Schystare villkor ska krävas vid upphandling
Dumpade löner eller alltför långa arbetsdagar kommer inte att tillåtas när myndigheter upphandlar färdtjänst, flyttjobb och annat. Däremot det blir fortsatt öppet för företaget att inte betala in till tjänstepension och försäkringar. Civilminister Ardalan Shekarabi (S) presenterade i dag regeringens förslag till ny upphandlingslag – och han räknar med att det kommer att godkännas av riksdagen.
– Jag måste vara pragmatisk, säger han när Transportarbetaren undrar hur det känns i hjärtat att lägga fram ett förslag där myndigheter ska kunna anlita företag som inte betalar tjänstepension och försäkringar för sina anställda.
Det betyder att de ursprungliga tankarna – en upphandlingslag där myndigheterna kan kräva att anbudsgivarna ska ha villkor som motsvarar branschens kollektivavtal – har slipats av för att de borgerliga partierna ska kunna acceptera förslaget. I en riksdagsdebatt i april stod det klart att Alliansen gick emot det förra förslaget, men att Sverigedemokraterna kanske skulle ge det sitt stöd.
– Vi kommer att kunna ställa krav på försäkringar och pensioner i ett senare skede, när EU har skrivit om utstationeringslagen, tror Ardalan Shekarabi.
I EU pågår nämligen en översyn av lagen som gäller för utstationerade arbetare. Syftet med lagen är att den som jobbar mer än fem dagar i ett annat land än hen är anställd i ska ha lön och villkor som minst ligger på miniminivån i kollektivavtalet i det land jobbet utförs.
Här är grunden i det förslag till ny svensk lag om upphandling som regeringen lade fram i dag:
- Myndigheter som ska köpa tjänster ska kräva att företagens anställda har lön, semester och arbetstider som motsvarar kollektivavtalet.
- Myndigheter har möjlighet – men inte skyldighet – att kräva att företagen också står för inbetalningar till de anställdas tjänstepension och försäkringar.
- Onormalt låga anbud ska nobbas.
- Kraven gäller inte bara den entreprenör som lämnar anbudet och får uppdraget. Även underentreprenörer ska uppfylla dem.
– Förslaget har remissbehandlats och vi har fört en dialog med fackförbund och arbetsgivare, säger Ardalan Shekarabi. Vi har haft en särskild debatt i riksdagen. Och efter detta har vi valt att justera förslaget.
Transports förbundssekreterare Markus Pettersson är glad över att en skärpning av upphandlingslagen har presenterats:
– Vi har tryckt på i den här frågan under flera år, säger han. Det är bisarrt att skattepengar kan gå till de mest oseriösa spelarna på arbetsmarknaden. Och det här är ett bra steg i rätt riktning.
Markus Pettersson saknar dock tvingande krav när det gäller pensioner och försäkringar.
– Det är olyckligt att företag som inte vill teckna kollektivavtal och inte betala för sina anställdas avtalspension ska kunna vinna upphandlingar. Avtalspensionen är en stor sak för våra medlemmar.
Om regeringens förslag passerar och godkänns av lagråd och riksdag börjar lagen gälla den första januari nästa år.