Du har valt att läsa om: Åkeri

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Riskkapitalbolaget CVC villigt höja budet på Schenker

Ekonomi. Globala riskkapitalbolaget CVC, med bas i Luxemburg, förlorade mot logistikbjässen DSV i budgivningen om transportbolaget DB Schenker. Men CVC:s företagsledning förklarar sig nu vara beredd att höja sitt bud.

Förslag om nya regler för klampning av fordon

Åkeri. Ta bort tidsgränsen för hur länge en lastbil får låsas fast genom så kallad klampning för att hindra fortsatt färd, när en chaufför brutit mot gällande regler. Den lagändringen föreslår regeringen i en proposition till riksdagen.

”DSV har ju inte ett jättebra rykte”

Åkeri/Terminal. – Det har tisslats och tasslats i ett och ett halvt år om att DSV var intresserat av att ta över Schenker och att det vore förfärligt. Så säger en chaufför på Schenker åkeri efter beskedet att danska logistikbjässen DSV köper tyska jätten DB Schenker.

Schenker-lastbil fotad i farten på vägen.

DSV tar över Schenker – stor oro bland anställda

Åkeri/Terminal. Danska logistikjätten DSV tar över fraktbolaget Schenker från tyska tågbolaget Deutsche Bahn efter en lång tid av spekulationer. Bland svenska chaufförer och terminalarbetare väcker köpet både oro och frågor.

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.