SD-uteslutning till Europadomstolen

Facket. Transport tar frågan om förbundets rätt att utesluta en SD-politiker vidare till Europadomstolen. Det beslutade förbundsstyrelsen på ett extramöte på måndagskvällen.

– Beslutet var enhälligt! Vi har fått detta uppdrag från våra genomförda kongresser. Då måste vi försöka att leva upp till det ansvaret, säger Svenska Transportarbetareförbundets sekreterare och vice ordförande Lars Mikaelsson.

– Nu är vi hindrade att göra det som ligger an på oss att göra. Vi är förhindrade att ta beslut och genomföra uppdraget som våra kongresser gett oss.

Svea hovrätt fastställde i december förra året tingsrättens dom som ogiltigförklarade Transportarbetareförbundets uteslutning av en politiskt aktiv sverigedemokrat. Den högre rätten slog då fast att det var fel att utesluta lastbilschauffören Mats Fredlund på grund av att han valts in som ledamot för Sverigedemokraterna i Kiruna kommunfullmäktige i valet 2018.

Frågan om att väcka klagomål hos domstolen i Strasbourg aktualiserades efter att Högsta domstolen (HD) i juli i år avslagit Transportarbetareförbundets önskan av prövning av domen. Något som Transport ser som djupt beklagligt:

– Domen kränker våra medlemmars rätt att bestämma vem som ska vara med i vårt förbund. Det handlar också om hot mot föreningsfriheten, och berör långt fler. Det verkligt upprörande är att beslut som vi fattat inom förbundet på demokratisk grund lyfts bort av svenska staten, säger Lars Mikaelsson.

Länge sedan prövning

Enligt HD:s bedömning fanns inte tillräckliga skäl att ytterligare pröva fallet än vad som gjorts i hovrätten. Där lyfte Transportarbetareförbundet bland annat aktuella fall som prövats i Europadomstolen som rör uteslutningar ur fackförbund. De senaste liknande fallen har prövats av Sveriges högsta rättsinstans på 1940-talet.

Sett ur ett rättsligt perspektiv har förbundet rätt att väcka klagomål hos Europadomstolen, som bland annat prövar frågor om föreningsfrihet utifrån Europakonventionen.

Men oavsett vad en prövning i Europadomstolen skulle gett för utslag gäller hovrättens dom. Det innebär att det inte går att utesluta politiskt aktiva sverigedemokrater av det skäl Transport hävdade i svensk domstol; att förbundets värdegrund, byggd på alla människors lika värde, är oförenlig med det SD står för.

Har förbundet fått stöd från andra förbund, som LO-facken, i att driva frågan vidare?

– Jag har i alla fall inte upplevt något motstånd från LO nu. Flera har också frågat om de kan hjälpa till på något sätt, säger Lars Mikaelsson och fortsätter:

– De föreningar som följt denna fråga lite mer noga anser oftast att interna, demokratiska beslut ska verkställas och inte hindras av staten, oavsett verksamhet. Allt annat är för mig odemokratiskt!

Svenska Transportarbetareförbundet har i de två svenska rättegångarna, i Stockholms tingsrätt och Svea hovrätt, företrätts av arbetsrättsjuristerna Annett Olofsson och Anne Alfredson från LO-TCO Rättsskydd. De båda drog också ärendet vid Transports ordinarie förbundsstyrelsemöte i augusti.

Beslutet i frågan, att eventuellt ta ärendet vidare till Europadomstolen, hänsköts då till måndagens extramöte. Där alltså en enig förbundsstyrelse beslöt att driva frågan vidare till Europadomstolen för mänskliga rättigheter. Transports klagomål kommer att hanteras av LO-TCO Rättsskydd.

Europadomstolen strävar efter att avgöra målen inom tre år från det att klagomål inkommit.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. stevO:
    20 september, 2023

    Man kanske borde låta medlemmarna rösta, huruvida man ska göra? Eller är för demokratiskt för Transport?

  2. Peter Jansson:
    19 september, 2023

    Fackföreningar skall kämpa för sina medlemmar bästa i förhållande till deras arbetsgivare.Facken skall inte bry sig om vilket parti de olika medlemmarna röstar på.Allas lika värde är det som gäller oavsett personlig partitillhörighet då fackföreningar har en särställning på den svenska arbetsmarknaden och detta borde alla kunna förstå utan att springa till domstolar som dömmer till detta som är uppenbart för alla som har sunt förnuft.

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Davids krönika. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.