vill Roger Mogert se snabba resultat. Vita jobb är en av de reformer som stadshusstyret vill införa redan under de 100 första dagarna vid makten.

Malmö har redan gått igenom den process som väntar Stockholm de närmaste 100 dagarna. I februari 2014 tog kommunfullmäktige beslutet om att införa Vita jobb-modellen på alla plan. Under november utbildas alla tjänstemän. Efter det är det skarpt läge.

I Malmö har modellen bestått av två delar. En har varit schysta villkor i arbetslivet. En annan är önskan om att komma till rätta med långtidsarbetslösheten. Och det var egentligen i den änden det började, 2011.

– Vi ville skapa jobb för arbetslösa. Men vi kunde ju inte skjutsa in dem i oseriösa företag, säger kommunalrådet Andreas Schönström (S).

– Samtidigt hade Sydsvenskan en artikelserie om det svarta Malmö. Där kom det fram att de offentliga upphandlingarna driver mycket av den svarta marknaden.

Under 2012 testades modellen i fem upphandlingar i byggbranschen.

– Prisnivån var inte annorlunda än tidigare. Och de företag som var med var positiva. På det här sättet premierar vi ju seriösa företag och sållar bort de andra.

– Det största problemet har varit att skapa sysselsättning. Där har vi fått backa lite. Något företag hade till exempel tidigare anställda med återanställningsrätt. Då kan vi ju inte gå in och kräva att de anställer någon annan.

Transport och andra LO-förbund har en viktig del i Vita jobb-modellen. Upplägget bygger nämligen på att det är representanter från fackförbunden som ska kontrollera att företagen som vunnit upphandlingarna också sköter sig.

Lone Olsson är ombudsman med ansvar för taxi på Transports avdelning 12 i Malmö.

– Som det ser ut nu är jag jättepositiv till Vita jobb. Vi har förstås funderat på hur vi ska hinna med det här. Men kommit fram till att det här också kan vara en fördel för oss.

Hon berättar att många av Transports medlemmar som kör taxi redan arbetar med kommunalt upphandlad färdtjänst.

– Blir det schysta villkor för dem har vi bättre resurser att ta hand om de andra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.