SD-uteslutning prövas i rätten

Facket. När lastbilschauffören valde att sitta i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna blev han utesluten ur Transport. Då stämde han facket. Nu prövas fallet av Stockholms tingsrätt.

Hävd uteslutning och ett skadestånd på 100 000 kronor. Det kräver yrkesföraren och sverigedemokraten Mats Fredlund i Kiruna. I dag hölls de förberedande förhandlingarna i Stockholms rådhus.

– Vi tar allvarligt på det här. Det är ett principiellt viktigt mål, och det är också  viktigt att vårt fackförbund har rätt att utesluta personer som motarbetar våra mål och inte delar vår värdegrund, säger Lars Mikaelsson, Transports förbundssekreterare.

Transports hårda linje har hela tiden varit klar: Det är inte förenligt med förbundets stadgar att ha politiska förtroendeuppdrag för Sverigedemokraterna. Lars Mikaelsson understryker att det handlar om politiskt aktiva personer i SD, ett parti vars värdegrund strider mot Transports. Förbundets arbete ska ske på grundval av alla människors lika värde.

– Jag har inga problem med att det prövas rättsligt. Fredlund har också gjort flera viktiga, aktiva val tidigare som visar vad som ligger närmast hans hjärta.

Rättegången kommer att hållas i februari 2021, nästan två år efter att Transports förbundsstyrelse tog beslutet om uteslutning.

Förhandling via länk

Under dagens förberedande förhandlingar i tingsrätten var både Mats Fredlund och hans juridiska ombud Anders Elvingsson med via länk, från Kiruna respektive Malmö.

– Egentligen var det i dag bara en genomgång och titt på hur lång tid det kommer ta, nu går processen vidare. Det har jag också förklarat för min klient tidigare. Att det kommer att ta så lång tid är ju tråkigt i sig, men något varken vi eller Transport kan göra något åt, säger Anders Elvingsson.

Däremot reagerade han på att LO-TCO Rättsskydd:s jurist Annett Olofsson tog upp vad i Sverigedemokraternas partiprogram som står i strid med Transports stadgar, och som skulle motivera uteslutningen.

– Det har vi försökt få ta del av tidigare. Det fungerar inte att lämna det först under den muntliga förberedelsen, och förvänta sig att vi ska bemöta det då. Vi ska ta del av det materialet nu, efteråt, säger Anders Elvingsson, som protesterade under dagens förhandling.

Det är markerade stycken ur Sverigedemokraternas partiprogram – principprogrammet – så som det såg ut vid tidpunkten för uteslutningen. Det är också uttalande från ledande Sverigedemokrater under åren 2017 – 2018. Här ryms alltifrån homofobiska uttalanden på SD:s landsdagar till tal om muslimer som inte fullt ut människor. I partiprogrammet finns ett förprickat stycke om människors olika ”essens” och som gör att vissa grupper aldrig kommer att passa in i det svenska samhället.

De negativa konsekvenserna av att inte vara med i facket är också något som tas upp i stämningsansökan. Mats Fredlund menar att Transport missbrukar sin ställning som helt dominerande arbetstagarorganisation.

Annett Olofsson från LO-TCO Rättsskydd framhöll i tingsrätten att kollektivavtalet på en arbetsplats omfattar alla anställda, inte bara fackmedlemmar, och att även skyddet i trygghetsförsäkringarna gäller alla.

Transport står fast

Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ser inte något skäl att göra avsteg från den hårda linjen. Sverigedemokrater med politiska uppdrag kan inte vara medlemmar i Svenska Transportarbetareförbundet. Det kom också upp i tingsrätten i dag att det är en linje som gällt sedan 2004.

En del fack har valt att stoppa aktiva sverigedemokrater från att ha fackliga förtroendeuppdrag. Men Lars Mikaelsson framhåller likaprincipen: Den som är medlem bör också kunna ta förtroendeuppdrag.

Rättegången äger rum i Stockholms tingsrätt den 10 februari nästa år.

Fotnot: Att rösta på Sverigedemokraterna eller vara medlem i partiet är inget hinder för att vara medlem i Transport. Däremot är det inte förenligt att aktivt arbeta för SD politiskt och vara Transportmedlem. I Transports a-kassa kan dock även aktiva sverigedemokrater vara medlemmar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael:
    30 januari, 2021

    Folk som ändå röstar på partier som vill försvaga fackförbunden och byta ut det mot något som staten ska kunna kontrollera i förmån till arbetsgivarna.
    Så stå på er, släng ut förrädarna med huvudet förre.

  2. P-O Brogren:
    16 juni, 2020

    spännande med definitionen att den som har ett uppdrag inom SD utesluts, men tydligen inte
    den som delar ut flygblad eller knackar dörr?
    Vad exakt är det som personen gjort och som strider mot Transports stadgar?
    Det måste vara detta som avgör möjligheterna att utesluta någon.
    Hittills har jag inte kunnat läsa mig till detta i Transports svar till tingsrätten och därmed kommer
    de att förlora tvisten och stå där som översittare.
    En som inte delar SD:s värderingar men som hävdar att rätt ska vara rätt och inte fel.
    P-O Brogren

  3. Richard Wikström:
    15 juni, 2020

    Högintressant. Hoppas på högre instans med pgs jurist och ej lekmän etc. Hur ställer sig Transport till om SD nummer ett i EU söker medlemskap innan valet? Även det ärendet är intressant. #itisbeingwrittenaswespeak

  4. Jan Nilsson:
    7 juni, 2020

    Hoppas folk tar sitt förnuft till fånga och lämnar Transport, finns andra alternativ.

Lästips:

Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Transport får många frågor om kabinavtalet

Flyg. Den 1 februari tog Transport över avtalet för flygets kabinpersonal från Unionen. Nu är arbetet med ett nytt kollektivavtal i full gång.

Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Stridsåtgärder. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Valda ombud på sina platser i kongresshallen i Örebro, 2022.

Få utlandsfödda i Transports topp

Representation. Mer än var femte medlem i Svenska Transportarbetareförbundet är i dag född i ett annat land än Sverige. Det syns inte i förbundets ledning – än.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.