Mats Fredlund, SD
Close
Sverigdemokraten Mats Fredlund har uteslutits ur Transport.
Close

SD-politiker överklagar Transports uteslutning

Facket. Sverigedemokraten Mats Fredlund har riktat uppmärksamheten mot Transport. Han kommer att driva frågan om sin uteslutning rättsligt. En ledande arbetsrättsjurist konstaterar dock att även ett fack har rätt att utesluta den som motarbetar föreningen.

Transport har den hårdaste linjen bland de svenska facken: Den medlem som företräder Sverigedemokraterna utesluts ur förbundet.

Jurister inom arbetsrätt är inte överens om detta är lagligt eller om det bryter mot Europakonventionen. Men Dan Holke, chef på fackens juristbyrå, tvekar inte:

– En förening kan utesluta den som motarbetar föreningen, konstaterar han. Sedan blir det lite speciellt när föreningen är ett fackförbund, som har rollen att företräda arbetstagare.

Han fortsätter:

– Då har den uteslutna medlemmen rätt att få sin sak prövad rättsligt.

Och den planen har alltså lastbilschauffören Mats Fredlund, sverigedemokrat som valts in i Kirunas fullmäktige. Första steget var att yttra sig  till Transports förbundsråd som förvarnat om uteslutningen. Han har tagit en jurist till sin hjälp, och han driver opinion mot Transports linje i olika medier.

– Det är oerhört kränkande, säger han om uteslutningen.

Hans inställning är att fackförbunden inte ska ägna sig åt politik.

– Facket ska skydda mig som arbetstagare. Och när jag blir utesluten av politiska skäl finns det varken demokrati, jämlikhet eller yttrandefrihet.

Transport lutar sig i frågan mot ett kongressbeslut från 2007, som säger att den som har ett politiskt uppdrag för Sverigedemokraterna (SD) ska uteslutas ur fackförbundet.

– Det står jag för och det är jag stolt över, kommenterar förbundssekreterare Lars Mikaelsson och hänvisar till SD:s ”uppenbart antifackliga och rasistiska hållning”.

Lars Mikaelsson förklarar förbundets hållning med att det inte är en demokratisk rättighet att vara med i en organisation. I stadgarna står det att medlemmar utesluts om de ”stödjer sådan verksamhet som är oförenlig med organisationens ändamål eller på annat sätt uppträder illojalt”.

Den som röstar på SD eller sympatiserar med partiet, utan att företräda det, blir inte utesluten ur Transport. Mats Fredlund och andra SD-aktiva blir inte uteslutna ur Transports a-kassa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Erik N:
    15 juni, 2020

    Bra, men tycker ni borde utesluta 50% av alla medlemar då dessa ju röstar SD.

    SD är ju hemska. Har hört rykten om att de vill utvisa kriminella invandrare som har flyktat för sina liv. SD kräver även att invandrare skall försörja sig själv. De måste ju bara vara racister med en sådan människosyn.

    Mvh Erik W

  2. Lena Blomquist, red:
    12 november, 2018

    Ingenting i sak har hänt sedan artikeln publicerades. Medlemmen har i ett yttrande till Transport motsatt sig att fackförbundet utesluter honom. Nästa steg är ett beslut i Transports förbundsstyrelse. Efter ett beslut om uteslutning kan medlemmen göra en rättslig överklagan.

  3. Daniel:
    11 november, 2018

    Vad är status idag? Överklagat eller anmält och i så fall vart?

  4. Göran:
    2 november, 2018

    Varför vill man vara med i ett kollektiv som man sedan skall motarbeta i sin politiska gärning 🤔🤔

  5. SPE:
    2 november, 2018

    Mycket dåligt av Transport, det råder demokrati när Transport får bestämma..
    Vi kanske skall utesluta muslimer för dom inte står för samma kvinnosyn eller värdegrund?
    Nej, självklart inte, alla skall vara välkomna oavsett etniskt,politisk eller sexuell värdegrund!
    En fackförening skall vara opolitiskt.

  6. Rene:
    31 oktober, 2018

    Det blir dags för alla medlemmar i transport som har röstat SD att säga upp medlemskapet och ställa upp för Mats Fredlund.
    Även om man inte har röstat SD ska man agera mot Transport.
    Helt sjuk att utesluta personer på grund av deras demokratisk rättighet att välja politiska partier.
    Är nästa steg att man i sjukhus inte få värd om man röstat på ett annat politiska partier an sjukhus vill.
    Blir nästa steg att man ringer 112 för att huset brinner och man lägger på luren för att man har röstat SD ?
    Kallas det Demokrati och yttrandefrihet ?

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Efter dödsfall – Renova anmäls för fara vid ensamarbete

Miljö. I november förra året föll en miljöarbetare i Göteborg ner i en 2,5 meter djup grop, till en underjordsbehållare för avfall, och dog. Transports skyddsombud anmäler nu Renova till Arbetsmiljöverket för fara och brister vid ensamarbete.

Gryning i Fornhöjden. Nicklas första stopp är återvinningsstationen som för tillfället är värst drabbad av nedskräpning i kommunen. Foto: Lilly Hallberg

Skräpiga återvinningsstationer avskräcker

Miljö. Kraftigt nedskräpade återvinningsstationer inger nästan fyra av tio svenskar en känsla av otrygghet. Vissa väljer därför att inte lämna sitt skräp. Det framgår av en Novus-undersökning som gjorts på uppdrag av den ideella organisationen Håll Sverige rent.

Chaufför med indraget körkort – stoppad två gånger

Miljö. Polisen stoppade samma berusade lastbilschaufför från Värnamo – två gånger – på nio dagar. Förutom att han körde rattfull hade hans körkort redan dragits in. Mannen, som är i 55-årsåldern, har gjort sig skyldig till ytterligare brott och döms till en månads fängelse.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Tillåtet med pant på lustgastuber

Miljö. Landets kommuner får erbjuda pant till personer som lämnar in använda lustgastuber för återvinning. Den slutsatsen drar kommunernas branschorganisation Avfall Sverige som granskat lagstiftningen. ”Jättebra”, tycker miljöarbetaren Rasmus Forsberg i Göteborg.

Utredning för att stoppa onormalt låga anbud vid upphandlingar

Upphandlingar. Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.