SD stoppar schysta villkor
De schystare villkoren vid offentlig upphandling ser ut att inte bli verklighet. Regeringens förslag till ny upphandlingslag faller i riksdagen – om Sverigedemokraterna står fast vid den linje som de nu presenterar.
– Sverigedemokraterna visar sitt rätta ansikte som ett parti långt ut på högerkanten, säger Lars Lindgren, ordförande i Transport. Det låter som om de fått sitt manus från Svenskt Näringsliv.
Staten, landstingen och kommunerna upphandlar varje år tjänster och varor för över 600 miljarder kronor. Det handlar om färdtjänst, skolskjutsar, flyttjobb, bevakning och annat.
Före sommaren presenterade civilminister Ardalan Shekarabi en ny upphandlingslag som hade omarbetats flera gånger för att få stöd i riksdagen. Grundtanken är att myndigheter som ska köpa tjänster måste kräva att företagens anställda har lön, semester och arbetstider som motsvarar den lägsta nivån i branschens kollektivavtal.
I går skrev Sverigedemokraterna, i en debattartikel i Dagens Industri, att partiet inte kommer att ge regeringen stöd för lagförslaget. Här ett par utdrag ur artikeln som undertecknas av Oscar Sjöstedt, SD:s ekonomisk-politiska talesperson:
”Förslaget medför ett påtagligt avsteg från den svenska modellen. I stället för att låta arbetsmarknadens parter tolka innebörden av de olika kollektivavtalen förskjuts denna makt till de upphandlande myndigheterna.”
”En majoritet av småföretagen kommer att uteslutas från deltagande i offentliga upphandlingar.”
”Regeringen vill ställa högre krav på ett företag som anlitar svensk arbetskraft jämfört med ett som anlitar utländsk.”
Ardalan Shekarabi går kraftigt upp i varv när han, under en paus i riksdagens högtidliga öppnande, kommenterar SD:s argument:
– De har fel! Inget företag kommer att uteslutas för att det inte har avtal. SD påstår att lagen skulle kräva kollektivavtal hos företag som får offentliga uppdrag, men det som krävs är att kollektivavtalets lägsta nivå på löner och villor ska uppfyllas.
– Och det är fel att förslaget behandlar svenska och utländska företag olika, fortsätter Ardalan Shekarabi. Så är det med nuvarande regler, om den nya lagen går igenom ställs samma krav på alla företag som verkar i Sverige, oavsett varifrån de anställda kommer.
Hans förslag till väktare, lastbilschaufförer och taxiförare är att vända sig till sverigedemokrater i riksdagen.
– Fråga varför det är ok att gynna utländska företag. Varför företag med usla löner och villor ska kunna få offentliga uppdrag.
Transports Lars Lindgren är inne på samma linje:
– Färdtjänstförarna som inte kan leva på sin lön behöver allt stöd för att deras arbetsgivare ska ha schysta villkor. I stället driver Sverigedemokraterna, som har många av våra medlemmar bland sina sympatisörer, linjen att förarna inte ska kunna få en vettig utkomst av sitt arbete. Och att våra skattepengar inte ska gå till schysta företag.