Schysta villkor på vägarna – målet för utredning
Inte riktigt lika strikta kör- och vilotidsregler som nu. Plus ansvar för den som beställer transporter att oschysta villkor och illojal konkurrens ska stävjas. Där har du två av sju punkter som regeringen ska låta utreda.
– Den osunda konkurrensen i den tunga transportbranschen är långt ifrån löst, säger infrastrukturminister Anna Johansson när hon presenterar utredningen.
Transportstyrelsen har i dag fått uppdraget att följa upp och utreda hur det ser ut på vägarna. Samt komma med förslag på förändringar.
Att föreslå hur ett skarpare beställaransvar kan se ut kommer först på utredarnas dagordning. Den frågan ska redovisas för regeringen i mars nästa år.
– Beställaransvaret är den tunga delen, säger Anna Johansson. Det kan vara knepigt att hitta en juridiskt hållbar väg, men syftet är att den som beställer transporter ska ta ansvar för att de som kör har schysta villkor och att skatter och avgifter betalas.
– Men det är samtidig det som kan göra störst skillnad för yrkestrafiken.
Lars Lindgren, ordförande i Transport, är glad över att frågan om beställaransvar blir skarp i och med att utredningen får uppdraget.
– Det är synd bara att det tar så jäkla lång tid, kommenterar han. Det där har vi pratat om länge nu.
Övriga frågor för utredaren att borra ner sig i är:
• Utöka möjligheterna att klampa (låsa fast) ett fordon som bryter mot regler.
– Vi vill veta effekten av den ganska nya lagen, och vi vill veta om tiden ett fordon får låsas fast behöver förlängas, säger Anna Johansson.
• Se om det går att tillåta mindre avvikelser från kör- och vilotidsreglerna.
– Framför allt bussbranschen har flaggat om att det är svårt att hålla reglerna när bussen hamnar i kö. Utredningen får titta på hur vi kan behålla principen men kanske göra det lite lättare att följa den i praktiken.
• Bevaka och se om det går att påverka EU:s regler kring vägkontroller av godstrafik.
• Se över cabotagereglerna, som slår fast hur mycket ett utländskt åkeri får låta sina fordon köra inrikestransporter i ett annat land. Föreslå förändringar i EU om det behövs.
• Se över hur EU:s regler för kombinerade transporter (när gods lossas från ett fartyg och fortsätter i lastbil) fungerar när det gäller cabotagetrafik.
– En del av problemen i åkerinäringen är EU-frågor. Vi måste bevaka det som vi tycker är viktigt och försöka påverka.
• Utreda om krav på vinterdäck för tunga fordon behöver utökas.
– Trafiksäkerheten är en oerhört viktig fråga. Utredarna ska titta på Norges strängare regler om vinterdäck, och se om det är motiverat att skärpa kraven här också.
Den 15 mars nästa år vill regeringen ha Transportstyrelsens utredning om beställaransvar. De övriga punkterna ska redovisas den 1 maj 2017.