SD-uteslutning prövas i rätten
Facket. När lastbilschauffören valde att sitta i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna blev han utesluten ur Transport. Då stämde han facket. Nu prövas fallet av Stockholms tingsrätt.
Hävd uteslutning och ett skadestånd på 100 000 kronor. Det kräver yrkesföraren och sverigedemokraten Mats Fredlund i Kiruna. I dag hölls de förberedande förhandlingarna i Stockholms rådhus.
– Vi tar allvarligt på det här. Det är ett principiellt viktigt mål, och det är också viktigt att vårt fackförbund har rätt att utesluta personer som motarbetar våra mål och inte delar vår värdegrund, säger Lars Mikaelsson, Transports förbundssekreterare.
Transports hårda linje har hela tiden varit klar: Det är inte förenligt med förbundets stadgar att ha politiska förtroendeuppdrag för Sverigedemokraterna. Lars Mikaelsson understryker att det handlar om politiskt aktiva personer i SD, ett parti vars värdegrund strider mot Transports. Förbundets arbete ska ske på grundval av alla människors lika värde.
– Jag har inga problem med att det prövas rättsligt. Fredlund har också gjort flera viktiga, aktiva val tidigare som visar vad som ligger närmast hans hjärta.
Rättegången kommer att hållas i februari 2021, nästan två år efter att Transports förbundsstyrelse tog beslutet om uteslutning.
Förhandling via länk
Under dagens förberedande förhandlingar i tingsrätten var både Mats Fredlund och hans juridiska ombud Anders Elvingsson med via länk, från Kiruna respektive Malmö.
– Egentligen var det i dag bara en genomgång och titt på hur lång tid det kommer ta, nu går processen vidare. Det har jag också förklarat för min klient tidigare. Att det kommer att ta så lång tid är ju tråkigt i sig, men något varken vi eller Transport kan göra något åt, säger Anders Elvingsson.
Däremot reagerade han på att LO-TCO Rättsskydd:s jurist Annett Olofsson tog upp vad i Sverigedemokraternas partiprogram som står i strid med Transports stadgar, och som skulle motivera uteslutningen.
– Det har vi försökt få ta del av tidigare. Det fungerar inte att lämna det först under den muntliga förberedelsen, och förvänta sig att vi ska bemöta det då. Vi ska ta del av det materialet nu, efteråt, säger Anders Elvingsson, som protesterade under dagens förhandling.
Det är markerade stycken ur Sverigedemokraternas partiprogram – principprogrammet – så som det såg ut vid tidpunkten för uteslutningen. Det är också uttalande från ledande Sverigedemokrater under åren 2017 – 2018. Här ryms alltifrån homofobiska uttalanden på SD:s landsdagar till tal om muslimer som inte fullt ut människor. I partiprogrammet finns ett förprickat stycke om människors olika ”essens” och som gör att vissa grupper aldrig kommer att passa in i det svenska samhället.
De negativa konsekvenserna av att inte vara med i facket är också något som tas upp i stämningsansökan. Mats Fredlund menar att Transport missbrukar sin ställning som helt dominerande arbetstagarorganisation.
Annett Olofsson från LO-TCO Rättsskydd framhöll i tingsrätten att kollektivavtalet på en arbetsplats omfattar alla anställda, inte bara fackmedlemmar, och att även skyddet i trygghetsförsäkringarna gäller alla.
Transport står fast
Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ser inte något skäl att göra avsteg från den hårda linjen. Sverigedemokrater med politiska uppdrag kan inte vara medlemmar i Svenska Transportarbetareförbundet. Det kom också upp i tingsrätten i dag att det är en linje som gällt sedan 2004.
En del fack har valt att stoppa aktiva sverigedemokrater från att ha fackliga förtroendeuppdrag. Men Lars Mikaelsson framhåller likaprincipen: Den som är medlem bör också kunna ta förtroendeuppdrag.
Rättegången äger rum i Stockholms tingsrätt den 10 februari nästa år.
Fotnot: Att rösta på Sverigedemokraterna eller vara medlem i partiet är inget hinder för att vara medlem i Transport. Däremot är det inte förenligt att aktivt arbeta för SD politiskt och vara Transportmedlem. I Transports a-kassa kan dock även aktiva sverigedemokrater vara medlemmar.