SD-uteslutning kan bli fall för Europadomstolen

Rättsfall. Transport kan komma att vända sig till Europadomstolen för mänskliga rättigheter. Det sedan Högsta domstolen nekat prövning av domen som hindrar förbundet att utesluta en SD-politiker.

Ett beslut om Svenska Transportarbetareförbundet ska gå vidare med fallet till Europadomstolen kommer att tas vid ett extra förbundsstyrelsemöte. Det beslutades vid det senaste ordinarie styrelsemötet, den 29 augusti.

Högsta domstolens besked kom i somras, den 5 juli: Rätten kommer inte att ta upp Transports rätt att utesluta en politiskt aktiv sverigedemokrat.

– Det är djupt beklagligt att ärendet inte prövas. Domen kränker våra medlemmars rätt att bestämma vem som ska få vara med i vårt förbund. Men ytterst handlar det om ett hot mot föreningsfriheten, och rör alla ideella organisationer, säger Lars Mikaelsson, Svenska Transportarbetareförbundets sekreterare och vice ordförande.

Förbundet hade överklagat domen i Svea hovrätt från den 8 december förra året: Det var fel att utesluta medlemmen Mats Fredlund sedan han valts in för Sverigedemokraterna i Kiruna kommunfullmäktige. Hovrätten fastställde därmed tingsrättens dom som ogiltigförklarar uteslutningen.

I juli meddelade HD att domstolen inte kommer att pröva fallet. Motiveringen är att rätten, efter att ha gått igenom materialet från hovrätten, inte finner skäl att ytterligare pröva fallet. Högsta domstolen har alltså gjort bedömningen att de mer aktuella fall som Europadomstolen avgjort, gällande uteslutningar ur fackförbund – som togs upp i hovrätten – inte ändrar saken.

– Vi tycker att domen kränker våra medlemmars föreningsfrihet. Målet har varit oerhört viktigt för oss och för hela fackföreningsrörelsen i stort. Vi tycker att det är djupt beklagligt att HD inte vill pröva vårt ärende i domstol, säger Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

– De beslut vi i förbundet fattat på demokratisk grund har nu alltså lyfts bort av svenska staten, och det är det verkligt upprörande.

Domen i hovrätten innebär att det inte går att utesluta politiskt aktiva sverigedemokrater på den grund Transport anförde i rätten; att förbundets värdegrund, byggd på alla människors lika värde, är oförenlig med det SD står för.

HD-nej förvånar

Transports talan har i båda rättegångarna i de svenska domstolarna förts av förbundsjurister från LO-TCO Rättsskydd. Även om Högsta domstolen bara åtar sig att pröva ett fåtal fall uttrycker juristerna förvåning över det aktuella beslutet – och besvikelse. De senaste fall där HD prövat fackförbunds rätt att utesluta medlemmar är gjorda under första delen av 1900-talet.

– Det är väldigt förvånande att Högsta domstolen inte ser den stora förändring som skett. Verkligheten i dag är en helt annan än den var då. Det fanns till exempel organisationsklausuler, som gjorde att medlemskap i en fackförening var ett krav för att få jobb. Och det var långt innan Europakonventionen kom till, säger arbetsrättsjurist Annett Olofsson, som tillsammans med Anne Alfredson företrätt Transport.

Europakonventionen rör bland annat föreningsfrihet. Arbetsrättsforskaren Niklas Selberg skriver i tidningen Lag&Avtal att de svenska domstolarna inte tillräckligt har beaktat rättsutvecklingen kring föreningsfriheten i tvisten om Transports uteslutning av SD-politikern – och att förbundet borde göra ett klagomål i Europadomstolen.  Rättsskyddets både jurister framhåller att Transport har rättsligt stöd för att driva frågan i Europadomstolen. Här kan du också läsa Transportarbetarens intervju med Niklas Selberg.

– Ur juridisk aspekt är det så, det rör en förenings och rättighetsfråga som vi och förbundet detaljerat redogjort för. Sedan är det ju andra saker som spelar in, och ett eventuellt utslag i Europadomstolen förändrar ju inte situationen efter hovrättens beslut som sådant, säger Annett Olofsson.

– Jag kan bara säga att det är möjligt att ta saken till Europadomstolen, om det är lämpligt är helt och hållet förbundets sak att avgöra. Men det är en viktig fråga för demokratin.

Anne Alfredson och Annett Olofsson föredrog ärendet vid Transports förbundsstyrelsemöte den 29 augusti. Men något beslut att gå vidare till Europadomstolen togs inte på sittande möte. I stället kommer det alltså sannolikt att fattas vid ett extra styrelsemöte inom kort.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Davids krönika. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.