Åkeri.
Conny Hård på Här stannar Sverige sa en gång till mig att ”en snigel är snabb i Bryssel”.
Han var uppgiven och förbannad efter att parlamentet beslutat att än en gång skicka tillbaka det så kallade mobilitetspaketet till transportutskottet. Han var desto gladare när man till slut kom till beslut.
Politik.
Transportarbetaren har valt ut fyra områden där EU-politiken direkt eller indirekt påverkar transportarbetarna. Så här har de svenska politikerna röstat.
EU.
Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.
Självmord.
Här är ett utdrag ur ett långt mejl som Kristofer skickade till sina anhöriga i januari 2018. Chauffören som Kristofer delade lastbil med har vi kallat XX. XX har en nära relation med åkeriets ägare.
Självmord.
En natt i somras knackade två poliser på Per-Olof Lundins dörr. De berättade att hans son inte längre var i livet. Han hade hängt sig i garaget.
EU-politik.
På initiativ av nationalistgruppen ECR blir det en tredje omröstning om att stoppa EU-förslagen till strängare regler för den europeiska åkeribranschen.
Chaufförer.
Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Så beskriver Motormännen det svenska vägnätet. Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.
Chaufförer.
Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.
Gruvtransporter.
Dygnet runt. På isiga eller midnattssolsupplysta, tjälbrutna och smala, bräckliga eller förstärkta vägar far de fram: malmbilschaufförerna i västra Tornedalen.