På väg upp för arbete ombord. Bulkfartyget St. Oswald har lagt till i Uddevalla hamn med malmlast. Följande vecka lastas hon med spannmål.
Close
På väg upp för arbete ombord. Bulkfartyget St. Oswald har lagt till i Uddevalla hamn med malmlast. Följande vecka lastas hon med spannmål.
Close
Fartygsinspektion

Schysta villkor till sjöss tryggas i hamn

ITF-inspektörer. Lotsens listor, löneslippar, matsalar och proviant – Transports Göran Larsson går igenom ordningen och talar med besättningen, ser hur länge de arbetat ombord. På bulkfartyget St. Oswald en solig junidag i Uddevalla hamn ter sig sjömanslivet ljust. Men det är långt ifrån en självklarhet.

En ITF-inspektör på väg. Transports Göran Larsson på väg att gå ombord på St. Oswald i Uddevalla hamn. Foto: Pernilla Ahlsén
En ITF-inspektör på väg. Transports Göran Larsson på väg att gå ombord på St. Oswald i Uddevalla hamn. Foto: Pernilla Ahlsén

Superokej blir omdömet till kaptenen denna dag. ITF-inspektörernas uppdrag är att se till att sjöfolks arbetsvillkor är anständiga och reglerade i avtal.

– Det har blivit bättre generellt sett, färre riktigt usla skepp, säger Göran Larsson.

Han är den ene av Transports båda ITF-inspektörer, den andre är Fredrik Brådd. Båda har lång erfarenhet av att inspektera fartyg som seglar under bekvämlighetsflagg, ett sätt för redare att skatta mindre och kunna betala lägre löner till dem som arbetar till sjöss. Eftersom Transport inte organiserar sjömän är det Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) som betalar inspektörernas löner. Men arbetet blir effektivt tack vare stöd från förbundets medlemmar i hamnarna.

– Vi kan varsla om sympatiåtgärder direkt, utan att behöva lyda lagen om att det måste göras viss tid i förväg. Detsamma gäller Seko men skulle de lägga varsel om till exempel blockad av nyanställningar skulle det bli verkningslöst, fartyget skulle vara försvunnet långt innan varslet trädde i kraft. Därför begär de sympatiåtgärder av oss så att vi kan stoppa lastning-lossning. Det ger resultat, säger Göran Larsson.

Skeppsholmspiren i Uddevalla hamn före inspektionen. Göran Larsson träffar några av dem som ska lossa fartyget. Foto: Pernilla Ahlsén
Skeppsholmspiren i Uddevalla hamn före inspektionen. Göran Larsson träffar några av dem som ska lossa fartyget. Foto: Pernilla Ahlsén

Rutininspektion

Inför inspektionen den 8 juni ombord på St. Oswald har Göran gått igenom tidigare inspektioner. ”Det ska inte vara några större problem”. Det handlar om en rutininspektion. Bulkfartyget ligger sedan två dagar i Uddevalla hamn. Hon har kommit fullastad med krommalm från Turkiet och kommer att ligga kvar närmare en vecka i Uddevalla, vilket är ovanligt länge.

Lossning av lasten, krommalm, på Skeppsholmspiren i hamnen. Foto: Pernilla Ahlsén
Lossning av lasten, krommalm, på Skeppsholmspiren i hamnen. Foto: Pernilla Ahlsén

Vid Skeppsholmspirens lastplats lossas den mörka malmen i stora, toppformiga högar. Flera kranförare arbetar med lossningen. Följande vecka kommer fartyget lastas med spannmål.

St. Oswald vid kajen är en imponerande syn, över 180 meter lång och med fyra höga kranar. Driften föga överraskande för internationella sjötransporter: Grekiska ägare, registrerad i Bahamas. Besättningen på 18 man är i huvudsak från Filippinerna eller från Ukraina.

ITF-inspektör Larsson går igenom dokument och papper med kapten Milutin Lakicevic. Foto: Pernilla Ahlsén
ITF-inspektör Larsson går igenom dokument och papper med kapten Milutin Lakicevic. Foto: Pernilla Ahlsén

”Mycket stress”

Kapten ombord är Milutin Lakicevic. Han har sitt hem i Montenegro, en av staterna på Balkanhalvön som bildats efter Jugoslaviens upplösning.

– Jag älskar mitt jobb, men om min son frågade mig skulle jag aldrig råda honom att gå till sjöss. Det är mycket stress, säger kapten Lakicevic.

Det är också långa perioder hemifrån familjen med den ännu helt lille sonen. Men i slutet av juli väntar sex månader i land för Milutin Lakicevic, som arbetat på sjön i sammanlagt drygt tio år.

– Många säger att bemötandet i de nordiska länderna är kyligt, men för mig är det underbart att allt är så noggrant och exakt. I andra länders hamnar händer det inte så sällan att vi får betala för att gå in och annat som redan är betalt…

ITF-inspektör Larsson går igenom dokument och papper med kapten Milutin Lakicevic. Foto: Pernilla Ahlsén
Göran Larsson och St. Oswalds kapten Milutin Lakicevic. Foto: Pernilla Ahlsén

Lotslistor

Bland det första Göran Larsson går igenom före inspektioner är lotslistor. Alla hamnar får ungefär en vecka före planerat anlöp besked om att ett fartyg väntas gå in. I en särskild ITF-app går det att få upp information om fartyget, tack vare dess unika IMO-nummer som följer med från bygge till skrot.

Tillsammans med kaptenen går ITF-inspektören igenom papper och dokument som ska finnas tillgängliga, tittar på kollektivavtalets nivåer och ber att få se löneslippar från samtliga i manskapet (som den här gången enbart består av män) och när de ”signat på” för att se att den maximalt tillåtna tiden ombord på nio månader inte överskridits. Kontrollerar vidare sådant som rör övertid och extra mat-kostnader.

I ordning

Göran Larsson ansvarar för bevakningen av hamnar på västkusten ned till Halmstad samt Vänerhamn. Foto: Pernilla Ahlsén
Göran Larsson ansvarar för bevakningen av hamnar på västkusten ned till Halmstad samt Vänerhamn. Foto: Pernilla Ahlsén

Och allt ser bra ut, lönenivån ligger en bra bit – 400 dollar – över den stipulerade miniminivån och betalning har alltid skett som överenskommet, den 30 varje månad.

– Om det inte är så bra ordning, eller något inte verkar stämma, hade jag gått vidare och gjort noggrannare kontroller, säger Göran Larsson.

– Jag försöker också alltid prata med besättningen om de är tillgängliga.

Bahamasregistrerat

Juridiskt gäller Bahamas lag ombord på St. Oswald i Uddevalla. Det går alltså inte att genom svensk arbetsrätt reglera förhållandena för besättningen. Men det är möjligt för facket genom att förmå ägarna att teckna kollektivavtal och kontrollera att de följs.

Inne i kontrollrummet talar Göran Larsson med kaptenen och några av befälen.

– För oss ukrainare är det ett paradis här i Sverige. Inget jobb efter fyra på eftermiddagen, lediga lördagar och söndagar, säger en styrmännen.

Kapten Milutin Lakicevic har bytt om från grön t-shirt och mörka byxor till vit uniform.

– Den bär jag oftast bara vid anlöp och vid speciella tillfällen, säger han.

– Ni kan väl äta lunch här om ni har tid? Maten är kanske inte den mest exklusiva, men bra och god!

Köksinspektion, med chefskocken ”Mr Cool”. I dag står bland annat biffstuvning med ris på menyn. Foto: Pernilla Ahlsén
Köksinspektion, med chefskocken ”Mr Cool”. I dag står bland annat biffstuvning med ris på menyn. Foto: Pernilla Ahlsén

”Crossover”

Inspektionen fortsätter dock utan ätande i de båda matsalarna, för officerare respektive för övrigt manskap, och vidare in i ett gym ”litet är bättre än ingenting alls” ned till besättningens hytter och utrymmen för proviant. Göran kollar att allt ser bra ut i frysrummen, separat för fisk och för kött. Nu är chefskocken ”Mr Cool” också med. Han beskriver kosten som ”crossover”, i dag står bland annat biffstuvning med ris på menyn.

– Blir det inte med kall öl till, haha? frågar Göran Larsson.

Bara rent vatten. På allt fler fartyg är alkoholhaltiga drycker helt borttagna. Foto: Pernilla Ahlsén
Bara rent vatten. På allt fler fartyg är alkoholhaltiga drycker helt borttagna. Foto: Pernilla Ahlsén

Ingen alkohol ombord

Tusentals buteljer är staplade i ett kylrum. Vatten på plastflaskor.

Kaptenen Milutin Lakicevic på kommandobryggan. Han trivs med att leda arbetet ombord, men upplever också livet till sjöss som stressande och ser fram emot snart kommande halvår hemma hos familjen i Montenegro. Foto: Pernilla Ahlsén
Kaptenen Milutin Lakicevic på kommandobryggan. Foto: Pernilla Ahlsén

– Allt fler fartyg är helt torrlagda, konstaterar Göran.

Uppe på kommandobryggan talar han om loggboken med kaptenen. Den är i dag självklart digital. Men trots god uppkoppling och digitalisering bekänner Milutin Lakicevic att de skriver ut det mesta annat på papper. För männen ombord är den stora fördelen med ny teknik framför allt att kunna ha regelbunden kontakt med sina anhöriga hemma, på ett sätt som var omöjligt för bara något årtionde sedan.

Uppe på bryggan, med utsikt över fartygets gigantiska buk till lastutrymme, säger ITF-inspektör Göran Larsson att allt är ”superokej”. Men sedan, på svenska, att dagens inspektion är något av framsidan av jobbet. Han har också varit med om svåra fall, med sjömän som råkat illa ut och blivit hotade i sina hemländer för att de fått ut sin lön tack vare fackets ingripande. Ryssar som hemkomna misshandlats då de vägrat lämna tillbaka lönen, misstankar om maffiainblandning.

Värsta fallet

Uppdrag utfört. Göran Larsson och Transportarbetarens Lilly Hallberg lämnar fartyget. Foto: Pernilla Ahlsén
Uppdrag utfört. Göran Larsson och Transportarbetarens Lilly Hallberg lämnar fartyget. Foto: Pernilla Ahlsén

– Mitt värsta fall hade jag i Varberg, med båten Whiskey Trio – inget avtal, rutten mat och inget att äta, brandlarm som inte fungerade… En besättningsman från Kap Verde hade varken brits eller lakan i sin hytt, utan hade försökt bygga nått av gamla pallar han hittat på kajen, säger Göran Larsson.

När han påtalade den kapverdiske sjömannens usla arbetsförhållanden för fartygets ägare blev reaktionen: ”Han den där… Är väl van att sova på marken så stör mig inte med sånt.”

Fartygets ägare blev upprörd över att alls bli kontaktad av ITF:s inspektör, ”bli störd” under en skidsemester. (Se fakta om Whiskey Star i listan på olika fall här intill.)

Blivit bättre

Ändå, det har blivit bättre. Och ITF-inspektionerna av fartyg i svenska hamnar leder till att sjömän från olika länder sammanlagt får ut närmare en miljon svenska kronor varje år, som retroaktiv lön.

Till vilken hamn St. Oswald ska gå härnäst vet inte kaptenen på inspektionsdagen. Det kan bli Tunisien.

Fall under senare år

Whiskey Trio, Varbergs hamn, 2016

Whiskey Trio, Varbergs hamn.
Whiskey Trio.

Efter att en sjöman larmat Transports ITF-inspektör avslöjades svåra missförhållanden ombord på det Panamaflaggade fartyget, som var i mycket dåligt skick. Ett kollektivavtal tecknades slutligen och de flesta i besättningen kunde flygas hem. Men fartyget blev kvar i hamnen i två veckor då tillsyningsmyndigheten, Transportstyrelsen, krävde att omfattande brister åtgärdades. När de värsta var åtgärdade upptäcktes nya, bland annat var ett branddetektorsystem och ett länssystem ur funktion. Först när flaggstaten Panama godkänt att det kunde avhjälpas med regelbundna ronder fick fartyget lämna den svenska hamnen.

Navi Star, Köpings hamn, 2018

Navi Star. Foto: Fredrik Brådd
Navi Star. Foto: Fredrik Brådd

Sjömännen ombord på det ryska fartyget fick kollektivavtal efter Transports blockad av lossning av det Pulau-flaggade fartyget. Lasten av armeringsjärn kunde lossas i Sverige, vilket blockaden tidigare stoppat. Uppgörelsen var ett resultat av förhandlingar mellan Transport, sjömännens svenska fack Seko och Ryska sjömansunionen (SUR) på ena sidan och det ryska rederiet på den andra.

Bulkfartyg, Varbergs hamn, 2020

Panamaflaggat fartyg som skulle lasta virke fick vända. Det efter ingripande på grund av att fartyget saknade avtal. Efter att fartyget legat på redden under ett par dagar fick det lämna svenskt vatten och ett annat fartyg kunde lägga till för att lasta virket. Enligt Hallands Hamnars produktionschef togs beslutet eftersom hamnbolaget annars befarade att fartyget skulle sättas i blockad och att det helt enkelt bara skulle ligga i vägen vid kajen.

Bonette, Uddevalla hamn, 2023

Bonette. Foto: Privat
Bonette. Foto: Privat

Hamnarbetare stoppade lossning av det grekiskägda fartyget, en sympatiåtgärd av Seko sjöfolks blockad för tecknande av kollektivavtal ombord på fartyget, registrerat i Marshallöarna. Efter ett par timmars förhandlingar tillät ägarna att kaptenen skrev på det standardiserade TCC-avtalet. Tidigare hade sjömännen haft ett avtal från en så kallad gul fackförening hemmahörande i Slovenien.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

”Hamnar och infrastruktur drabbas hårdast i Rysslands attacker”

Hamn. Ryssland attackerar Ukrainas strategiskt viktiga hamnstad Odessa nästan dagligdags. – Situationen växlar från ena minuten till den andra på ett sofistikerat sätt, säger Oleg Grygoriuk i Transports systerfack MTWTU.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.