Schysta villkor med vita jobb i två städer
Stockholm och Malmö ska bli bättre på att kräva schysta arbetsvillkor i sina upphandlingar. De som levererar tjänster till staden ska ha kollektivavtalsenliga löner och får inte anlita svart arbetskraft.
– Arbetsmarknaden i Stockholm har varit i en nedåtgående spiral under en tid, med mer och mer svarta och ljusskygga verksamheter. Förhoppningsvis leder det här till att den blir bättre, säger Roger Mogert, ansvarigt borgarråd (S) i Stockholm.
Ett av de första besked som den nya S-ledda majoriteten i Stockholms stadshus gav efter valet var att den tänker återinföra Vita jobb-modellen. Modellen både uppfanns och prövades under Socialdemokraternas förra period vid makten, 2002 till 2006. Men just när stadsfullmäktige tagit beslut om ett brett införande blev det val och makten gick över till Alliansen.
– De började sin mandatperiod med att svepa bort alla krav utom lägsta pris. Ambitionsnivån i de här frågorna har varit ganska låg, säger Roger Mogert.
Redan 2003 tog Roger Mogert initiativ till en modell som skulle säkerställa att staden inte gynnade svartjobb och företag med dåliga arbetsvillkor. Idén kom när han något år tidigare arbetade som utredare på Transports förbundskontor.
– Utgångspunkten var egentligen ett fikarumssamtal på Transport. 2003 samlade jag några fackförbund och sen stötte och blötte vi. Med juristen Kurt Junesjös hjälp landade vi i det som sen blev Vita jobb, säger han.
Vita jobb går ut på att kommunen i sitt upphandlingsunderlag lyfter ut delar ur kollektivavtalet och kräver att de företag som lägger anbud ska leva upp till dem. På så sätt kommer man runt frågan om huruvida det är lagligt att ställa krav på att företagen faktiskt ska ha kollektivavtal eller ej.
– Vi bestämde oss för en modell som vi visste var laglig och ingen skulle överklaga, berättar Roger Mogert.
Modellen hann testas i mindre skala före maktskiftet 2006. I en provupphandling på städområdet, som staden gjorde i samarbete med Svenska Bostäder, fick man goda resultat.
– Vi fick färre anbud till samma pris. Och de riktigt dåliga företagen, med svartarbete, konflikter med Skatteverket och inga kollektivavtal, valde att inte ens lägga anbud.
Nu när Socialdemokraterna sitter vid makten igen, i samarbete med Miljöpartiet och Vänsterpartiet, vill Roger Mogert se snabba resultat. Vita jobb är en av de reformer som stadshusstyret vill införa redan under de 100 första dagarna vid makten.
Malmö har redan gått igenom den process som väntar Stockholm de närmaste 100 dagarna. I februari 2014 tog kommunfullmäktige beslutet om att införa Vita jobb-modellen på alla plan. Under november utbildas alla tjänstemän. Efter det är det skarpt läge.
I Malmö har modellen bestått av två delar. En har varit schysta villkor i arbetslivet. En annan är önskan om att komma till rätta med långtidsarbetslösheten. Och det var egentligen i den änden det började, 2011.
– Vi ville skapa jobb för arbetslösa. Men vi kunde ju inte skjutsa in dem i oseriösa företag, säger kommunalrådet Andreas Schönström (S).
– Samtidigt hade Sydsvenskan en artikelserie om det svarta Malmö. Där kom det fram att de offentliga upphandlingarna driver mycket av den svarta marknaden.
Under 2012 testades modellen i fem upphandlingar i byggbranschen.
– Prisnivån var inte annorlunda än tidigare. Och de företag som var med var positiva. På det här sättet premierar vi ju seriösa företag och sållar bort de andra.
– Det största problemet har varit att skapa sysselsättning. Där har vi fått backa lite. Något företag hade till exempel tidigare anställda med återanställningsrätt. Då kan vi ju inte gå in och kräva att de anställer någon annan.
Transport och andra LO-förbund har en viktig del i Vita jobb-modellen. Upplägget bygger nämligen på att det är representanter från fackförbunden som ska kontrollera att företagen som vunnit upphandlingarna också sköter sig.
Lone Olsson är ombudsman med ansvar för taxi på Transports avdelning 12 i Malmö.
– Som det ser ut nu är jag jättepositiv till Vita jobb. Vi har förstås funderat på hur vi ska hinna med det här. Men kommit fram till att det här också kan vara en fördel för oss.
Hon berättar att många av Transports medlemmar som kör taxi redan arbetar med kommunalt upphandlad färdtjänst.
– Blir det schysta villkor för dem har vi bättre resurser att ta hand om de andra.