SD-uteslutning till Europadomstolen
Facket. Transport tar frågan om förbundets rätt att utesluta en SD-politiker vidare till Europadomstolen. Det beslutade förbundsstyrelsen på ett extramöte på måndagskvällen.
– Beslutet var enhälligt! Vi har fått detta uppdrag från våra genomförda kongresser. Då måste vi försöka att leva upp till det ansvaret, säger Svenska Transportarbetareförbundets sekreterare och vice ordförande Lars Mikaelsson.
– Nu är vi hindrade att göra det som ligger an på oss att göra. Vi är förhindrade att ta beslut och genomföra uppdraget som våra kongresser gett oss.
Svea hovrätt fastställde i december förra året tingsrättens dom som ogiltigförklarade Transportarbetareförbundets uteslutning av en politiskt aktiv sverigedemokrat. Den högre rätten slog då fast att det var fel att utesluta lastbilschauffören Mats Fredlund på grund av att han valts in som ledamot för Sverigedemokraterna i Kiruna kommunfullmäktige i valet 2018.
Frågan om att väcka klagomål hos domstolen i Strasbourg aktualiserades efter att Högsta domstolen (HD) i juli i år avslagit Transportarbetareförbundets önskan av prövning av domen. Något som Transport ser som djupt beklagligt:
– Domen kränker våra medlemmars rätt att bestämma vem som ska vara med i vårt förbund. Det handlar också om hot mot föreningsfriheten, och berör långt fler. Det verkligt upprörande är att beslut som vi fattat inom förbundet på demokratisk grund lyfts bort av svenska staten, säger Lars Mikaelsson.
Länge sedan prövning
Enligt HD:s bedömning fanns inte tillräckliga skäl att ytterligare pröva fallet än vad som gjorts i hovrätten. Där lyfte Transportarbetareförbundet bland annat aktuella fall som prövats i Europadomstolen som rör uteslutningar ur fackförbund. De senaste liknande fallen har prövats av Sveriges högsta rättsinstans på 1940-talet.
Sett ur ett rättsligt perspektiv har förbundet rätt att väcka klagomål hos Europadomstolen, som bland annat prövar frågor om föreningsfrihet utifrån Europakonventionen.
Men oavsett vad en prövning i Europadomstolen skulle gett för utslag gäller hovrättens dom. Det innebär att det inte går att utesluta politiskt aktiva sverigedemokrater av det skäl Transport hävdade i svensk domstol; att förbundets värdegrund, byggd på alla människors lika värde, är oförenlig med det SD står för.
Har förbundet fått stöd från andra förbund, som LO-facken, i att driva frågan vidare?
– Jag har i alla fall inte upplevt något motstånd från LO nu. Flera har också frågat om de kan hjälpa till på något sätt, säger Lars Mikaelsson och fortsätter:
– De föreningar som följt denna fråga lite mer noga anser oftast att interna, demokratiska beslut ska verkställas och inte hindras av staten, oavsett verksamhet. Allt annat är för mig odemokratiskt!
Svenska Transportarbetareförbundet har i de två svenska rättegångarna, i Stockholms tingsrätt och Svea hovrätt, företrätts av arbetsrättsjuristerna Annett Olofsson och Anne Alfredson från LO-TCO Rättsskydd. De båda drog också ärendet vid Transports ordinarie förbundsstyrelsemöte i augusti.
Beslutet i frågan, att eventuellt ta ärendet vidare till Europadomstolen, hänsköts då till måndagens extramöte. Där alltså en enig förbundsstyrelse beslöt att driva frågan vidare till Europadomstolen för mänskliga rättigheter. Transports klagomål kommer att hanteras av LO-TCO Rättsskydd.
Europadomstolen strävar efter att avgöra målen inom tre år från det att klagomål inkommit.